Van Mensch-Machine tot Mutter: Die Subjectivistische Alternatieve Deutsche Top 100!

Message Bookmarked
Bookmark Removed
Als Subjectivistische tegenhanger van Vic v/d Reijt's 'Van Du tot Da Da Da' triple-compi (zie forumdraadje), kunt u hieronder de beste ontbrekende en/of alternatieve keuzes kwijt.
Regels: geen schlagers van het Rex Gildo/Costa Cordalis-type, nummers moeten Duitstalig zijn (of instrumentaal, maar dan liefst met Duitse titel), en vooral van ná 1985. Een korte motivatie zou toll zijn.

Guuz H (Guuz H), Wednesday, 26 April 2006 10:32 (twenty years ago)

1) Eisbär - Grauzone
Vanwege onweerstaanbare beat, droge kliks en scheurende gitaar. Natuurlijk DE hit van de Neue Deutsche Welle.
Oeps, begin ik met nr 1!

ragruijters (reinier gruijters), Wednesday, 26 April 2006 10:40 (twenty years ago)

100) Tocotronic - Aber Hier Leben, Nein Danke

Fijn boos liedje

monique (monique), Wednesday, 26 April 2006 10:42 (twenty years ago)

99) Comedian Harmonists- Mein kleiner grüner Kaktus

joost heijthuijsen (joosth), Wednesday, 26 April 2006 10:44 (twenty years ago)

98) Justus Kohncke - Wo Bist Du

(schlagertechno van het melancholische soort, randje kitsch)

Guuz H (Guuz H), Wednesday, 26 April 2006 10:45 (twenty years ago)

(van Tocotronic zou ik liever Wir Sind Hier Nicht in Seattle, Dirk selecteren)

Guuz H (Guuz H), Wednesday, 26 April 2006 10:46 (twenty years ago)

97) Mein Freund De Baum ist Tot - Alexandra
Waarbij ik meteen moet toegeven dat ik het orgineel eigenlijk niet ken.
Maar de cover van The Czars is zo fabelhaft, dan moet dat maar.

Andre Kuijpers (Andre Kuijpers), Wednesday, 26 April 2006 10:47 (twenty years ago)

he, het was slechts nummer 100. Tocotronic komt vast nog een paar keer voor in de top 10. :-)

monique (monique), Wednesday, 26 April 2006 10:48 (twenty years ago)

Oops, regels niet goed gelezen
99) Ich Schwitze Nie- Dame des Meeres

joost heijthuijsen (joosth), Wednesday, 26 April 2006 10:48 (twenty years ago)

98) Tic Tac Toe - Warum?
Mooi liedje voor vriendin die aan od dood ging. Kreeg er destijds echte tranen van.

ragruijters (reinier gruijters), Wednesday, 26 April 2006 10:49 (twenty years ago)

(moet natuurlijk Der Baum zijn)

Andre Kuijpers (Andre Kuijpers), Wednesday, 26 April 2006 10:49 (twenty years ago)

Ik bewaar mijn leuke Duitse liedjes wel tot we in de top 20 zijn! Ik ga trouwens morgen naar Stereo Total in Berlijn - met mijn moeder. Maar dat is misschien iets voor een andere draad.

Ionica (Ionica), Wednesday, 26 April 2006 10:50 (twenty years ago)

Joost werk jij dit ff af? weer zo'n draad waar ik niks mee kan :(

95 '99 Luftballons' (sp?) dan maar

haha die telling is nu al kaput

xpost

rizzx (rizzx), Wednesday, 26 April 2006 10:50 (twenty years ago)

96) Bluemchen- Weil ich ein Maedchen bin

joost heijthuijsen (joosth), Wednesday, 26 April 2006 10:51 (twenty years ago)

Ik heb de tracklist van de v/d Reijt compilatie in de andere draad gezet. Wellicht handig om die eerst te lezen... (ragruijters beide nominaties staan ook op die compilatie. bovendien is "Eisbär" uit '81...)

xpost, net als Nena...

willem -- (willem), Wednesday, 26 April 2006 10:53 (twenty years ago)

Blumfeld - Verstarker

wat een prachtnummer (en cd)

Johannez (JeanduBanc), Wednesday, 26 April 2006 10:54 (twenty years ago)

95) V/VM mit Heino- Schwarz gelb ist Borussia
http://www.brainwashed.com/vvm/downloads/vvmtest/bvb09/bvb09_02_vvm.mp3

joost heijthuijsen (joosth), Wednesday, 26 April 2006 10:54 (twenty years ago)

(ik bedoel dat Nena al op v/d Reijts comp. staat, niet dat dat nummer uit '81 is. "Warum" van Tic Tac Toe is trouwens het allerergste duitstalige liedje dat bestaat, denk ik.)

willem -- (willem), Wednesday, 26 April 2006 10:55 (twenty years ago)

94) Sportfreunde Stiller - Ein Kompliment

(niet echt goed, wel leuk)

Ionica (Ionica), Wednesday, 26 April 2006 10:56 (twenty years ago)

Hallo! De tracklist is al mis! Ik herschik zo even.

Guuz H (Guuz H), Wednesday, 26 April 2006 10:57 (twenty years ago)

100. Eisbär - Grauzone
99. Aber Hier Leben Nein Danke - Tocotronic
98. Ich Schwitze Nie- Dame des Meeres
97. Wo Bist Du - Justus Kohncke
96) Mein Freund De Baum ist Tot - Alexandra
95) Tic Tac Toe - Warum?
94) Bluemchen- Weil ich ein Maedchen bin
93 Blumfeld - Verstarker
92) V/VM mit Heino- Schwarz gelb ist Borussia
91 Sportfreunde Stiller - Ein Kompliment

Guuz H (Guuz H), Wednesday, 26 April 2006 11:00 (twenty years ago)

90) Von Spar - Ist das noch populär?
("Die Welt eine riesige Zahnarztpraxis")

Andre Kuijpers (Andre Kuijpers), Wednesday, 26 April 2006 11:02 (twenty years ago)

89) Kraftwerk - Trans Europa Express (misschien wel het meest invloedrijke Duitse nummer ooit)

Guuz H (Guuz H), Wednesday, 26 April 2006 11:03 (twenty years ago)

ragruijters beide nominaties staan ook op die compilatie.
Sorry Willem, had ik niet gezien...

89) Die Fantastischen Vier - Die Da
Duitse Beastie Boys, opzwepend en toch leuk! Fanta4 trekt noch immer volle zalen!

ragruijters (reinier gruijters), Wednesday, 26 April 2006 11:04 (twenty years ago)

x-post: 88 dus

Guuz H (Guuz H), Wednesday, 26 April 2006 11:04 (twenty years ago)

87) Kowalski - Ultradeterminanten
Live met een enorme cirkelzaak uitgevoerd die een metershoge vonkenregen deed ontstaan. Over de 100 decibellen en de opperarbeider vraagt ons: Ist es zu laut? (ook vermeld in twee jaar oude draad 'legendarische concerten')

ragruijters (reinier gruijters), Wednesday, 26 April 2006 11:14 (twenty years ago)

86) DAF - Der Mussolini

Beweg deinen Hintern!

Hiram (hiram), Wednesday, 26 April 2006 11:18 (twenty years ago)

85) Abwärts - Beim Erstenmal Tut's Immer Weh (1982)
Dansbare Duitse hoekigheid met o.a. FM Einheit van Neubauten.

Vido Liber (Vido), Wednesday, 26 April 2006 11:22 (twenty years ago)

84) Malaria! - Kaltes Klares Wasser (1982)
Kille new wave. Een paar jaar geleden opnieuw opgenomen door Chicks On Speed.

Vido Liber (Vido), Wednesday, 26 April 2006 11:23 (twenty years ago)

83) Kante – Im Ersten Licht (2001)
Met flink wat strijkers lekker zwaar aangezette dramatiek.

Vido Liber (Vido), Wednesday, 26 April 2006 11:23 (twenty years ago)

82) Kante - Die Summe Der Einzelnen Teile

Ludo (Ludo), Wednesday, 26 April 2006 11:25 (twenty years ago)

oh.. :)

Ludo (Ludo), Wednesday, 26 April 2006 11:25 (twenty years ago)

81) Mo-do - Eins zwei polizei

joost heijthuijsen (joosth), Wednesday, 26 April 2006 11:25 (twenty years ago)

80) Jeans Team- Keine Melodien

joost heijthuijsen (joosth), Wednesday, 26 April 2006 11:26 (twenty years ago)

Mag -bij wijze van hoge uitzondering- Engelstalig met een Fettes Deutsches Accent ook?

80) Me & The Heat: Old Cultures Dying

(Want: het beste nummer van de enige elpee van één van de interessantste Welle-bands. Zanger/misthoorn Tom Meger brult op Beefhaertiaanse wijze over cocktailjazz, terwijl de splinters 'm om de oren vliegen. Live een ware sensatie)

John Prop' (john p), Wednesday, 26 April 2006 11:26 (twenty years ago)

79) Jens Friebe - Star
78) Virginia Jetzt! - Das Beste Für Alle
77) Klee - Lichtstrahl

naranjito (Koens), Wednesday, 26 April 2006 11:27 (twenty years ago)

nu is naranjito me dan weer voor met een Virginia Jetzt nummer.

ach wat..

76) Virginia Jetzt! - Sie verlassen sich auf uns

Ludo (Ludo), Wednesday, 26 April 2006 11:27 (twenty years ago)

Schade Hiram, Der Mussolini gehort im Top 10! Mindestens.

75) Palais Schaumberg - Wir Bauen eine nue Stadt
Breakbeat mit hysterisch Gesange bevor dem Letter.

André (Andre Rozendaal), Wednesday, 26 April 2006 11:29 (twenty years ago)

75) Stephan Remmler - Keine Sterne in Athen
Eentje uit de categorie Duitse Humor.

Andre Kuijpers (Andre Kuijpers), Wednesday, 26 April 2006 11:30 (twenty years ago)

x-post: 74 dus

Andre Kuijpers (Andre Kuijpers), Wednesday, 26 April 2006 11:30 (twenty years ago)

73: Fehlfarben - Es geht voran
Wie eckig kann etwas sein?

André (Andre Rozendaal), Wednesday, 26 April 2006 11:31 (twenty years ago)

72) Stefan Raab- Wadde hadde dudde da?

joost heijthuijsen (joosth), Wednesday, 26 April 2006 11:32 (twenty years ago)

Entschuldigung, eckich.

André (Andre Rozendaal), Wednesday, 26 April 2006 11:33 (twenty years ago)

71 Rammstein - Seeman

Guuz H (Guuz H), Wednesday, 26 April 2006 11:39 (twenty years ago)

70) Felix Kubin – Schnitzler (2000)
Een fijn mopje elektronische avant-garde pop uit Hamburg. Opgedragen aan Conrad Schnitzler (of was het nu een liedje tegen Conrad Schnitzler? Ben het even vergeten).

Vido Liber (Vido), Wednesday, 26 April 2006 11:40 (twenty years ago)

69) Holger Hiller - Guten Morgan Hose (1982)
Een complete, bij elkaar gesamplede Duitstalige new wave-opera geperst op een nietig plakje 7”-vinyl.

Vido Liber (Vido), Wednesday, 26 April 2006 11:40 (twenty years ago)

Morgan moet natuurlijk Morgen zijn.

Vido Liber (Vido), Wednesday, 26 April 2006 11:41 (twenty years ago)

68 Einsturzende Neubauten - ZNS
over eckich gesproken

Guuz H (Guuz H), Wednesday, 26 April 2006 11:41 (twenty years ago)

67) Die Doraus und die Marinas - Tulpen und Narzissen
Klassieke Duitse lulligheid. Wat is 'lulligheid' in het Duits?

Vido Liber (Vido), Wednesday, 26 April 2006 11:44 (twenty years ago)

66) Stereo Total - Babystrich
die intro allen al...

hENK (hENK), Wednesday, 26 April 2006 11:44 (twenty years ago)

65 Helge Schneider- Bonbon aus Wurst
Duits cabaretier/ jazzo/ multi-talent. Dit is misschien wel zijn meest absurdistische nummer.

joost heijthuijsen (joosth), Wednesday, 26 April 2006 11:45 (twenty years ago)

66. 2Raumwohnung - Melancholisch Schön

Germaanse bossa. het kan.

Guuz H (Guuz H), Wednesday, 26 April 2006 11:45 (twenty years ago)

x-post: 64. 2Raumwohnung - Melancholisch Schon

Guuz H (Guuz H), Wednesday, 26 April 2006 11:45 (twenty years ago)

63. Knarf Rellöm - How I Wrote Mark E Smith
62. Space Kelly - Die schönsten Mädchen gibt es in Amsterdam

De beste titels hebben ze ook hè.

naranjito (Koens), Wednesday, 26 April 2006 11:48 (twenty years ago)

61. Leben Heißt Leben - Laibach
60. Mein Wochenende - Peter Thomas m/ Uschi Glas

Martijn Busink (twIXta), Wednesday, 26 April 2006 19:52 (twenty years ago)

59. Mythen In Tüten- Tanz der Tortellini

parodie op Tanz der Musollini, op de Teutonic Disaster cd van Gomma.

58. Ellen ten Damme- Plattgeliebt

Door Udo Lindenberg geschreven Eurovision-bijdrage.

joost heijthuijsen (joosth), Wednesday, 26 April 2006 19:57 (twenty years ago)

Ik dacht meteen toen ik deze draad zag aan Keine Melodieen, maar de Joost was me voor...

57. "Ist mir egal" von Tobi und Bo, wo sie Fettes Brot in bester Gangster-Manier durch die Stadt jagen!

Camiel (Camiel), Wednesday, 26 April 2006 19:59 (twenty years ago)

Ik heb overigens een maxi van de komende nummer 1! Jeanny!

Camiel (Camiel), Wednesday, 26 April 2006 19:59 (twenty years ago)

"Ich heiße superfantastisch
Ich trinke Schampus mit Lachsfisch"

Das tollste Steinkohlendeutsch kommt von dem Franz Ferdinand mit dem sogenennten "Darts Of Pleasure"

Rick Buur (rick buur), Wednesday, 26 April 2006 20:01 (twenty years ago)

56. Marc Arcadipane- Korrekte Atmosphaere
De onvermijdelijke happy hardcore koning.

joost heijthuijsen (joosth), Wednesday, 26 April 2006 20:03 (twenty years ago)

Plattgefickt is het toch?

55 Element of Crime - Sperr mich ein
54 Wir Sind Helden - Denkmal
53 Bum Kun Cha Youth - Turn mich an (es geht alles)

naranjito (Koens), Wednesday, 26 April 2006 20:05 (twenty years ago)

52 The Wirtschaftswunder- Der Kommisar
Germano-post-punk nummer met een geniale parodie op krimi-teksten!

joost heijthuijsen (joosth), Wednesday, 26 April 2006 20:10 (twenty years ago)

51 ascii.Disko - Strassen
50 Mediengruppe Telekommander - Trend (half Oostenrijks)
49 Spillsbury - Schlagziele

Omdat de Duitsers de meesters zijn van de Aldi-electropunk

Martijn ter Haar (wmterhaar), Wednesday, 26 April 2006 20:10 (twenty years ago)

Aus die Alte Dose:

48) Nico: Das Lied Von Einsamen Mädchen

John Prop' (john p), Wednesday, 26 April 2006 20:12 (twenty years ago)

47 Malaria- Kaltes klares Wasser
En nu wil ik geen Chicks on Speed meer horen!

joost heijthuijsen (joosth), Wednesday, 26 April 2006 20:14 (twenty years ago)

46) Erste Allgemeine Verunsicherung - Ba Ba Banküberfall

Ike (ike), Wednesday, 26 April 2006 20:15 (twenty years ago)

45) Gitti und Erica- Heidi/ Original-Titelmelodie aus der Fernsehserie
jeugdsentiment

joost heijthuijsen (joosth), Wednesday, 26 April 2006 20:17 (twenty years ago)

47) S.Y.P.H. - Do The Fleischwurst

Geflipte Beefheart-meets-TalkingHeads NDW

Hiram (hiram), Wednesday, 26 April 2006 20:17 (twenty years ago)

43) Joseph Beuys- Ja ja ja ja ja, nee nee nee....
Nog altijd actueel.
http://ubu.wfmu.org/sound/beuys_joseph/Beuys-Joseph_Ja-Ja-Ja.mp3

joost heijthuijsen (joosth), Wednesday, 26 April 2006 20:20 (twenty years ago)

(Ba Ba Banküberfall vinden we ook bij Vic, overigens.)

Ik heb uiteraard vanochtend meteen een lange lijst gemaakt, waarvan ik er nu steeds wat tussenstrooi:

42 Rosenstolz - Liebe ist alles
41 Wir sind helden - Nur ein Wort
40 Samba - Nicht vorbei

Omdat de liefste liefdesliedjes natuurlijk ook in het Duits zijn.

naranjito (Koens), Wednesday, 26 April 2006 20:22 (twenty years ago)

(Nummer van Samba heet natuurlijk 'Nicht dabei' hier te vinden)

naranjito (Koens), Wednesday, 26 April 2006 20:24 (twenty years ago)

39) Der Plan - Ich bin ein Komputer

Hiram (hiram), Wednesday, 26 April 2006 20:26 (twenty years ago)

38) DAF- Kebaptraume
37) Herbert Gronemeyer- currywurst
36) The Orb- Pomme Fritz (Meat 'N Veg)
Mijn dagschotel. En iedereen weet intussen wel dat deze van The Orb eigenlijk Fehlman is.

joost heijthuijsen (joosth), Wednesday, 26 April 2006 20:30 (twenty years ago)

38 Rheingold - Dreiklang Dimensionen

101 (want het kan te gek ook) DJ Visage - Formula
http://s37.yousendit.com/d.aspx?id=0JWR0R0ICE4661E7E6LQAJ6GB5

Rick Buur (rick buur), Wednesday, 26 April 2006 20:31 (twenty years ago)

(Ba Ba Banküberfall vinden we ook bij Vic, overigens.)

Ah, owkay. Dan ruil ik nr. 46 in voor Ellen Allien - Sehnsucht ;-)

Ike (ike), Wednesday, 26 April 2006 20:32 (twenty years ago)

35 dus: Rheingold - Dreiklang Dimensionen

Rick Buur (rick buur), Wednesday, 26 April 2006 20:32 (twenty years ago)

38: 2 Raumwohnung; 2 Von Millionen Von Sternen

de duitse Air is beter dan de franse.

fns (fns), Wednesday, 26 April 2006 20:33 (twenty years ago)

Da's wel een heel fijne Wechsel, Ike! :)

naranjito (Koens), Wednesday, 26 April 2006 20:34 (twenty years ago)

37: Mediengruppe Telekommander: Kommanda

de duitse LCD soundsystem...

fns (fns), Wednesday, 26 April 2006 20:35 (twenty years ago)

34. Couch - Was alles hält

antihero (antihero), Wednesday, 26 April 2006 20:36 (twenty years ago)

33 Tocotronic - Pure Vernunft Darf Niemals Siegen (Superpitcher remix)
Romantische tekst, geniale minimal-remix!

joost heijthuijsen (joosth), Wednesday, 26 April 2006 20:40 (twenty years ago)

De telling is volledig zur Klöte, maar wat zou het:

32 The Happy Couple - Boyfriend of the Week

Omdat Martijn Grooten er zelf niet is om het te doen.

naranjito (Koens), Wednesday, 26 April 2006 20:44 (twenty years ago)

En vanwege het knullige 80's-filmpje"

31) DAF - Liebe Auf Den Ersten Blick

http://www.youtube.com/watch?v=cB121qgYmv8&search=daf

John Prop' (john p), Wednesday, 26 April 2006 20:45 (twenty years ago)

30. Tone - Reimroboter (Nuclear RMX)

(Ok, die heb ik vijf minuten geleden ontdekt op Tonspion. Maar het is wel Duitse Teutoonse rap zoals ik altijd heb gevonden dat het moest klinken.)

Martijn ter Haar (wmterhaar), Wednesday, 26 April 2006 20:47 (twenty years ago)

2) David Bowie- V2/ Schneider
Wilde ik alvast eventjes reserveren.

joost heijthuijsen (joosth), Wednesday, 26 April 2006 20:48 (twenty years ago)

29 Farin Urlaub - Sumisu

Zo goed de Smiths nagedaan dat het zowaar een geweldig nummer wordt, nog komisch ook. Hun Beatles parodie (tevens goed liedje) heeft de Duitse hitlijsten aangevoerd, heb ik me laten vertellen.

Norbert Pek (Norbert Pek), Wednesday, 26 April 2006 20:48 (twenty years ago)

Ja, Tone is wel fijn. Veel Duitse rap is juist erg soft, soulvol.

naranjito (Koens), Wednesday, 26 April 2006 20:52 (twenty years ago)

28 Guildo Horn -Guildo hat euch lieb
Met een eurovisie-parodielied meedoen aan het Eurovisie Songfestival kenden we natuurlijk al van Telex. Maar Guildo Horn maakte Eurovision Salonfaehig!

joost heijthuijsen (joosth), Wednesday, 26 April 2006 20:53 (twenty years ago)

Geniale video trouwens, die van DAF (en geweldig nummer).

Doet me sterk denken aan de vroege video's van OMD (en Andy McCluskey danste ook altijd zo)

naranjito (Koens), Wednesday, 26 April 2006 20:55 (twenty years ago)

Ah, zitten we al in de 20s? Mooi.

27 Nachlader - Arbeitsgeld
26 Paula - Ich weiss zuviel

Aldi-elektro-pop. Dus.

naranjito (Koens), Wednesday, 26 April 2006 20:58 (twenty years ago)

25) Kraftwerk - Elektro Kardiogramm
Autobahn maar even achterhouden voor de top tien.

hENK (hENK), Wednesday, 26 April 2006 20:59 (twenty years ago)

24) 3MB feat. Magic Juan Atkins- Jazz is the teacher
Een van de eerste Tresor-platen, Von Oswald en Fehlmann samen, overgang van NDW naar Techno, begin van Rhythm and Sound. begin van de detroit-Berlijn connectie en een van de techno-klassiekers!

joost heijthuijsen (joosth), Wednesday, 26 April 2006 21:06 (twenty years ago)

23: Mouse on Mars - Frosch

fns (fns), Wednesday, 26 April 2006 21:09 (twenty years ago)

22 Manuel Göttsching E2-E4

Rick Buur (rick buur), Wednesday, 26 April 2006 21:19 (twenty years ago)

21 Scooter- Hyper Hyper
Jullie zullen het nummer niet hoger willen terwijl hun eerste plaat is, alle namen van de toendertijd aansprekende dj's in de tekst voorbij komen en.. Scooter gewoon Supermuschigeil is!

joost heijthuijsen (joosth), Wednesday, 26 April 2006 21:39 (twenty years ago)

Maar niet Duitstalig, toch?
Nou eh, gute Nacht Freunde, es wird Zeit für mich zu geh'n.

20) Jens Friebe - Wenn man euch die Geräte zeigt

Weil er ein Star ist.

19) Jeans Team - Oh Bauer

De ware erfgenamen van Kraftwerk.
(Over geniale video's gesproken. Zie hier)

naranjito (Koens), Wednesday, 26 April 2006 21:40 (twenty years ago)

Maar niet Duitstalig, toch?
HP heeft hier een joekel van een accent.
Ik ga me niet meer met de top 20 bemoeien, maar lieve mensen, zorg aub niet dat er te veel obscuriteiten of te veel Kraftwerk in voorkomen. Het moet wel representatief blijven!

joost heijthuijsen (joosth), Wednesday, 26 April 2006 21:53 (twenty years ago)

zorg aub niet dat er te veel obscuriteiten of te veel Kraftwerk in voorkomen. Het moet wel representatief blijven!

??? Joost van der Reijthuijsen?

naranjito (Koens), Wednesday, 26 April 2006 22:00 (twenty years ago)

Ik heb heel wat te verdedigen, ben muzikaal op de Autobahn opgevoed. Gelukszalig zat ik toen als klein jochie in de stoel naast mijn grootvader, die bootleg mixtapes van Peter Alexander draaide, beiden zongen we uit volle borst mee en nog steeds heb ik een stevige portie schlager in mijn reet.

joost heijthuijsen (joosth), Wednesday, 26 April 2006 22:09 (twenty years ago)

18 Carmen - Schlaraffenland (uit '82, op de Gomma verzamelaar Gang Zwei)

sandeman (sandeman), Wednesday, 26 April 2006 22:20 (twenty years ago)

Kijk eens aan!

17: Wolfsheim - kunstliche welten
16: Das Ich - Kain und abel
15: Der prager handgriff - 1000 feuer
14: EInsturzende Neubauten - Haus der luge
13: Wir sind helden - Wen ess passiert

Pieter Winkelaar (kratarknathrak), Thursday, 27 April 2006 04:15 (twenty years ago)

Nr. 35, Rheingold - Dreiklang Dimensionen vinden we ook bij Vic terug.

12. Blumfeld - Draussen auf Kaution
Mooi sfeervol, droevig nummer.

Weet iemand een Ringel S te typen, trouwens?

11. DAF - Verschwende deine Jugend
Probeer je benen hierbij maar eens stil te houden.

10. Kraftwerk - Aero Dynamik
"Perfektion Mekanik, Aero Dynamik"

André (Andre Rozendaal), Thursday, 27 April 2006 04:57 (twenty years ago)

Ben ik de enige die zich moet inhouden om "Bunte Illustrierte" van Technofax in te tikken?

Andre Kuijpers (Andre Kuijpers), Thursday, 27 April 2006 05:07 (twenty years ago)

ß

monopoli (monopoli), Thursday, 27 April 2006 05:35 (twenty years ago)

control alt s

:-)

Erik Verkoyen (monopoli), Thursday, 27 April 2006 05:36 (twenty years ago)

Wat goed dat Kristallnaach van dat vreselijke BAP nog niet genoemd is (of heeft iemand hem in de top tien bedacht?)

ragruijters (reinier gruijters), Thursday, 27 April 2006 05:37 (twenty years ago)

9. Front 242 - Kampfbereit

Einstein ist auf dem Strand nun
Und die Fahnen flattern
Einstein ist auf dem Strand nun
Traenenbenetzte Augen
Und der Wind laesst den fliegen
Handgranaten

poëzie..

Erik H (kuddedier), Thursday, 27 April 2006 05:52 (twenty years ago)

8) Nichts - Ein deutsches Lied

Jaap (Jaap), Thursday, 27 April 2006 06:10 (twenty years ago)

Rheingold - Dreiklang Dimensionen

Toll!

Jaap (Jaap), Thursday, 27 April 2006 06:12 (twenty years ago)

7) Udo Lindenberg - Club der Millionare

De Duitse Herman Brood mag niet ontbreken.

Kristalnach van Bap staat al in Vic's lijst

André (Andre Rozendaal), Thursday, 27 April 2006 06:16 (twenty years ago)

En is 1983.

6) Off - Elektrica Salsa

Frankfurtse NewBeat uit 1987, één van de groepsleden was Sven Vath.

naranjito (Koens), Thursday, 27 April 2006 06:31 (twenty years ago)

Het Duitstalige werk van Lesley Gore, ben ik groot fan van.

Maurice (Maurice), Thursday, 27 April 2006 06:39 (twenty years ago)

5) Bernadette La Hengst - Der beste Augenblick (2002)
Elektronisch tanzbarer Chansons van zangeres uit Hamburg. Track van het album ‘Der beste Augenblick in deinem Leben ist gerade eben jetzt gewesen’ en alleen al vanwege die mooie lange titel het vermelden waard.

Vido Liber (Vido), Thursday, 27 April 2006 06:59 (twenty years ago)

@Maurice: "Es ist mein Geburtstagsfest und ich weine wenn ich mochte"?

naranjito (Koens), Thursday, 27 April 2006 07:02 (twenty years ago)

Ik zit waarschijnlijk niet achter de PC om hem op nr 1 te parachuteren, dus dan maar nu:

4) Klee - Erinner dich

De popgodin uit Dusseldorp en haar New Order-geobsedeerde vriendjes, met het ultieme lentenummer.

(Als iemand "Geil" van Bruce & Bongo op 1 zou willen zetten, is zij/hij voor altijd mijn held(in))

naranjito (Koens), Thursday, 27 April 2006 07:28 (twenty years ago)

Eh, tel ze eens op, Koen? of is dit alleen een tipparade?

naranjito (Koens), Thursday, 27 April 2006 07:39 (twenty years ago)

Ja! Wizo! Tod im Freibad! Ik heb er als 16-jarig jochie nog een t-shirt van gehad. Ze hadden ook een nummer over de Kelly Family die, volgens mij, massaal overleed. Een heel vrolijk lied.

Norbert Pek (Norbert Pek), Thursday, 27 April 2006 07:41 (twenty years ago)

@naranjito: Tipparade (x-post;)

Koen* (Koen ter Heegde), Thursday, 27 April 2006 07:45 (twenty years ago)

3: D.A.F. - Der Mussolini

Rick Buur (rick buur), Thursday, 27 April 2006 08:04 (twenty years ago)

Niemand Die Prinzen? Of Die Artze?

Dan claim ik snel

3. Die Prinze - Millionar

(X-post met Rick, dan claim ik 1, want 2 was al gereserveerd...)

Ionica (Ionica), Thursday, 27 April 2006 08:09 (twenty years ago)

2) David Bowie- V2/ Schneider
Uit de Berlijn-periode, Duits gezongen en een eerbetoon aan nummer #1.

joost heijthuijsen (joosth), Thursday, 27 April 2006 08:12 (twenty years ago)

>>X-post met Rick, dan claim ik 1, want 2 was al gereserveerd...)

Ja dag, die top 10 die is al veel te obscuur. 1 is voor Kraftwerk. Aan iemand anders de taak een song uit te zoeken. Bowie op 2 is ook beschamend trouwens.

Rick Buur (rick buur), Thursday, 27 April 2006 08:15 (twenty years ago)

Gisteren lag eerst het hele tijd het forum eruit en toen had ik geen internet, dus ik kon niet eerder posten. Van mij mag best de top 3 veranderd worden, maar dan moeten Die Prinze ergens in de lagere regionen gezet worden.

Ionica (Ionica), Thursday, 27 April 2006 08:24 (twenty years ago)


dan moeten Die Prinze ergens in de lagere regionen gezet worden.

..Nr. 35, Rheingold - Dreiklang Dimensionen vinden we ook bij Vic terug.

Die Prinze op 35 dan?

Rick Buur (rick buur), Thursday, 27 April 2006 08:30 (twenty years ago)

En waar komt So Sind Die Boys Allie van Lesley Gore dan?

Maurice (Maurice), Thursday, 27 April 2006 08:42 (twenty years ago)

En Mutter van Rammstein en Mensch-Machine van Kraftwerk moeten er ook nog in, want naamgevers van deze draad. V2/Schneider is nu geloof ik al drie keer opgedoken in de lijst.

Guuz H (Guuz H), Thursday, 27 April 2006 08:58 (twenty years ago)

V2 had nog geen nummertje en is een vroegertje, dus die wil ik wel opgeven. Maar niet voor Rammstein! Mensch Maschine moet natuurlijk op 1.

joost heijthuijsen (joosth), Thursday, 27 April 2006 09:05 (twenty years ago)

En het reservegetal babelfish

Camiel (Camiel), Thursday, 27 April 2006 09:15 (twenty years ago)

Ha, dan zetten we toch gewoon Bowie's Duitse versie 'Helden' op 1? Het is een beetje smokkelen, maar we hebben het wel over David Bowie he. Die zou van mij nog wel in een Nederlandstalige top 100 op 1 mogen staan.

'Ein lied für 2 menschen' van Blumfeld anders?

Hotel Lives (Hotel Lives), Thursday, 27 April 2006 09:20 (twenty years ago)

1 moet natuurlijk zijn:
Die Ärzte - Hurra

cs (central), Thursday, 27 April 2006 10:02 (twenty years ago)

Want:
Weisst du noch wie's früher war - früher war alles schlecht
der Himmel grau, die Menschen mies - die Welt war ziemlich ungerecht
doch dann, dann kam die Wende - und unser Leid war zu Ende

Hipp Hipp Hurra, alles ist super, alles ist wunderbar
Hipp Hipp Hurra, alles ist besser, als es damals war

cs (central), Thursday, 27 April 2006 10:04 (twenty years ago)

> Wizo- Ich hab'mit Tocotronic Bier getrunken (Du hasst sie nur live gesehen)

ken alleen het origineel (?) van heinz.

(jg) ((jg)), Thursday, 27 April 2006 10:14 (twenty years ago)

2: Rammstein - Mutter
1: Kraftwerk - Mensch-Machine

Rick Buur (rick buur), Thursday, 27 April 2006 10:20 (twenty years ago)

Tijd voor een Franstalige 100?

Of voor een vlaamse afrekeningesque lijst vol belpop?

Camiel (Camiel), Thursday, 27 April 2006 11:34 (twenty years ago)

Ik weet het niet hoor. 'Love is Okay' van Evil Superstars kent maar 12 tracks, zo uit mijn hoofd...

Hotel Lives (Hotel Lives), Thursday, 27 April 2006 11:43 (twenty years ago)

een franstalige top 100? die vul ik zo in mijn eentje, sprak de man wiens fransemeisjesblog door het Franse muziekblad Les Inrocks is uitgeroepen tot een van de 50 beste (*glimt*).

Guuz H (Guuz H), Thursday, 27 April 2006 11:48 (twenty years ago)

Love is ok heeft er 13. We zullen wat Gorki moeten toevoegen.

Is Maedchen niet van Lucilectric? Of is dat een andere versie als bluemchen?

Camiel (Camiel), Thursday, 27 April 2006 12:08 (twenty years ago)

Maedchen is inderdaad van Lucilectric.

joost heijthuijsen (joosth), Thursday, 27 April 2006 12:29 (twenty years ago)

Hmm, geen Badesalz, geen Bruce & Bongo. Het lijkt verdorie wel alsof Duitse muziek serieus genomen wordt tegenwoordig (ipv gezien als flauwe novelty acts).
Vooruitgang, dus. (Al is een nummer uit 1978 op 1 natuurlijk een beetje een plank/misslaan-verhaal, maar allez)

naranjito (Koens), Thursday, 27 April 2006 13:26 (twenty years ago)

83) Kante – Im Ersten Licht (2001)
82) Kante - Die Summe Der Einzelnen Teile

Geef mij maar 'Zombi'. "Und unser Schmerz und unsere Wunden,
sind unser größtes Kapital."

Ariën Rasmijn (Ariën), Thursday, 27 April 2006 13:29 (twenty years ago)

Wat stelt Koenaranja voor als nummer 1 dan?

Guuz H (Guuz H), Thursday, 27 April 2006 13:44 (twenty years ago)

Zie mijn nummer 4.
(of mijn nummer 19, als het per se als Kraftwerk moet klinken)

naranjito (Koens), Thursday, 27 April 2006 14:33 (twenty years ago)

natuurlijk ziet mijn duitse top-100 er heel anders uit. maar het is wat guuz zegt: in mijn eentje vul ik 'm zo in. daarom doe ik nu ook niet mee.

en waarom overigens geen liedjes uit pakweg 1978 op één, koen?

theo ploeg (theo), Thursday, 27 April 2006 15:28 (twenty years ago)

Vanwege de regels bovenin de draad misschien??

Regels: geen schlagers van het Rex Gildo/Costa Cordalis-type, nummers moeten Duitstalig zijn (of instrumentaal, maar dan liefst met Duitse titel), en vooral van ná 1985

(Ik weet dat die laatste wel vaker gebroken is gedurende de draad, maar het is wat jammer voor de nummer 1, zou ik zeggen)

maar het is wat guuz zegt: in mijn eentje vul ik 'm zo in. daarom doe ik nu ook niet mee

Wat raar. Uiteraard vul ik in mijn eentje ook zo een Top100, maar daar gaat het toch niet om? Ik heb er gewoon een stuk of 10 uitgekozen die volgens mij niet mochten ontbreken - en die ik daarmee weer eens als tips aan anderen kon doorgeven. Van die tips had ik graag ook van jou gehad.

naranjito (Koens), Thursday, 27 April 2006 16:00 (twenty years ago)

ah zo. dat had ik niet door.

theo ploeg (theo), Thursday, 27 April 2006 16:55 (twenty years ago)

Regels sind Regels, ja!?!

oratonastick (oratonastick), Thursday, 27 April 2006 22:18 (twenty years ago)

Genau!

naranjito (Koens), Friday, 28 April 2006 04:42 (twenty years ago)

In totaal bleken we 113 nummers genoemd te hebben, waaronder 8 zonder plaatsingsnummer, en 5 die al in de lijst van Vic staan. Blijft mooi een top 100 over dus, even hernummerd:
100 Aber Hier Leben Nein Danke - Tocotronic
99 Ich Schwitze Nie- Dame des Meeres
98 Wo Bist Du - Justus Kohncke
97 Mein Freund De Baum ist Tot - Alexandra
96 Bluemchen- Weil ich ein Maedchen bin
95 Blumfeld - Verstarker
94 V/VM mit Heino- Schwarz gelb ist Borussia
93 Sportfreunde Stiller - Ein Kompliment
92 Von Spar - Ist das noch populär?
91 Kraftwerk - Trans Europa Express
90 Die Fantastischen Vier - Die Da
89 Kowalski - Ultradeterminanten
88 DAF - Der Mussolini
87 Abwärts - Beim Erstenmal Tut's Immer Weh
86 Malaria! - Kaltes Klares Wasser
85 Kante – Im Ersten Licht
84 Kante - Die Summe Der Einzelnen Teile
83 Mo-do - Eins zwei polizei
82 Jeans Team- Keine Melodien
81 Me & The Heat: Old Cultures Dying
80 Jens Friebe - Star
79 Virginia Jetzt! - Das Beste Für Alle
78 Klee - Lichtstrahl
77 Virginia Jetzt! - Sie verlassen sich auf uns
76 Palais Schaumberg - Wir Bauen eine nue Stadt
75 Stephan Remmler - Keine Sterne in Athen
74 Fehlfarben - Es geht voran
73 Stefan Raab- Wadde hadde dudde da?
72 Rammstein - Seeman
71 Felix Kubin – Schnitzler
70 Holger Hiller - Guten Morgan Hose
69 Einsturzende Neubauten - ZNS
68 Die Doraus und die Marinas - Tulpen und Narzissen
67 Stereo Total - Babystrich
66 Helge Schneider- Bonbon aus Wurst
65 2Raumwohnung - Melancholisch Schön
64 Knarf Rellöm - How I Wrote Mark E Smith
63 Space Kelly - Die schönsten Mädchen gibt es in Amsterdam
62 Leben Heißt Leben - Laibach
61 Mein Wochenende - Peter Thomas m/ Uschi Glas
60 Mythen In Tüten- Tanz der Tortellini
59 Ellen ten Damme- Plattgefickt
58 "Ist mir egal" von Tobi und Bo
7 Marc Arcadipane- Korrekte Atmosphaere
56 Element of Crime - Sperr mich ein
55 Wir Sind Helden - Denkmal
54 Bum Kun Cha Youth - Turn mich an (es geht alles)
53 The Wirtschaftswunder- Der Kommisar
52 ascii.Disko - Strassen
51 Mediengruppe Telekommander - Trend (half Oostenrijks)
50 Spillsbury - Schlagziele
49 Nico: Das Lied Von Einsamen Mädchen
48 Ellen Allien - Sehnsucht
47 Gitti und Erica- Heidi/ Original-Titelmelodie aus der Fernsehserie
46 S.Y.P.H. - Do The Fleischwurst
45 Joseph Beuys- Ja ja ja ja ja, nee nee nee....
44 Rosenstolz - Liebe ist alles
43 Wir sind helden - Nur ein Wort
42 Samba - Nicht vorbei
41 Der Plan - Ich bin ein Komputer
40 DAF- Kebaptraume
39 Herbert Gronemeyer- currywurst
38 The Orb- Pomme Fritz (Meat 'N Veg)
37 2 Raumwohnung; 2 Von Millionen Von Sternen
36 Mediengruppe Telekommander: Kommanda
35 Couch - Was alles hält
34 Tocotronic - Pure Vernunft Darf Niemals Siegen (Superpitcher remix)
33 The Happy Couple - Boyfriend of the Week
32 DAF - Liebe Auf Den Ersten Blick
31 Tone - Reimroboter (Nuclear RMX)
30 Farin Urlaub - Sumisu
29 Guildo Horn -Guildo hat euch lieb
28 Nachlader - Arbeitsgeld
27 Paula - Ich weiss zuviel
26 Kraftwerk - Elektro Kardiogramm
25 3MB feat. Magic Juan Atkins- Jazz is the teacher
24 Mouse on Mars - Frosch
23 Manuel Göttsching E2-E4
22 Scooter- Hyper Hyper
21 Jens Friebe - Wenn man euch die Geräte zeigt
20 Jeans Team - Oh Bauer
19 Carmen - Schlaraffenland
18 Wolfsheim - kunstliche welten
17 Das Ich - Kain und abel
16 Der prager handgriff - 1000 feuer
15 EInsturzende Neubauten - Haus der luge
14 Wir sind helden - Wen ess passiert
13 Blumfeld - Draussen auf Kaution
12 DAF - Verschwende deine Jugend
11 Kraftwerk - Aero Dynamik
10 Front 242 - Kampfbereit
8 Nichts - Ein deutsches Lied
9 Udo Lindenberg - Club der Millionare
8 Off - Elektrica Salsa
7 Bernadette La Hengst - Der beste Augenblick
6 Klee - Erinner dich
5 D.A.F. - Der Mussolini
4 Die Prinze - Millionar
3 David Bowie- V2/ Schneider
2 Rammstein - Mutter
1 Kraftwerk - Mensch-Machine

Tipparade:
Wizo- Ich hab'mit Tocotronic Bier getrunken (Du hasst sie nur live gesehen)
Ibo- Ibiza
Von Spar- Die uneingeschrankte Freiheit des privaten Initiative
Stereo Total- Wir tanzen in 4-eck
Tocotronic- Wir sind hier nicht in Seattle, Dirk
So Sind Die Boys Allie van Lesley Gore
'Ein lied für 2 menschen' van Blumfeld
Die Ärzte - Hurra

naranjito (Koens), Friday, 28 April 2006 06:53 (twenty years ago)

Hey... helemaal geen Barbara Morgenstern in de lijst.

Andre Kuijpers (Andre Kuijpers), Friday, 28 April 2006 07:12 (twenty years ago)

Der Mussolini van DAF staat er zweimal in! Op 88 en 5. Ik ben zo brutaal en zet Der Rauber und der Prinz van DAF op 88. Een humoristisch, absurd nummer. Met een prachtige ringtone avant la lettre.

André (Andre Rozendaal), Friday, 28 April 2006 07:21 (twenty years ago)

Nu nog iemand die -net als Guuz vorig jaar met 'Pop á la Française'- een mooie verzamelaar brandt: 'Pop! geht's auf Deutsch'...

John Prop' (john p), Friday, 28 April 2006 07:25 (twenty years ago)

André R: inderdaad! En ik dacht nog wel zo schrander te zijn geweest, door op te merken dat Malaria er 2x instond.

André K: inderdaad! Schandalig. Ik zou zeggen: in plaats van Scooter of Me & the Heat (want niet Duitstalig)

John: inderdaad! Ga je gang!

naranjito (Koens), Friday, 28 April 2006 07:30 (twenty years ago)

Helaas, daarvoor heb ik niet genoeg in huis. Wat Welle opvinyl of cassette en hooguit een enkele cd, daar houdt het wel mee op...
Ik hoopte met genoemde verzamelaar nou juist weer wat 'bij' te zijn...

John Prop' (john p), Friday, 28 April 2006 07:38 (twenty years ago)

Naja, kom ik deze draad vandáág pas tegen! Het is net of ik mijn leven heb gebetert. Rest mij niets dan u allen een tip te geven. DJ Milan draait op koninginnedag vanaf 4 uur tegenover de EKKO (utreg) zijn enorme collectie jaren 60/70 DDR popplaten grijs, gehuld in z'n foutste trainingspak.

dre (andreas), Friday, 28 April 2006 07:59 (twenty years ago)

Waar is Eisbär van Grauzone gebleven in de top 100? Want Eisbär'n müssen nie weinen!

Ook mis ik Skandal im Sperrbezirk van de Spider Murphy Gang, kan die postuum misschien nog een plekje krijgen in de tipparade?

jelger (jelger), Friday, 28 April 2006 08:26 (twenty years ago)

Eisbär: al bij Vic. Idem Skandal. Zie lijst hier

naranjito (Koens), Friday, 28 April 2006 09:47 (twenty years ago)

verplichte kost inderdaad, Manta Manta. jammer dat de meeste duitse academische literatuur over dansmuziek onvertaald blijft waardoor het juk van het angelsaksische denken (dansmuziek=postmodern=spiritueel en meer van die ééndimensionale onzin) zwaar drukt.

theo ploeg (theo), Friday, 28 April 2006 09:48 (twenty years ago)

Ok, net voor 1985 en nauwelijks alternatief te noemen, maar ik vind Major Tom van Peter Schilling toch echt een lekker nummertje.

Gustav Buhmann (Buhmann), Friday, 28 April 2006 17:02 (twenty years ago)

Euh... Ellen Allien & Apparat - Orchestra Of Bubbles? Iemand?

Anniejugend (jeroen), Friday, 28 April 2006 17:31 (twenty years ago)

>Hey... helemaal geen Barbara Morgenstern in de lijst.

onbegrijpelijk!

graag ook nog 'Alle Gegen Alle' van Laibach in de tipparade ;)

Kevin_M (Kevin_M), Friday, 28 April 2006 20:04 (twenty years ago)

Vergeet zeker niet DREIKLANGSDIMENSIONEN van Rheingold
Een Krautrockklassieker van jewelste (van rond 1980 denk ik)

PATRICK IVO VERMEIRSCH (PATJEPATATJE), Saturday, 29 April 2006 10:01 (twenty years ago)

Alles wat rond 1980 is uitgekomen is bij voorbaat al een klassieker uiteraard;-)

Hotel Lives(1980-___) (Hotel Lives), Saturday, 29 April 2006 19:22 (twenty years ago)

Rheingold is uit 80.
We zijn ook ons aller New Cool Collective vergeten met Verliebt. Nummer staat op Big.

joost heijthuijsen (joosth), Saturday, 29 April 2006 19:41 (twenty years ago)

Lieve mensen, LEES EERST DE DRAAD EENS DOOR VOOR JE WAT POST!

Dit is nu al de zoveelste die Rheingold noemt. Staat samen met Major Tom allang in de lijst van Vic!

(veegt schuim van mond)

André (Andre Rozendaal), Sunday, 30 April 2006 07:25 (twenty years ago)

maar F242 is ondanks marcherende beats en opgefokte zangers toch echt Belgisch, kampfbereit of niet... Je noemt ze naar aanleiding van Funkhadafi (schrijf je dat zo???) ook niet Libiërs...
ps waar zijn Die Hosen?

lux (horas29), Sunday, 30 April 2006 16:48 (twenty years ago)

Tot.

Hiram (hiram), Sunday, 30 April 2006 17:58 (twenty years ago)

Ga je straks ook vraagtekens plaatsen bij de Duitsheid van David Bowie, Ellen ten Damme en Laibach, lux? Of Stephan Remmler, nu we toch bezig zijn?

naranjito (Koens), Sunday, 30 April 2006 19:19 (twenty years ago)

F242 .. toch echt Belgisch
uhh, oui, je sais lux, maar vond het nummer Duitstalig genoeg. En erg mooi. Maar goed, had idd niet heel veel schlager en andere zuivere Duitsheid paraat..

Erik H (kuddedier), Sunday, 30 April 2006 20:50 (twenty years ago)

Even, veel te laat, na hoppen. Iedere Duitstalige lijst zonder een nummer van de Zillertaller Schürzenjäger is niet serieus te nemen. Een nummer als Sierra Madre hoort erin...

Gr.R. (Gr.R.), Wednesday, 10 May 2006 10:20 (twenty years ago)

Ik mis het nummer "Tanz im Quadrat" van Die Tödliche Doris!
Als we dan toch vraagtekens moeten plaatsen Grauzone is niet duits maar zwitsers.

Leuk forum, net ontdekt!

christan (Billy Bones), Thursday, 11 May 2006 20:41 (twenty years ago)


You must be logged in to post. Please either login here, or if you are not registered, you may register here.