― Frank tensen, Friday, 23 April 2004 16:28 (twenty-two years ago)
Persoonlijk ben ik meer van het dubwerk en denk je al snel aan:
Keith Hudson - Pick A Dub (daarna Play It Cool)
Augustus Pablo - East of the River Nile en King Tubby Meets Rockers Uptown
Samenwerking tussen Pablo en Hugh Mundell Africa Must Be Free By 1983 is ook erg fijn, die heb je in "normale" en hele goeie dub versie (cd combineert ze allebei)
Prince Far I - Cry Tuff Dub Encounter Chapter III
Joe Gibbs - African Dub All-Mighty serie. (Roots-snobs vinden deel 1 vaak het best...is ook goed maar bewaar dat voor later. Deel III is het essentiele toeters & bellen dub meesterwerk, werk dan terug naar deel I)
Mikey Dread - African Anthem
Culture - Two Sevens Clash is ook een rootsklassieker uit die tijd.
Ik kan zelf niet zo tegen die stemmen maar elke roots fanaat zweert bij Heart of the Congo's van The Congo's. Voor de zekerheid: wel van Leen Perry Super Ape en Revolution Dub checken hoor.
Ken ik verder niet zo goed maar het vroege werk van Peter Tosh kan je je ook geen buil aan vallen.
― Omar (Omar), Friday, 23 April 2004 17:20 (twenty-two years ago)
― langevloei, Friday, 23 April 2004 18:47 (twenty-two years ago)
― luba (luba), Saturday, 24 April 2004 12:51 (twenty-two years ago)
Maar ja Omar is duidelijk de man op dit gebied zoals u ziet.
― vonx, Saturday, 24 April 2004 17:09 (twenty-two years ago)
― Bob (Audioneer), Sunday, 25 April 2004 08:02 (twenty-two years ago)
― Maurice, Sunday, 25 April 2004 08:19 (twenty-two years ago)
― vonx, Sunday, 25 April 2004 15:41 (twenty-two years ago)
Ter aanvulling op de door Omar en Luba genoemde albums:Rockers Time Now van Johnny Clarke,Blood & Fire van Niney The Observer,Open The Iron Gate van Max Romeo,Funky Kingston van Toots & The Maytals (samen met In The Dark op 1 cd verkrijgbaar, van T&tM verschijnt binnenkort een nieuwe cd, althans, oude nummers opnieuw opgenomen met hulp van onder meer The Roots, Bootsy Collins, Eric Clapton, Jeff Back en Rahzel, op 13 en 14 juni is de goede man in Holland)
Vergeet verder niet uit de lage landen The Internationals en Rude Rich & The Highnotes, die het roots- en ska-vuur van vroegah brandend houden.
― GzZz (Gzz), Sunday, 25 April 2004 16:46 (twenty-two years ago)
― GzZz (Gzz), Sunday, 25 April 2004 16:48 (twenty-two years ago)
U Roy/Wake The TownNiney/Blood & FireDr Alimantado/Best Dressed Chicken in TownKC White/NoNoNOKen Boothe/Is It Because I'm BlackJunior Murvin/Police & ThievesAlthea & Donna/Uptown Top RankingDennis Brown/Man Next DoorHorace Andy/Rasta DubMax Romeo/Chase the DevilAugustus Pablo/King Tubby Meets Rockers UptownSister Nancy/Bam BamPrince Buster/Cincinnati KidThe Maytals/Night And DayJohnny Clarke/Rockers TimeCongos/Congoman (12" mix)Internationals/BossteadyRude Rich & The High Notes/Tighten UpEarl Zinger/Song 2woBallistic Brothers/Peckings
(de eerste 16 nummers zijn van vóór 1980, de laatste vier van zeer recente datum, maar klinken stokoud)
― GzZz (Gzz), Sunday, 25 April 2004 19:38 (twenty-two years ago)
― Mic B (Mic B), Sunday, 25 April 2004 20:49 (twenty-two years ago)
Een van mijn allereerste singletjes ever. Wat een geweldig nummer!
Prince Buster/Cincinnati KidAltijd leuk zijn 's mans "schuine" liedjes op de Big Five LP, denk aan Dikke Leo achtige teksten op vette rootsreggae compleet met porno-orgelsound.
En hoe meer ik over deze thread nadenk , hoe meer ik me realiseer dat ik Alton Ellis ook had moeten noemen....Voor zo'n klein eilandje hebben ze toch (vroeger) best leuke muziek geproduceerd!
― vonx, Monday, 26 April 2004 07:24 (twenty-two years ago)
― Guuz H (Guuz H), Monday, 26 April 2004 07:40 (twenty-two years ago)
― vonx, Monday, 26 April 2004 07:44 (twenty-two years ago)
― Bob (Audioneer), Monday, 26 April 2004 14:21 (twenty-two years ago)
― Jaïr (jair), Monday, 26 April 2004 18:52 (twenty-two years ago)
― Jan Peter (janpeter), Monday, 26 April 2004 20:07 (twenty-two years ago)
Zit momenteel met Rhythm and Sound w/ the Artists door de hoofdtelefoon te rieleksen: SuperTip!
― willem (willem), Monday, 26 April 2004 20:24 (twenty-two years ago)
― GzZz (Gzz), Monday, 26 April 2004 23:10 (twenty-two years ago)
Naggo Morris/Flour PowerCulture/Blood in a BabylonNiney/Blood & FireKen Boothe/Ain't No SunshineMarcia Griffiths/Feel Like JumpingHorace Andy/Rasta DubSister Nancy/Bam BamHoney Boy Martin/Dreader than DreadMax Romeo/A Quarter Pound of I'CenseWillie Williams/Armagiddeon TimeToots & The Maytals/54-46 Congos/La La Bam BamJunior Murvin/Police & ThievesDennis Brown/Man Next DoorDr Alimantado/Best Dressed ChickenUpsetters/Return of DjangoU-Roy/On Top Of the PeakAlthea & Donna/Uptown Top RankingInternationals/Ska Ol
― GzZz (Gzz), Monday, 26 April 2004 23:15 (twenty-two years ago)
Ik besef me plotseling de crux van deze draad: "rootsreggae". Laatst gezien: vorig jaar de enige echte Toots Hib als voorprogramma voor de Stones in de Kuip (xxx xxx That's my number). En hele vage herinneringen aan met de bastonen van Rasta Revolution de bordkartonnen deur en alle ruiten van mijn studentenkamer in trilling proberen te brengen (techneutje hè).
De plotselinge hernieuwde interesse in reggae had toch vooral ook te maken met het feit dat ik nu al dágen loop te denken over Theo's bewering dat er in de pre-Kraftwerk krautrock dub zit. Nog steeds niet uit.
― Mic B (Mic B), Tuesday, 27 April 2004 00:35 (twenty-two years ago)
― vonx, Tuesday, 27 April 2004 06:55 (twenty-two years ago)
― Ferdinand (Ferdinand), Tuesday, 27 April 2004 09:30 (twenty-two years ago)
― Guuz H (Guuz H), Tuesday, 27 April 2004 09:36 (twenty-two years ago)
― Frank Tensen, Tuesday, 27 April 2004 11:12 (twenty-two years ago)
(ps: hoezo Anti-Medemblik?)
― Guuz H (Guuz H), Tuesday, 27 April 2004 11:13 (twenty-two years ago)
Ja, natuurlijk. Goed nummer, vind ik, maar Dekker (sp?) heeft toch wel meer betekend voor de reggae dan alleen die hit?
― Ferdinand (Ferdinand), Tuesday, 27 April 2004 11:14 (twenty-two years ago)
Heb inmiddels nogal wat verzoekjes om reggae-compi's gehad, nu is't wel mooi'weest. Wellicht voelen Omar en/of Luba zich geroepen hun visie op ouwe reggae met belangstellenden te delen.
― Guuz H (Guuz H), Tuesday, 27 April 2004 11:19 (twenty-two years ago)
― Ferdinand (Ferdinand), Tuesday, 27 April 2004 11:22 (twenty-two years ago)
"For a limited period only, you can now purchase may of the one disc 'Best Of' titles through the online Trojan store at reduced prices.
The series has been a popular addition to the Trojan catalogue since it began with the release of 'Israelites' by Desmond Dekker & The Aces back in June 2002.
There are 18 titles in total that are included in the sale, so if you have been hoping to complete your collection, there's never been a better time to do so.
The full list of titles is as follows:
TJACD147 - GREYHOUNDTJACD145 - JOHN HOLTTJACD137 - THE MELODIANSTJACD059 - JUDGE DREADTJACD066 - NICKY THOMASTJACD113 - JIMMY CLIFFTJACD103 - KEN BOOTHETJACD060 - TOOTS & THE MAYTALSTJACD089 - DENNIS BROWNTJACD080 - HARRY J. ALL STARSTJACD078 - THE SKATALITESTJACD068 - THE ETHIOPIANSTJACD067 - THE PIONEERSTJACD057 - DANDY LIVINGSTONETJACD050 - DAVE AND ANSEL COLLINSTJACD044 - BOB & MARCIATJACD035 - THE UPSETTERSTJACD036 - DESMOND DEKKER & THE ACES"
― vonx, Tuesday, 27 April 2004 11:58 (twenty-two years ago)
But wither Jimmy Cliff?
― Vasquesz, Tuesday, 27 April 2004 12:08 (twenty-two years ago)
― Guuz H (Guuz H), Tuesday, 27 April 2004 12:18 (twenty-two years ago)
― Rizz (Rizz), Tuesday, 27 April 2004 12:21 (twenty-two years ago)
― vonx, Tuesday, 27 April 2004 12:34 (twenty-two years ago)
Jah Omar voor jou. :) Ik zal eens kijken wat ik voor je kan doen, ik vrees alleen dat ik veel van het beste spul op vinyl heb. King Tubby's Special 1973-1976 dubbelaar-voor-de-prijs-van-een kan je je ondertussen geen buil aan vallen.
― Omar (Omar), Tuesday, 27 April 2004 16:28 (twenty-two years ago)
― vonx, Tuesday, 27 April 2004 19:31 (twenty-two years ago)
― Rizz (Rizz), Tuesday, 27 April 2004 20:06 (twenty-two years ago)
― Bob (Audioneer), Wednesday, 28 April 2004 14:57 (twenty-two years ago)
― Omar (Omar), Wednesday, 28 April 2004 16:08 (twenty-two years ago)
reggae doet me trouwens he-le-maal niets in zijn pure vorm, hoe vaak en hard ik ook probeer. als het wordt afgewisseld met andersoortige uitspattingen (laten we zeggen, zoals bad brains) lukt het wel. dub daarentegen fascineert me wel, maar die toasters moeten dan wel hun bek houden. en het mag vooral niet te vrolijk klinken.
overigens: heb op het werk net 'nederwiet' van doe maar nog eens gehoord. geniale baslijn.
― bas (bas), Wednesday, 28 April 2004 17:11 (twenty-two years ago)
― Rizz (Rizz), Wednesday, 28 April 2004 19:00 (twenty-two years ago)
Heb ik ook niks mee. Dub nog minder.Dancehall dan weer wel.
― Martijn ter Haar (wmterhaar), Thursday, 29 April 2004 10:01 (twenty-two years ago)
...terwijl "No Scrubs" er toch mag wezen.
― Vasquesz, Thursday, 29 April 2004 13:28 (twenty-two years ago)
― Guuz H (Guuz H), Thursday, 29 April 2004 13:40 (twenty-two years ago)
― Omar (Omar), Friday, 30 April 2004 12:13 (twenty-two years ago)
hahaha, dijenkletser v/d week ;-)
thanks Omar, ik ga hem nu neerhalen
― Rizz (Rizz), Friday, 30 April 2004 18:28 (twenty-two years ago)
― Omar (Omar), Friday, 30 April 2004 19:15 (twenty-two years ago)
― Omar (Omar), Tuesday, 11 May 2004 11:28 (twenty-two years ago)
― vonx, Tuesday, 11 May 2004 14:11 (twenty-two years ago)
― JoB (JoB), Tuesday, 11 May 2004 16:15 (twenty-two years ago)
Nee dat niet maar 70s roots/dub en dancehall zijn bijna twee verschillende soorten muziek. Dancehall laat me in ieder geval Siberisch koud. Klinkt allemaal rete-futuristisch maar ik hou het met die brullende types (laat ik maar niet de term gebruiken die ik in mijn hoofd had ;) niet langer dan 1 track vol. (en dan kan je zo de discussie inrollen of progressief dus altijd goede muziek betekent :)
― Omar (Omar), Tuesday, 11 May 2004 17:43 (twenty-two years ago)
― joost, Tuesday, 11 May 2004 17:47 (twenty-two years ago)
― Omar (Omar), Tuesday, 11 May 2004 17:52 (twenty-two years ago)
― Ariën Rasmijn (Ariën), Tuesday, 11 May 2004 17:56 (twenty-two years ago)
Jackie Mittoo!
Als zestienjarig broekie al geniaal in de Skatalites (feitelijk de uitvinders van de ska), arrangeur van bijna alle Studio One nummers die zijn opgenomen in de periode 1962-1968, en daarna de ultiem funkende drijfveer achter vele, vele roots instrumentals...Afgezien van zijn Canadese werk (nadat hij geemigreerd was experimenteerde hij met violen in zijn sound en maakte hij enige niet noemenswaardige opnames met een funkbandje) is ALLES aan te raden van dit genie.
niet meer vergeten hoor...
― Cold Sweat, Tuesday, 24 August 2004 22:04 (twenty-one years ago)
Ska: - Various: Ska Allmighty (Heartbeat)- Various: Skatalites & friends at Randy's (VP)- Various: Man about ska town (King Edwards)
Rocksteady:- Various: Get ready rocksteady (Studio One)- Termites: Do the rocksteady ( Studio One)- Various: By special request (Heartbeat)- Various: Treasure Isle Showtime (Heartbeat)- Paragons: On the beach (Treasure Isle)- U-roy: Version Galore (= de dj versie van dit album...naja bijna..)
Roots- Kingstonians: Sufferer (Attack)- alle producers series op Trojan (ja, die dan weer wel..)- Various: Joe Gibbs early years vol 1 en 2 (Rocky One)- Various: Pirates Choice (Studio One)- Freddie McGregor: Bobby Bobylon (Studio One)- Sugar Minott: Live Loving (Studio One)- Chantells: waiting in the park (Phase one)- Various: We are getting bad: the sound of Phase One (Motion)- Culture: two 77 clash (Joe Gibbs)- Mighty Diamonds: I need a roof (Channel One)- Wailing Souls: Fire House Rock (Greensleeves)- Wailing Souls: at Channel One (Pressure Sounds)- Various: Black Slavery Days (Clappers)- Black Uhuru: Sensemilla (Island)- Dennis Brown: Visions (Joe Gibbs)- Professionals: State of Emergency (Joe Gibbs)- Revolutionaries: no title (Che voorkant)(Channel One)- Winston Jarrett: Sleep in the park (Tamoki)
Dub: - Ring Craft Posse: St. Catherine in dub (Moll) = tip!- Revolutionaries: Vital Dub (=dub van Mighty Diamonds: I need..) (Channel One)- Sly & Robbie: Phase One in dub (Phase One)- Dub Specialist: Hi fashion Dub (Studio One)- Dub Specialist: Juck's Inc. (Studio One)- Prince Jammy vs Scientist: Big Showdown 1980 (Greensleeves)- Professionals: African dun 1,2,3,4 (Joe Gibbs)- Professionals: Earthquake dub (Joe Gibbs)
Dancehall: - Various: Biggest Dancehall hits (Greensleeves)- Johhnie Osbourne : Rub a dub soldier (Jammys)- Barington Levy: Poor man style (Clocktower)- Admiral Bailey: Science again (Jammys)- Frankie Paul: Cassandra (Jammys)- Josey Wales: No way no better than yard (Greensleeves)
Ragga:- Ninjaman: BountyHunter (Vp)- Various: Dancehall Techniques (Maximum Pressure)- Tiger: Ready fi dem (Vp)- Various: Firehouse revolution (Pressure Sounds)- Various: King Tubby presents: Soundclash dubplate style (Waterhouse)
deze laatste ragga items dateren allemaal van eind jaren '80 begin jaren '90.Nieuwere riddims die t waard zijn te noemen zijn:- makatak (pententary)- Red alert (South Rakkas Crew)- Doctors Darling (Germaican)- Aollo! Aollo! (Baby G)- Coolie Dance (Scatta)en vele, vele anderen
Per week verschijnen er van een riddim (= basis van een nummer) ongeveer 20 versies. Dat gaat al zo sinds de jaren '70. Je begrijpt dus dat dit lijstje maar een kleine opsomming is van de gigantische hoop releases die er daadwerkelijk zijn. Zie hier HET grote probleem van de reggae verzamelaar...telkens als je iets ontdekt blijkt er MEER te zijn...
Dat maakt 't ook leuk, maar in het begin is er door de bomen het bos niet meer te zien. Doe je voordeel met dit lijstje en als je je er echt serieus in wilt verdiepen schaf dan de "Rough Guide to Reggae" aan. Wordt dat bos een stuk minder onoverzichtelijk...
a pasarlo bien!
― Cold Sweat, Tuesday, 24 August 2004 23:18 (twenty-one years ago)
;)
― eman, Saturday, 25 October 2008 06:24 (seventeen years ago)
god we hebben echt een draad in elk genre vol tips he ;)
― Ludo, Saturday, 25 October 2008 07:10 (seventeen years ago)
Prachtig dat het allemaal bewaard is gebleven. Al breek ik nu mijn rastagekleurde klomp over wat ik op die compilaties had gezet. :)
― OMC, Saturday, 25 October 2008 10:20 (seventeen years ago)
Ik zo'n enorme reut van blogs (deze bijvoorbeeld getrokken dat ik eigenlijk nog steeds geen essentials weet, maar roots reggae is erg fijn.
En Phillis Dillon dan.
― Martijn Busink, Saturday, 25 October 2008 10:49 (seventeen years ago)
kocht deze zomer in f'rijk nog zo'n fijn doosje waarin african anthem 1 tot en met 4.
jullie kennen deze toch?
www.littlecountry.net/anim_mikey.html
― oboema, Saturday, 25 October 2008 15:57 (seventeen years ago)
als je op 3 drukt (link hiervoor) gaat mikey door de vocoder - check ook reggae 1@2 !
― oboema, Saturday, 25 October 2008 16:00 (seventeen years ago)