Het Onbewoonde Eiland

Message Bookmarked
Bookmark Removed
Waarschijnlijk de cliché out cliché-topics maar uit persoonlijke interesse waag ik me eraan:

U moet verplicht de rest van u leven doorbrengen op een zwaar onbewoond eiland van 10 bij 20 meter. Naast veel kokosnoten en sprinkhanen heb je de rest van je leven recht op 5 songs, die je dus ter enige vermaak tot in de treure moet beluisteren. Welke neemt u mee? Oftewel: je persoonlijke top-5-songs ooit.

Persoonlijk (aan verandering onderhevig):

Ryan Adams - The Resque Blues
Nine Inch Nails - Hurt
Oasis - Live Forever
Radiohead - Fake Plastic Trees
Led Zeppelin - Kashmir

Johannes Keuning (Johannes), Monday, 26 April 2004 22:43 (twenty-two years ago)

Ha, altijd leuk. Niet te lang over peinzen, hopla:

The first time i ever saw your face - Johnny Cash
Mother of earth - Gun Club
Rockaway beach - Ramones
time enough at last - the Fall
Shipbuilding - Robert Wyatt

ironie van de laatste 2 titels m.i. onbewust ;-)

George, Monday, 26 April 2004 23:08 (twenty-two years ago)

Jess Klein - Strong Enough
Archive - Londinium
Johann Pachelbel - Canon in D (de 30 minuten versie *hehe* )
Bright Eyes - The Calendar Hung Itself
Vienna Teng - Gravity

deze haalde het net niet:
Skeeter Davis - End Of The World
(maar check die titel)

g0nz0 (g0nz0), Tuesday, 27 April 2004 00:15 (twenty-two years ago)

simpel...

Grant-Lee Buffalo>> Mockingbirds
David Bowie>> Fill your Heart
Suede>> The Asphalt World
Jimmy Smith>> Root Down(and get it) (voor in de ochtend)
Blur>>Sing

reserve: Blumfeld>>Jet Set

Hotel Lives (Hotel Lives), Tuesday, 27 April 2004 06:03 (twenty-two years ago)

Idd niet te lang over nadenken....hupsakee

Low Pop Suicide - Kiss Your Lips
The Posies - Dream All Day
Sloan - Underwhelmed
Kyuss - Thumb
Beatles - While My Guitar Gently Weeps

ronnie b (ronnie b), Tuesday, 27 April 2004 06:42 (twenty-two years ago)

5 *songs* is te weinig, 5 albums red ik net wel:

sigur ros - Ágætis Byrjun
underworld - dubnobasswithmyheadman
primal scream - screamadelica
the orb - adventures beyond the ultraworld
tricky - maxinquaye

Hans (Hans), Tuesday, 27 April 2004 06:59 (twenty-two years ago)

ok in 1 keer zonder na te denken:

Peggy Lee - It's a Good Day
Kinks - Shangri La
Stranglers - The Raven
Husker Du - Flexible Flyer
Gun Club - Eternity is Here

vonx, Tuesday, 27 April 2004 07:01 (twenty-two years ago)

Hans je speelt vals;-)

Fuckin hell, sla steil achterover van de hoeveelheid voor mij onbekende songs die ik hier aantref. Volgens mij nog nulkommanul uit de top2000 allertijden, behalve mijn lijstje en while my guitar gently wheeps misschien. Ik sla eens aan het downloaden...

Johannes Keuning (Johannes), Tuesday, 27 April 2004 07:12 (twenty-two years ago)

Als je toch bezig bent, huppetee:

1.Byrds: Draft Morning
2.John Coltrane: Ascension (openingsstuk van "A Love Supreme")
3.Gun Club: Texas Serenade
4.Otis Redding: I've Been Loving You too Long (cruciale live versie van Montery International Pop Festival)
5.Lee Hazlewood: The Night before

qK, Tuesday, 27 April 2004 08:07 (twenty-two years ago)

Johannes: ik ken er 2 of 3 uit elk lijstje, daarop is het jouwe geen uitzondering.

Vasquesz, Tuesday, 27 April 2004 08:17 (twenty-two years ago)

Ok, dus het ligt niet aan mij;-)

Johannes Keuning (Johannes), Tuesday, 27 April 2004 08:29 (twenty-two years ago)

Grant Lee Buffalo - Fuzzy
Blur - Beetlebum
Placebo - Pure morning
Ozark Henry - Junkie show
Deus - Suds and soda

Dat is nu.

Marian van Kesteren, Tuesday, 27 April 2004 08:42 (twenty-two years ago)

"tricky - maxinquaye "
Oeh ja! Ultra Stimulation.......

Hotel Lives (Hotel Lives), Tuesday, 27 April 2004 10:20 (twenty-two years ago)

plaid, "prague radio"
rainer maria, "lost dropped and cancelled"
belle & sebastian, "judy and the dream of horses"
kraftwerk, "spacelab"
mogwai, "tracy"

Maar toch denk ik dat ik het hier hooguit een weekje mee op het onbewoonde eiland uithou.

Ike (ike), Tuesday, 27 April 2004 11:03 (twenty-two years ago)

Maar toch denk ik dat ik het hier hooguit een weekje mee op het onbewoonde eiland uithou.

Dat is vaak ook mijn idee bij dit soort lijstjes, wat niet wegneemt dat het leuk is om te doen (of eigenlijk lezen, want zo'n lijstje maken lukt me nooit). Ik denk dan ook dat ik 5 mij onbekende songs mee zou nemen. Heb ik lekker de tijd om me in iets nieuws te verdiepen i.p.v. nostalgisch naar favorieten te gaan luisteren bij een weemoedig ruisende waterval...

willem (willem), Tuesday, 27 April 2004 11:25 (twenty-two years ago)

> (aan verandering onderhevig):

da's eigenlijk een beetje valsspelen, niet? het 'onbewoonde eiland'-vraagstuk is juist anders dan de gewone 'favoriete liedjes'-kwestie omdat je nummers moet kiezen waarvan je denkt dat je het er wel een tijdje in je uppie mee uithoudt.

maar goed, mijn vier (moet nog even de mooiste ballad allertijden verzinnen):

elvis presley - suspicious minds (die live-versie)
pixies - debaser
s club 7 - don't stop movin'
rocksteady crew - rocksteady crew

(jg) ((jg)), Tuesday, 27 April 2004 11:39 (twenty-two years ago)

Tja.

Led Zep - Whole Lotta Love
Gorki - Mia
Underworld - Mmm Skyscraper I Love You
John Coltrane - A Love Supreme
Roberta Flack - The First Time Ever I Saw Your Face

Guuz H (Guuz H), Tuesday, 27 April 2004 11:49 (twenty-two years ago)

Hmpf.

New Order - "Run"
Pixies - "Wave of Mutilation"
Pylon - "Crazy"
Saint Etienne - "Like a Motorway"
Wedding Present - "Brassneck"

Vasquesz, Tuesday, 27 April 2004 12:05 (twenty-two years ago)

ik sluit me aan bij Willem, wat een mooie gedachte is dat!

Rizz (Rizz), Tuesday, 27 April 2004 12:07 (twenty-two years ago)

'da's eigenlijk een beetje valsspelen, niet? het 'onbewoonde eiland'-vraagstuk is juist anders dan de gewone 'favoriete liedjes'-kwestie omdat je nummers moet kiezen waarvan je denkt dat je het er wel een tijdje in je uppie mee uithoudt.'

Je hebt gelijk... Ik bedoel meer dat ik waarschijnlijk morgen 1 of 2 andere songs opnoem waarmee ik het de rest van mn leven denk te kunnen uithouden. Ook een leuke: de keuze voor of 5 songs, of één hele plaat (geen verzamel). Ga ik toch voor 5 songs.

Johannes Keuning (Johannes), Tuesday, 27 April 2004 12:10 (twenty-two years ago)

5 onbekende nummers...
En dan met 5 nummers van Phil Collins, Toto, Queen, Dire Straits en Level 42 de eeuwigheid in zeker. Nee dank u. ;-)

Vasquesz, Tuesday, 27 April 2004 12:10 (twenty-two years ago)

Zonder een blik in de platenkast te werpen:

John Coltrane - 'Giant Steps'
Franco et Orchestre T.P.O.K. Jazz - 'Matata ya muasi na mobali ekoki kosila te'
Steve Reich - 'Music for eighteen musicians'
Los Van Van - 'Permiso que llego Van Van'
Funkadelic - 'Red hot momma'

maar natuurlijk altijd een momentopname.. Ooit bestond dit lijstje uit Gavin Friday, Tom Waits, Parliament, J.S. Bach en John Zorn.

Jaïr (jair), Tuesday, 27 April 2004 12:10 (twenty-two years ago)

Zonder nadenken, en in willekeurige volgorde

"Building Steam With a Grain of Salt" - DJ Shadow
"Aenima" - Tool
"Meholalot" - John Zorn & Masada
"Wouldn't It Be Nice" - The Beach Boys
"4" - Aphex twin
"Gnosiennes" - Eric Satie [exacte uitvoering boeit niet bijster veel]

MdW

MdW, Tuesday, 27 April 2004 12:21 (twenty-two years ago)

Bij nader inhoor, ik wil graag Vienna Teng omruilen.. mooi liedje maar haar stem red het net niet.. Dana Glover was passender geweest.

Nee het wordt
Les McCann & Eddie Harris - Compared to what

om me op te vrolijken =8-D

g0nz0 (g0nz0), Tuesday, 27 April 2004 12:41 (twenty-two years ago)

Ik vind dit altijd geweldig om over na te denken..

Er zijn allerlei opties..
Bijvoorbeeld: Op de eiland wil ik alleen maar aan Nederland denken..
Dan.. (in no particular order)

*Merry Pierce - Beach, Blanket,Bingo
*Daryll-Ann - Weeps
*Bettie Serveert - Palomine
*Spinvis - Spinvis
*Nits - Hat (uit nostalgie overwegingen.. die trein!)

Maar als het Parool me zou interviewen zou ik toch gaan voor persoonlijke favorieten en daarin staat er eigenlijk maar 1 supervast: Nick Drake's Pink Moon
(ok en Pet Sounds misschien)
maar daarna wisselt het per stemming.


Ludo (Ludo), Tuesday, 27 April 2004 14:42 (twenty-two years ago)

euh....

ik ga eerst even thuis kijken welke van mijn favoriete nummers het langst zijn :)

dwars, Tuesday, 27 April 2004 15:21 (twenty-two years ago)

Oh jee het gaat om songs!!

Ludo (Ludo), Tuesday, 27 April 2004 16:51 (twenty-two years ago)

ben nu even in een mannenbui, dus:

Mogwai - Xmas steps
Godspeed - BBFIII
God Machine - Blind Man
Timesbold - Bone Song
Nick Drake - Fruit Tree

Jan Willem Broek (Jan Willem Broek), Tuesday, 27 April 2004 16:59 (twenty-two years ago)

Als ik NU naar dat eiland wordt geschopt brand ik nog snel even deze nummers:
townes van zandt - pancho & lefty
arab strap - the shy retirer
van morrison - the way young lovers do
neutral milk hotel - two headed boy pt2
nick drake - pink moon

bubbachups, Tuesday, 27 April 2004 17:56 (twenty-two years ago)

The Lido Shuffle-Boz Scaggs
No Milk Today-Herman's Hermits
Bonzo Goes To Bitburg-The Ramones
België-Het Goede Doel
Are We Here?-Orbital

lekker meezingen in je eentje op dat strand
(op het laatste nummer na dan...)

André, Tuesday, 27 April 2004 18:30 (twenty-two years ago)

Neutral Milk Hotel - Gardenhead/Leave Me Alone (toepasselijke titel)
Nada Surf - 80 Windows (The moon is closer to the sun, than I am to anyone...)
Of Montreal - You Are An Airplane (blijf hopen)
Elliott Smith - Waltz #2 (kan ik dertig keer op een dag horen, zonder verveling)
The Shins - New Slang (idem dito)

Thijs (zilverberg.tk), Tuesday, 27 April 2004 19:39 (twenty-two years ago)

Aiaiai...wat een opgave...

Kraftwerk - Autobahn (vanwege het ontbreken ervan en de herinnering aan de meters asfalt)
Sniff'n the Tears - Driver's Seat (zie hierboven)
Nina Hagen - Unbeschreiblich (om weer in het heden te belanden)
Cocteau Twins - Aikea-Guinea (zodat ik heeeel rap zal zweven)
Drs P - Dodenrit (dan weet je dat het nog erger kan)

Bovenstaand lijstje moet duidelijk maken dat ik het niet zou kunnen...slechts 5 liederen mee als het getsjirp van de sprinkhanen ophoudt wegens het feit dat de sprinkhanen domweg op zijn. En je deze nummers dus continue horen zal...

Anouk, Tuesday, 27 April 2004 19:40 (twenty-two years ago)

En dan met 5 nummers van Phil Collins, Toto, Queen, Dire Straits en Level 42 de eeuwigheid in zeker. Nee dank u. ;-)

Kan daar nochthans volgens Job's definitie toch onmogelijk nog fout zijn ;o)

Hielke (Hielke), Tuesday, 27 April 2004 20:47 (twenty-two years ago)

Okay dan,

1. Que sera mi vida, Gibson Brothers
2. My curse, Afghan Whigs
3. Garden, Pearl Jam
4. Ik had zoiets van, ja, een stukje, Fritsje & De Eenvoudige Knakkers
5. Suspicious minds, E.P.

(Nummer 4. vanwege de bassist, die het een tijdje moelijk heeft gehad.)

eugène b., Tuesday, 27 April 2004 23:56 (twenty-two years ago)

* Close to the edge - Yes
* Blessed relief - Frank Zappa
* Starless and bible black - King Crimson
* Le sacre du printemps - Igor Stravinsky
* All around my hat - Steeleye Span (als ik dronken geraak)

En natuurlijk smokkel ik 100 tapes met me mee.

Krekel? Iemand ?

Tim Op het Broek, Wednesday, 28 April 2004 12:35 (twenty-two years ago)

Jeetej, elke keer als ik weer een nieuw lijstje lees denk ik: oh ja! Die ook nog!

Hotel Lives (Hotel Lives), Wednesday, 28 April 2004 13:03 (twenty-two years ago)

In willekeurige volgorde:
* Diamond Sea - Sonic Youth (omdat het lang en goed is)
* Uptight - The Chimney Brothers (omdat ik er vrolijk van word)
* Atom Heart Mother (alleen kant A)- Pink Floyd (lang en mooi)
* The other fool - Motorpsycho (om het gevoel te hebben bij een optreden te zijn)
* Heart like yours - The Black Heart Procession (lekker een beetje zwelgen in zelfmedelijden)
NB Dit is een momentopname

Ferdinand (Ferdinand), Wednesday, 28 April 2004 13:46 (twenty-two years ago)

pink floyd - echoes
the velvet underground - heroin
boards of canada - everything you do is a balloon
sigur ros - vidrar vel til loftarasa
elbow - newborn

Toon (Skelter), Wednesday, 28 April 2004 13:58 (twenty-two years ago)

Dit doet me denken aan een scene uit The Office, waarin David aan Gareth vraagt welke cd's hij mee neemt naar een onbewoond eiland:

- Een cd met dierengeluiden, want dan kan je de dieren op het eiland herkennen.
- Een gesproken cd hoe je moet overleven op een onbewoond eiland, welke planten je precies kan eten, hoe je slangenbeten moet verzorgen etc.
- Een cd met geluiden van roofdieren om de wolven weg te jagen....

en...

Jagged Little Pill van Alanis Morissette

Daisy Chainsaw (Daisy Chainsaw), Thursday, 29 April 2004 21:24 (twenty-two years ago)


Voor 't geval ik ooit getroffen wordt door Alzheimer disease stelde ik ooit een 'Hersenschimmen'-tape samen waarop onder meer de volgende nummers voorkwamen, maar op een onbewoond eiland komt ie zeker ook van pas!


Colin Blunstone - Caroline Goodbye/Say you don't mind

Caravan - And I Wish I Were Stoned/Don't Worry

Nick Drake - Northern Sky

Bob Dylan - Wigwam

Joy Division - Love will tear us apart

Lou Reed - Intro to 'Rock and Roll Animal'

Roxy Music - If there's something

The Band - Stage Fright (live)

The Doors - The End

The The - Uncertain Smile

Velvet Underground - After Hours

Neil Young - Harvest Moon

Frank Zappa - Montana



You can see what age can do to a man!


Misschien tijd om eens een contemporaine verseie samen te stellen!

verontrusteveertiger (anjou), Friday, 30 April 2004 11:59 (twenty-two years ago)

-Motorpsycho : Vortex Surfer (moet ik nog beter leren kennen)
-Pixies : Something Against You (om even mee te schreeuwen)
-Godspeed You ! Black Emperor : Moya (lang en lekker)
-Belle & Sebastian : Get Me Away From Here I'm Dying (omdat ik me waarschijnlijk zo zal voelen)
-dEUS : Gimme The Heat (omdat er dEUS bij moet zijn)

Orpheus (Orpheus), Friday, 30 April 2004 17:53 (twenty-two years ago)

Misschien tijd om eens een contemporaine verseie samen te stellen!

Arme verontruste veertiger, het lijkt mij een prachtig lijstje! Ik zit als jonge twintiger te luisteren naar de velvet underground terwijl ik je post lees en ik ben al een tijdje op zoek naar een poster van Bob Dylan om op mijn kamer te hangen.

En naar dat eiland zou ik Everything Picture van Ultrasound meenemen. Dat nummer duurt 39:12 en ik heb nog nooit de rust gevonden om ernaar te luisteren. Moet op een eiland wel lukken.

Dina, Sunday, 2 May 2004 20:36 (twenty-two years ago)

>Hazy Jane II- Nick Drake
>Otherwise Open- Sodastream
>The Boy with the Arab Strap- Belle & Sebastian
>Ban Marriage- The Hidden Cameras
>Dansen op je bruiloft- Lucas & Gea Hulshoff

Zoiets denk ik

Geben, Tuesday, 4 May 2004 14:34 (twenty-two years ago)


You must be logged in to post. Please either login here, or if you are not registered, you may register here.