― karin, Sunday, 27 June 2004 14:30 (twenty-one years ago)
― dwars, Sunday, 27 June 2004 18:07 (twenty-one years ago)
― Ferdinand (Ferdinand), Monday, 28 June 2004 00:19 (twenty-one years ago)
― theo ploeg (theo), Monday, 28 June 2004 05:54 (twenty-one years ago)
Die hele Moordlijst heb ik nooit echt interessant gevonden. Individuele lijstjes vind ik wel altijd leuk (en handig, als een soort smaakprofiel waardoor je weet welke recensenten in je eigen vaarwater zitten en van wie je dus iets aan kan nemen).
― Martijn Busink, Monday, 28 June 2004 12:12 (twenty-one years ago)
― theo ploeg (theo), Monday, 28 June 2004 12:40 (twenty-one years ago)
― Guuz H (Guuz H), Monday, 28 June 2004 12:54 (twenty-one years ago)
Uit een blik op de actuele lijst blijkt dat het gemiddeld aantal weken dat een album genoteerd staat, toch ruim zeven, bijna acht weken (7,8 weken) is, wat de vraag naar het actuele karakter legitimeert: aantal weken 3 Textures Polars 04-07-03 115 Franz Ferdinand Franz Ferdinand 06-02-04 2017 The Veils The Runaway Found 16-02-04 199 Scissor Sisters Scissor Sisters 16-02-04 176 J.W. Roy Kitchen Table Blues 04-03-04 1513 Novastar Another Lonely Soul 05-03-04 411 N*E*R*D Fly Or Die 18-03-04 1214 Soulfly Prophecy 22-03-04 910 Snow Patrol Final Straw 02-04-04 1119 Tinariwen Amassakoul 25-04-04 218 Keane Hopes And Fears 07-05-04 61 Morrissey You Are The Quarry 14-05-04 64 Slipknot Vol. 3 (The Subliminal Verses 17-05-04 52 The Thermals Fuckin' A 17-05-04 412 Gem Tell Me What’s New 20-05-04 37 PJ Harvey Uh Huh Her 27-05-04 420 !!! Louden Up Now 04-06-04 316 For Stars It Falls Apart 04-06-04 215 Sonic Youth Sonic Nurse 04-06-04 28 Beastie Boys To The 5 Boroughs 09-06-04 1 7,80
Daarnaast kan de vraag worden gesteld of een lijstje dat op zo veel bijdragen is gebaseerd nog wel een representatief beeld oplevert van de actuele cd-releases. Of dat toch niet de grootste gemene delers prevaleren. Zo kun je je afvragen of het volgende overzichtje over de 1e helft van 2004 een goede samenvatting geeft van het muziekjaar 2004 tot nog toe:
20 Extince 2de Jeugd 8 1 9319 Oneida Secret Wars 11 6 9818 Alicia Keys The Diary of Alicia Keys 7 1 10517 Auf der Maur Auf der Maur 13 9 10616 Morrissey You Are The Quarry 6 1 11815 Flip Kowlier In De Fik 9 5 12114 Tim Christensen Honeyburst 9 2 12313 Daryll-Ann We Don't Stop 12 5 12912 Bauer Baueresque 11 4 14911 Snow Patrol Final Straw 11 3 15510 Sophia People are like Seasons 13 2 1579 Mintzkov Luna M for Means and L for Love 11 1 1648 N*E*R*D Fly Or Die 12 3 1897 J.W. Roy Kitchen Table Blues 15 4 2016 Candi Staton Candi Staton 19 3 2025 The Shins Chutes Too Narrow 13 1 2304 Joss Stone The Soul Sessions 17 2 2543 Scissor Sisters Scissor Sisters 18 3 2572 The Veils The Runaway Found 19 3 2711 Franz Ferdinand Franz Ferdinand 20 1 376
Maar die kanttekeningen kon je al een paar jaar bij de Moordlijst plaatsen.
― Empiricus Statisticus, Monday, 28 June 2004 13:15 (twenty-one years ago)
In Aardschok is er de Soundcheck en daar snap ik ook nooit zo het nut van: middenmoot wint volgens mij. Een extreem goeie 'special interest' plaat kan bij niet-kenners niet alszodanig herkend worden en zelfs totaal miskend worden. Een 'wel aardige' cd scoort allemaal zevens en (bijna) achten en eindigt dan (te) hoog.
― Martijn Busink, Monday, 28 June 2004 13:25 (twenty-one years ago)
Conclusie: De moordlijst is een aardige maar zeer vertekende staalkaart van wat er zoal geluisterd wordt door muziekcritici, niets meer en niets minder. Maar vraag me niet hoe t wel moet. Lijstjes zijn leuk maar je kunt je afvragen waar een lijst op gebaseerd is. Vraag forumbezoekers naar hun luister top 5 en je krijgt massa's lijsten waarbij je je kunt afvragen waar t op gebaseerd is.
― Eric, Monday, 28 June 2004 13:41 (twenty-one years ago)
De moordlijst is een aardige maar zeer vertekende staalkaart van wat er zoal geluisterd wordt door muziekcriticidit is gewoon de definitie van een lijst samengesteld door critici. waarom zou de moordlijst daar eigenlijk niet aan voldoen? je weet bij de moordlijst precies door wie hij is samengesteld en krijgt de individuele lijstjes erbij. wat wil je nog meer? bij de Kinda7 is het overigens niet anders.
in tegenstelling tot Guuz en Martijn ben ik wel van mening dat diversiteit de moordlijst goed zal doen. nu is negentig procent van de bijdragen afkomstig van mensen die iets gedaan hebben voor Oor. das is toch wel iets al te gemakkelijk. daarbij levert een deel niet op tijd of zeer onregelmatig in. en dat niet alleen in de zomermaanden.
― theo ploeg (theo), Monday, 28 June 2004 13:58 (twenty-one years ago)
― Guuz H (Guuz H), Monday, 28 June 2004 14:02 (twenty-one years ago)
― Marian van Kesteren, Monday, 28 June 2004 14:17 (twenty-one years ago)
Statistisch klopt dat niet volgens mij, niet volgens jouw methode. Je kan een cd pas in die formule stoppen als het totaal aantal weken bekend is (en niet het aantal genoteerde weken van de nummers 1 t/m 20 van een willekeurige week). Dan kom je volgens mij op veel meer dan 7,8 weken uit.
Middenmoters kunnen in allerlei lijstjes onderaan bungelen en zo een notering 'verdienen' die dus niet 'verdiend' is.
Aan de andere kant: een cd die bij mij op nummer 5 staat, vind ik nog steeds heel erg goed en hoort wat mij betreft bij de top! (al die cd's die niet eens in mijn topvijf komen)
handig voor wat? te weten wat er 'speelt'
Wat er speelt bij een groep mensen met een overwegend conservatieve, voorspelbare middeklasse-smaak. Ik doe wel mee, maar het eindresultaat is week in week uit geen bal aan. Ik zeg niet dat mijn favoriete platen per se altijd in de top moeten staan, maar ik mag blij zijn als één van mijn favorieten onderaan bungelt. Spektrum, Wiley*, Lucien-n-Luciano, Ghostface, Kanye West*, Cee-Lo, Alter Ego, The Streets: zijn allemaal niet of *) nauwelijks (en dan ver na de releasedatum) genoteerd geweest. Ik wil mijn smaak niet tot de norm der zaken verheffen en misschien zou ik mij niet druk moeten maken over deze dingen maar dat zulke topplaten (in Nederland!) niet de erkenning krijgen die ze verdienen, vind ik heel erg jammer.
― JoB (JoB), Monday, 28 June 2004 15:24 (twenty-one years ago)
Daar kom ik op terug. Misschien heeft Martijn gelijk en is dit gewoon het gemiddelde dat er uitrolt. Boring. Vroeger was het leuker & interessanter, dat weet ik wel. 't Is niet zomaar dat de VPRO er mee gekapt is, waarmee vervolgens de aftakeling is geaccellereerd. ;-)
― JoB (JoB), Monday, 28 June 2004 15:30 (twenty-one years ago)
― GzZz (Gzz), Monday, 28 June 2004 15:52 (twenty-one years ago)
― JoB (JoB), Monday, 28 June 2004 15:57 (twenty-one years ago)
misschien was het aanbod vroeger ook wel leuker & interessanter!
enne, ik kan me vergissen hoor, maar ik tel in de lijst met moordlijst-medewerkers nog altijd zo'n tien (!) vpro-mensen - dus hoezo is de vpro 'ermee gekapt'? ze zenden het niet meer uit, nee, maar hun invloed is dus nog groot (groter dan die van de platenwinkels-club, die maar zes vertegenwoordigers heeft of zo)...
― rebisolleke (rebisolleke), Monday, 28 June 2004 16:01 (twenty-one years ago)
― JoB (JoB), Monday, 28 June 2004 16:11 (twenty-one years ago)
― GzZz (Gzz), Monday, 28 June 2004 16:13 (twenty-one years ago)
chris herrebrughfred hermsen (fantoomstemmer! prachtig woord!)gerard j walhofgijsbert kamerhelmut boeijenjaap bootsjob de witleonieke daalderluc janssenmalvin wix
maar dat klopt dus niet, begrijp ik?
― rebi (rebisolleke), Monday, 28 June 2004 16:24 (twenty-one years ago)
hoe zit het daar nu eigenlijk mee? zijn er al concrete ontwikkelingen richting oplossing? ik hoop het wel, want de laatste paar oor-exemplaren zijn niet bepaald memorabel te noemen. de overgeblevenen doen hun best, maar job de wit, roger teeling, robert heeg en danny koks (en nu vergeet ik er weer een paar natuurlijk) worden toch wel node gemist.
― bas (bas), Monday, 28 June 2004 16:48 (twenty-one years ago)
hoe zit het daar nu eigenlijk mee? zijn er al concrete ontwikkelingen richting oplossing?
Da's moeilijk te zeggen. Maar ik heb goede hoop.
― JoB (JoB), Monday, 28 June 2004 17:00 (twenty-one years ago)
― karel (anjou), Monday, 28 June 2004 17:42 (twenty-one years ago)
dat maakt dan drie. maar ik noemde er tien. die andere zeven zijn ook fantoomstemmers? :-D
― re bi (rebisolleke), Monday, 28 June 2004 17:43 (twenty-one years ago)
― willem (willem), Monday, 28 June 2004 17:47 (twenty-one years ago)
Een schitterende term, inderdaad; maar dat het uberhaupt mogelijk is dat genoemd lijstje van Fred "De Wilde Wereld" Hermsen nu al maaaaanden in de individu-lijstjes vermeld wordt, dat is toch van de gekke? (Genoemd lijstje moet welhaast afkomstig zijn van "iemand" die betrokken is bij 3Voor12DB, bij een (excusez le mot) "heavy metal" programma op KINK FM, of... )
waar werkt Fred "Nozems A Go Go", tegenwoordig eigenlijk,...?
― Old Fart At Play, Monday, 28 June 2004 17:49 (twenty-one years ago)
precies, heel mooi, maar wel door roger teeling. dat ze maar snel tot een oplossing komen, want juist zulke artikelen maken van oor weer een mooi en goed blad. nu moeten te weinig mensen te veel doen.
― bas (bas), Monday, 28 June 2004 18:30 (twenty-one years ago)
VPRO Digitaal, de omvangrijke internetafdeling.
― JoB (JoB), Monday, 28 June 2004 18:38 (twenty-one years ago)
― theo ploeg (theo), Monday, 28 June 2004 21:32 (twenty-one years ago)
nou, gewoon die hele nederlandse zever radio vergeten, en lekker stubru op zetten :)
― vlees op een stokje, Sunday, 25 July 2004 20:52 (twenty-one years ago)
― Joost van Velzen, Tuesday, 27 July 2004 22:00 (twenty-one years ago)