2005, week 21

Message Bookmarked
Bookmark Removed
Stem 'ja' voor de lijstjes van de Subjectivisten!

Els (Aurora), Wednesday, 25 May 2005 06:09 (twenty-one years ago)

*South San Gabriel - The Carlton Chronicles
*Thomas Dybdahl - Stray Dogs
*Soccer Committee - Soccer Committee
*Garden State (OST)

Ludo (Ludo), Wednesday, 25 May 2005 06:19 (twenty-one years ago)

Ginnungagap Remeindre
Semi-akoestische, ritualistische tamboera drone. Om lekker in je blote kont in het bos te gaan mediteren. Prachtig verpakt ook.

Ananda Shankar Melodies from India
Als Brein nu aanbieders van 600 files al grootaanbieders noemt en ik dus ook in aanmerking kom lurven pakt dan mogen ze mij eerst eens vertellen waarom deze hemelse schoonheid niet gewoon leverbaar is. Ik zou het grif kopen.

A Naifa Canções Subterrâneas
Fado is mij vaak iets te theatraal/dramatisch, maar dit is prachtig. Een update op het stokoude genre waar de Portugese gitaar gelukkig is gebleven maar voorzien is van elektronische snufjes een prettig zingende dame.

Martijn Busink (twIXta), Wednesday, 25 May 2005 06:33 (twenty-one years ago)

...in aanmerking kom om bij de lurven gepakt te worden, dan...

Martijn Busink (twIXta), Wednesday, 25 May 2005 06:35 (twenty-one years ago)

Leuk die A Naifa! Ze sturen hem naar me op :-)

Jan Willem Broek (Jan Willem Broek), Wednesday, 25 May 2005 06:49 (twenty-one years ago)

Moet ik A Naifa zien als een soort Bebel Gilberto van de Fado?

Andre Kuijpers (Andre Kuijpers), Wednesday, 25 May 2005 07:04 (twenty-one years ago)

Moeilijk te zeggen, ik vind die tradities nogal verschillen. In de zin van moderniseren van een oude stijl, ja misschien. Fado heeft wel een heel andere sfeer en is veel ouder dan bossa, wat al vrij modern is (relatief gezien).

Martijn Busink (twIXta), Wednesday, 25 May 2005 07:09 (twenty-one years ago)

Moest ik A Nafia maar eens gaan beluisteren dan.

Andre Kuijpers (Andre Kuijpers), Wednesday, 25 May 2005 07:27 (twenty-one years ago)

Je kan op hun site www.anaifa.com al redelijk wat beluisteren; de cd is onvindbaar

Jan Willem Broek (Jan Willem Broek), Wednesday, 25 May 2005 07:41 (twenty-one years ago)

In het verkeerde hoesje gestopt zeker? Frustrerend he? ;-P

Andre Kuijpers (Andre Kuijpers), Wednesday, 25 May 2005 07:54 (twenty-one years ago)

cd is onvindbaar als in....niet te vinden op het web ;)

Jan Willem Broek (Jan Willem Broek), Wednesday, 25 May 2005 07:55 (twenty-one years ago)

Deze week:
-Ik had juist totaal geen moeite met die eerste luisterbeurt van de nieuwe Malkmus. De man bijft een held. Ik denk dat ik deze plaat over een weekje helemaal fantastisch ga vinden.
-Stephen malkmusweek eigenlijk wel, want ik heb zijn debuut teruggevonden na 'm toch zeker 2 jaar kwijt te zijn geweest. Kwijtgeraakt op Oerol, de hoes zit nog vol strandzand.
-de docu van Rufus Wainwright was indrukwekkend zeg. Alleen wel heel jammer dat er zo gehamerd werd op zijn periode van pep-gebruik(je bent een homoseksuele muzikant, je woont in New York. 1+1 lijkt me...)
-Prachtige CD(hoes) gehad van het Groningse ReflectCriticizeAct met teksten uit het Anarchistisch Handboek in de hoes. de CD zelf volgt morgen per post(die zat nog bij de afgever in de speler).

Hotel Lives (Hotel Lives), Wednesday, 25 May 2005 07:59 (twenty-one years ago)

@JW: doh!

Andre Kuijpers (Andre Kuijpers), Wednesday, 25 May 2005 08:37 (twenty-one years ago)

Vanavond Iva Nova in Paradox, zaterdag naar House Of Destructo. Kijken of onze kleine grote man zijn geschreeuw ook op het podium waar kan maken. ;)

Bas van Duren (BvD), Wednesday, 25 May 2005 08:43 (twenty-one years ago)

Ik had juist totaal geen moeite met die eerste luisterbeurt van de nieuwe Malkmus.

Moet zeggen dat ik in dit geval ook strenger ben als Pavement-verslaafde. Maar ik vind het gefreak op deze plaat niet interessant, alleen bij opener 'Pencil Rot' krijg ik al zo'n Belgisch we-moeten-gek-zijn idee, terwijl dat de muziek in de weg staat. Alles wat ik hoor (jaja, 2e luisterbeurt is geweest) heeft hij eerder al veel beter gedaan.

Norbert Pek (Norbert Pek), Wednesday, 25 May 2005 09:34 (twenty-one years ago)

Ik vind de nieuwe Malkmus ook maar zozo. Pig Lib rulede veel harder. Veel beter gefreak. :)

Wel erg goed.. Mama's in the kitchen with onions!

Ludo (Ludo), Wednesday, 25 May 2005 09:48 (twenty-one years ago)

random weekvraagje: waar speelt Yordi (Jordi?) Cruyf (Cruiff?)? Google wil niet meewerken..

Ludo (Ludo), Wednesday, 25 May 2005 09:49 (twenty-one years ago)

Mijn Google doet het beter: Jordi speelt bij Alavés.
Maar maakt hij ook muziek dan?

Jan (Jan), Wednesday, 25 May 2005 09:59 (twenty-one years ago)

ja hij zingt: papa, ik lijk steeds minder op jou!

Jan Willem Broek (Jan Willem Broek), Wednesday, 25 May 2005 10:10 (twenty-one years ago)

Jordi speelt bij Alavés

ah weer een mysterie opgelost.

Ludo (Ludo), Wednesday, 25 May 2005 11:00 (twenty-one years ago)

Jordi heeft op het ogenblik geen club, stond vorig seizoen onder contract bij Espanyol. Is in december 2004 geopereerd aan knie en hoopt voor het volgende seizoen op een nieuwe club.

Michel van Westerloo (Michel van Westerloo), Wednesday, 25 May 2005 11:52 (twenty-one years ago)

Ah, voetbalgekeuvel! Vanavond begint de allerlaatste nacompetitie ooit, de mooiste competitie van Europa gaat hierna ter ziele. Eeuwig zonde!

André (Andre Rozendaal), Wednesday, 25 May 2005 12:11 (twenty-one years ago)

de nieuwe Malkmus

Tip voor de fans, in de Spin van juni bespreekt El Malko de platen die zijn leven veranderde. Voor toelichting kijkt op pagina 28 van dit fijne Amerikaanse magazine. Namen en rugnummers:
Red Kross - Born Innocent (1981)
My Bloody Valentine - Isnt Anything (1988)
Morgen - Morgen (1969)
Mad River - Paradise Bar & Grill (1969)
Zephyr - Sunset Ride (1972)
Azitis - Help (1970)
The Fall - Grotesque (1980)
Status Quo - Dog of Two Head (1971)
Desperate Bicycles - Remorse Code (1979)

Guuz H (Guuz H), Wednesday, 25 May 2005 12:32 (twenty-one years ago)

Andrew Bird live in Southpaw (beste wat ik dit jaar live heb gezien)

ronnie b (ronnie b), Wednesday, 25 May 2005 15:33 (twenty-one years ago)

jan van blue-log die het antwoord op een vraag over voetbal weet. dat stemt andre van blue-log, na een moment van opperste perplexheid, dan wel weer heel vrolijk.

andre schaminee (andre), Wednesday, 25 May 2005 16:38 (twenty-one years ago)

Ik vind Face the Truth, de nieuwe S. Malkmus, juist beter dan Pig Lib.
Van Billy Corgan kan ik me Norbert's mening goed voorstellen, hoewle ik zelf de zweverige My Bloody Valentine geluidjes in de achtergrond juist wel aardig vind. Ook vond ik het spannend om hem afgelopen week te spreken. Ik heb bijna nooit een trilling, maar bij Billy had ik die toch even. Waarschijnlijk omdat ik als 17-jarig jongetje erg onder de indruk was van Gish en Siamese Dream.

Der Arnold (Lester Bangs), Friday, 27 May 2005 02:46 (twenty-one years ago)

- nieuwe platenspeler sony lx250

zeer helder geluid, mooie stijlvolle productie. niet erg origineel meer maar toch beter dan wat je tegenwoordig meestal vindt.

XG7.-XG7.-XG7.-XG7.-XG7 (smashingjj), Friday, 27 May 2005 17:02 (twenty-one years ago)

File Under: Werkweek
ma: zZz - The sound of zZz
di: El Guapo Stuntteam - Battles Across the Stereo Spectrum
wo: Tracy Bonham - Blink The Brightest
do: Colleen - The Golden Morning Breaks
vr: Stephen Malkmus - Face The Truth

za: Scout Niblett - Kidnapped by Neptune
zo: Sleater-Kinney - The Woods

Storm (Storm), Monday, 30 May 2005 05:55 (twenty-one years ago)

De nieuwe Diefenbach en Minotaur Shock zijn erg fijn!

Maurice (Maurice), Monday, 30 May 2005 08:11 (twenty-one years ago)

Ok, dan omdat ik net terug ben van www.primaverasound.com ...

1. Maximo Park - live @ Primavera Sound - 10
2. OutHUD - live @ Primavera Sound - 10
3. The Arcade Fire - live @ Primavera Sound - 10
4. Iggy & The Stooges - live @ Primavera Sound - 10
5. The Futureheads - Live @ Primavera Sound - 9,5
6. Les Georges Leningrad - live @ Primavera Sound - 9,5
7. Dogs Die In Hot Cars - live @ Primavera Sound - 9
8. Sondre Lerche - live @ Primavera Sound - 9
9. Mercury Rev - live @ Primavera Sound - 8,5
10. Broken Social Scene - live @ Primavera Sound - 8
11. New Order - live @ Primavera Sound - 8
12. Art Brut - live @ Primavera Sound - 8
13. Sonic Youth - live @ Primavera Sound - 7,5
14. Brigitte Fontaine - Live @ Primavera Sound - 7,5
15. The Czars - live @ Primavera Sound - 7

Het festival-terrein (Forum-gebied in Barcelona) - 10
De sfeer/bezoekers - 9,5
Het geluid - 9
De catering - 8,5
Indeling programma - 8,5
De faciliteiten - 9,5
De prijzen - 9

(Ik zag er nog een stuk of twintig... En ja, we misten Echo & The Bunnymen omdat die in het Auditorium speelden waar maar drieduizend van de 17 duizend bezoekers die dag naar binnenkonden.)

Ondergetekende (Ondergetekende), Monday, 30 May 2005 10:02 (twenty-one years ago)

6. Les Georges Leningrad - live @ Primavera Sound - 9,5

Vertel, vertel!

Nicole (StarShine), Monday, 30 May 2005 10:10 (twenty-one years ago)

15. The Czars - live @ Primavera Sound - 7

Vertel, vertel!

Andre Kuijpers (Andre Kuijpers), Monday, 30 May 2005 10:20 (twenty-one years ago)

@Nicole.

Half vier 's nachts op de derde dag. Anderhalf uur nadat het uberenergieke OutHUD dezelfde tent volledig uit haar dak had laten gaan (inclusief knallende champagne-flessen en toeschouwer die op het podium werd getrokken)

Enfin ENTER LES GEORGES LENINGRAD: Een man met alleen een slipje aan met daarop een doodshoofd (drummer), een dikke vrouw (?) met lelijke blauwe jurk en een man met electrische gitaar en volledig gehuld in een rood 'superman' pak met daarop de letters 'SUPER ERO'.

Knetterharde punkelectro. Totale gekte op het podium. Volledig onbegrijpelijke acts tussen de nummers. Zang tamelijk vals. Ontvlambaar publiek reageert met wild gedans vanaf het moment dat ze het nummer Superduppah inzetten. Laatste energie en zweetdruppels. Op het eind van de set dansen een matroos en nog wat verklede mensen - waarvan 1 met een gezicht vol met iets wits - het podium op, om water en een of ander wit spul het springende publiek in te smijten. Eentje gaat de voorste rij langs. Na ontvangst hiervan blijkt het witte spul slagroom te zijn. Het is in ieder geval iets met suiker. Een meisje uit het publiek likt gezicht van een van de bandleden af. Les George Leningrad loopt uit en moet onder gejoel door een strenge vrouw van de organisatie van het podium worden afgeholpen.

(Weinig tijd om bij te komen want we gingen nog even door naar een ander podium waar de zangeres van The Go! Team haar ultrasnelle fitness oefeningen stond te doen. Hehehe.)

Ondergetekende (Ondergetekende), Monday, 30 May 2005 10:26 (twenty-one years ago)

Heerlijk verhaal!!! Het maakt mij ook erg nieuwsgierig om ze eens live te zien. Ik heb hun album nog niet, maar iets zegt me dat die snel bij mij thuis zal liggen.

Nicole (StarShine), Monday, 30 May 2005 10:37 (twenty-one years ago)

@ Andre

The Czars speelden wel heel erg vroeg. Om kwart over vijf 's middags in het Auditorium. Maar dat was eigenlijk wel fijn want het is rustige muziek. Dit alles in een kollosaal architectonisch fraai concertgebouw met capaciteit van drieduizend mensen. Er waren er op dat moment zeker tweeduizend. Heerlijke schone toiletten, comfortabele stoelen. (Hoe raar het ook klinkt maar dat ding staat daar op een enorm festivalterrein.)

The Czars hadden wat geluidsproblemen bij de eerste nummers. De soundcheck duurde te lang. Uitgebreide verontschuldigingen in het Spaans. (Om kwart over zes stond de volgende al gepland). Pas bij het derde nummer Paint the Moon kwamen ze goed op gang. Prachtige stem heeft die zanger, vooral bij lange uithalen, alleen wel erg weinig uitstraling (baseballpet op ander het toetsenbord). De melodische gitaar erg sterk bij tijden. Fraaie lichteffecten op de achtergrond daar in het Auditorium. Concert vloog voorbij. Fijn, rustig begin van de derde festivaldag.

Ondergetekende (Ondergetekende), Monday, 30 May 2005 10:38 (twenty-one years ago)

Ik was nogal benieuwd omdat zanger John Grant (die inderdaad wel eens wat aan z'n podiumpresentatie mag doen) onlangs schoon schip heeft gehouden en de volledige band heeft vernieuwd.

De eerste berichten over de nieuwe bezetting waren niet echt positief. Saai, ongeïnspireerd.

Overignens is Paint the Moon natuurlijk een moderne klassieker.

Andre Kuijpers (Andre Kuijpers), Monday, 30 May 2005 10:52 (twenty-one years ago)

Het zijn wel een stelletje nerds die er erg stil bij staan. Maar je kan ook niet gaan staan swingen bij de songs die ze speelden.
Erg saai was het niet, maar dat komt misschien doordat het niet erg lang duurde. Bij enkele nummers werd een laptop ingezet voor wat extra geluidseffecten, eigenlijk onnodig.

Trouwens: ik vergat een sympathiek Zweeds bandje te noemen dat op het kleinste van de zes podia optrad, die voor de platenbeurs. The Acid House Kings. Met overvrolijke springerige zangeres. Verdienden ook wel een 7,5.

Ondergetekende (Ondergetekende), Monday, 30 May 2005 11:13 (twenty-one years ago)

Les Georges Leningrad in actie:
http://www.flickr.com/photos/lotte/16850853/

Ondergetekende (Ondergetekende), Thursday, 2 June 2005 14:24 (twenty-one years ago)

Acid House Kings

Ja, daar was ik eigenlijk wel benieuwd naar: komt dat een beetje uit de verf op zo'n redelijk groot festival? Vind het zelf meer een cassettebandjesband of, als het dan per se live moet, niet in iets dat groter dan een slaapkamer is.

Martijn Grooten (martijng), Thursday, 2 June 2005 15:03 (twenty-one years ago)

Eens. Maar ze stonden dan ook op het kleinste podium (voor den platenbeurs). Gewend waren ze het overduidelijk niet, op zo'n festival spelen. Maar de 40 man die er naar stonden te kijken deden dat wel met een grote smile, me included.
Het zag er zo uit:
http://www.flickr.com/photos/lotte/16895867

Ondergetekende (Ondergetekende), Thursday, 2 June 2005 21:35 (twenty-one years ago)

Hopla nog eentje:
http://www.flickr.com/photos/tonie/17138377/

Ondergetekende (Ondergetekende), Thursday, 2 June 2005 21:48 (twenty-one years ago)

Woei! Les Georges Leningrad (het is ook zo leuk om hun naam uit te spreken) spelen in juli in Nijmegen tijdens de Vierdaagse Feesten.

Nicole (StarShine), Friday, 3 June 2005 14:13 (twenty-one years ago)


You must be logged in to post. Please either login here, or if you are not registered, you may register here.