uitvinders

Message Bookmarked
Bookmark Removed
alle dingen zijn ooit uitgevonden. soms zijn ze zo vanzelfsprekend dat je er niet meer aan denkt.
grandwizard theodore vond de scratch uit, sam cooke de soul, frank sinatra het zingen voor een groot orkest (met dank aan de microfoon), frankie knuckles de house en vincent koreman zichzelf. van vele dingen ken ik de uitvinder niet. wie vond de pizzicato uit? is er een uitvinder van de gitaarsolo? en zo zijn er vast nog veel meer dingen. help me in mijn nerd-zijn!!!

joost heijthuijsen (joosth), Tuesday, 31 May 2005 13:27 (twenty-one years ago)

sam cooke de soul

Correctie: Ray Charles de soul.

Guuz H (Guuz H), Tuesday, 31 May 2005 13:34 (twenty-one years ago)

daar zijn de meningen verschillend over, guuz!!! check de bbc-docu maar.

joost heijthuijsen (joosth), Tuesday, 31 May 2005 13:40 (twenty-one years ago)

Jimmy Smith de orgel in de Jazz(in ieder geval grootgemaakt)
Axl Rose het weg komen met het openbaar verchijnen in wielrenbroekjes.

Ik kom terug!

Hotel Lives (Hotel Lives), Tuesday, 31 May 2005 13:42 (twenty-one years ago)

(Otis Redding de soul)

Hotel Lives (Hotel Lives), Tuesday, 31 May 2005 13:43 (twenty-one years ago)

otis, solomon burke etc. werden beinvloed door cooke, die als eerste uit de kerk stapte en zijn gospelsongs ombouwde tot soulnummers.
het leukste voorbeeld hiervan: "I want you, you you" uit everybody needs somebody werd eerst door burke in de kerk gebruikt om gelovigen over de streep te trekken. als liefdesliedje kreeg het een heel andere betekenis. maar back to topic!!

joost heijthuijsen (joosth), Tuesday, 31 May 2005 13:49 (twenty-one years ago)

waar er al jazz voor de saxofoon bestond? Nee want Adolphe Sax vond het ding in 18nogwat uit.. Dus vond Sax de jazz uit...

Ludo (Ludo), Tuesday, 31 May 2005 13:54 (twenty-one years ago)

Wie vond eigenlijk de overbodige forum-post uit?

Andre Kuijpers (Andre Kuijpers), Tuesday, 31 May 2005 13:59 (twenty-one years ago)

zo simpel is het ook weer niet ludo, want de redenering klopt niet.
dan zou alfred nobel ook de moderne oorlogsvoering hebben uitgevonden. en pamela anderson de borstvergroting.
het snelle soleren van de bebop, de rol van de solo-muzikant, kon wel pas opkomen met het veranderen van de mondstukken op saxen.

joost heijthuijsen (joosth), Tuesday, 31 May 2005 14:01 (twenty-one years ago)

Wie vond eigenlijk de overbodige forum-post uit?
ikke, tegelijkertijd met het woord nerd.

joost heijthuijsen (joosth), Tuesday, 31 May 2005 14:02 (twenty-one years ago)

Nerd was toch eerst een afkorting? Uitgevonden door Neptunes of zo...

Andre Kuijpers (Andre Kuijpers), Tuesday, 31 May 2005 14:04 (twenty-one years ago)

[i]het snelle soleren van de bebop, de rol van de solo-muzikant, kon wel pas opkomen met het veranderen van de mondstukken op saxen.[/i]

Snel spelen kan ook op een trompet. Ik geloof niet dat het tempo is gedicteerd door het instrument.

Martijn Busink (twIXta), Tuesday, 31 May 2005 14:22 (twenty-one years ago)

Jazz.. Dit programma is mede mogelijk gemaakt door Adolphe Sax!

Ludo (Ludo), Tuesday, 31 May 2005 14:25 (twenty-one years ago)

Main Entry: nerd
Pronunciation: 'n&rd
Function: noun
Etymology: perhaps from nerd, a creature in the children's book If I Ran the Zoo (1950) by Dr. Seuss (Theodor Geisel)

Sommigen zijn makkelijk:
Hammond de hammond, Theremin de theremin, Moog de moog, etc.

Martijn ter Haar (wmterhaar), Tuesday, 31 May 2005 14:25 (twenty-one years ago)

De ene oermens vond het ritme uit toen hij de andere oermens op zijn hoofd stond te meppen met een knots. Die andere ontdekte toen de oerschreeuw...

John Prop (John Prop), Tuesday, 31 May 2005 14:27 (twenty-one years ago)

Bauhaus en gothic? Twijfelachtig.

In ieder geval was David Hasselhoff de uitvinder van een nieuw soort dimensie als het aankomt op slecht, slechter het slechtst.

Bas van Duren (BvD), Tuesday, 31 May 2005 14:40 (twenty-one years ago)

gothic is geen muziekstroming, maar een subcultuur. evenals skater, punker en lonsdale-jongere.

joost heijthuijsen (joosth), Tuesday, 31 May 2005 15:07 (twenty-one years ago)

Wanneer wordt een muziekstroming een subcultuur?

monique (monique), Tuesday, 31 May 2005 16:11 (twenty-one years ago)

Volgens pikken sub-culturen een muziekstroming op, en niet andersom.

Ferdinand (Ferdinand), Tuesday, 31 May 2005 16:29 (twenty-one years ago)

En qua uitvindingen betreft:

Les Paul en Leo Fender hebben de electrische solid body gitaar uitgevonden, onafhankelijk van elkaar.

Ferdinand (Ferdinand), Tuesday, 31 May 2005 16:29 (twenty-one years ago)

Onafhankelijk van elkaar doch gelijkertijd? Dat elektische gitaargeluid hing dus in de lucht.

monique (monique), Tuesday, 31 May 2005 16:38 (twenty-one years ago)

Les Paul heeft ook multitrackrecording uitgevonden, dus de man heeft nogal invloed gehad op de popmuziek !

http://www.jinxmagazine.com/les_paul.html

Nog meer audio-uitvinders :

http://www.soundonsound.com/sos/Oct04/articles/rocketscience.htm

Erik Verkoyen (monopoli), Tuesday, 31 May 2005 16:53 (twenty-one years ago)

en nog meer over Joe Meek :

http://www.mccready.cwc.net/meek.html

Erik Verkoyen (monopoli), Tuesday, 31 May 2005 17:19 (twenty-one years ago)

lee hazlewood-de echo
wie heeft de grunt uitgevonden?

joost heijthuijsen (joosth), Tuesday, 31 May 2005 18:21 (twenty-one years ago)

free jazz- ornette coleman

joost heijthuijsen (joosth), Tuesday, 31 May 2005 18:23 (twenty-one years ago)

stadionrock- david bowie
stadiontechno- scooter

joost heijthuijsen (joosth), Tuesday, 31 May 2005 18:25 (twenty-one years ago)

De grunt. Linda Blair?

monique (monique), Tuesday, 31 May 2005 18:26 (twenty-one years ago)

R 'n B - R.Kelly

Daisy Chainsaw (Daisy Chainsaw), Tuesday, 31 May 2005 18:51 (twenty-one years ago)

Kom op mensen! Wat dichter bij huis. Wie is de aartsvader van de gabberhouse?

André (Andre Rozendaal), Tuesday, 31 May 2005 18:52 (twenty-one years ago)

dj paul, dj paul

joost heijthuijsen (joosth), Tuesday, 31 May 2005 18:59 (twenty-one years ago)

DJ Paul Klootzak.

jeroen (jeroen), Tuesday, 31 May 2005 19:21 (twenty-one years ago)

Overigens ook een mooie dj-naam: DJ Harde Cor. Authentiek! Evenals Bobbie Draaitafel, Pablo Discobol en DJ Andy Knopfen.

jeroen (jeroen), Tuesday, 31 May 2005 19:24 (twenty-one years ago)

Nee, De Klootzakken is een andere gabber-formatie. bekend van het nummer dominee dimitri.

joost heijthuijsen (joosth), Tuesday, 31 May 2005 19:25 (twenty-one years ago)

jeroen, ken uw geschiedenis. alle mogelijke dj-namen staan hier.
moeder aller dj-namen

joost heijthuijsen (joosth), Tuesday, 31 May 2005 19:32 (twenty-one years ago)

Overigens ook een mooie dj-naam: DJ Harde Cor. Authentiek! Evenals Bobbie Draaitafel, Pablo Discobol en DJ Andy Knopfen.

Ah, mijn pseudoniem HardCor bestond dus toch al? :(

smashingjj a.k.a. HardCor (smashingjj), Tuesday, 31 May 2005 20:32 (twenty-one years ago)

Dankzij Gregorius de Grote hebben we het Gregoriaans zingen. Tsjahaaa!

Bas van Duren (BvD), Tuesday, 31 May 2005 22:13 (twenty-one years ago)

maar hij heeft het niet uitgevonden, het is naar hem genoemd. net zoals nikki haar teksten niet zelf schrijft, maar de serie wel naar haar genoemd is.

joost heijthuijsen (joosth), Tuesday, 31 May 2005 22:30 (twenty-one years ago)

Gregoriaanse zang: officiële liturgische zang van de westerse r.k. kerk, ontstaan tussen de 4de en de 5de eeuw van onze jaartelling en definitief geregeld en vastgelegd door paus Gregorius I tussen 590 en 604; de zang is eenstemmig, vrij ritmisch en diatonisch volgens de oude kerktoonsoorten.

Waar zou het vandaan komen? Ik vermoet de Scythen.

monique (monique), Tuesday, 31 May 2005 22:44 (twenty-one years ago)

Vermoet = vermoed. Natuurlijk.

monique (monique), Tuesday, 31 May 2005 22:45 (twenty-one years ago)

nee hoor, gewoon bij ons katholieken. gregorius was een paus, ik denk te rome, maar het is onzeker of hij zelf de melodien heeft verzameld. het kan ook later in de geschiedenis gebeurd zijn.
pausen verzamelden dit soort dingen om de lithurgie, de macht van de paus, letterlijk te kunnen vastleggen.

joost heijthuijsen (joosth), Tuesday, 31 May 2005 22:51 (twenty-one years ago)

Grappig. Het is niet vreemd om te denken dat gregoriaanse zang zijn oorsprong vindt buiten het katholieke spectrum.

monique (monique), Tuesday, 31 May 2005 23:04 (twenty-one years ago)

Daarbij het Romeinse recht wat we nog steeds voeren in Nederland en de andere Europese landen is ook vastgelegd in de zesde eeuw maar is veel ouder dan de zesde eeuw.

monique (monique), Tuesday, 31 May 2005 23:18 (twenty-one years ago)

Wat ik eigenlijk wil opmerken is dat we niet precies weten wie de uitvinder van wat is. Het blijft bij het opwerpen van namen. Daar kan je hele discussies over voeren, maar je weet het gewoon niet. Wie is de uitvinder van de soul? Het is zo mooi om dingen gewoon niet te weten.

monique (monique), Tuesday, 31 May 2005 23:26 (twenty-one years ago)

Ik heb de soul zojuist afgeschaft.
Mag dat ook?

Der Arnold (Lester Bangs), Tuesday, 31 May 2005 23:59 (twenty-one years ago)

wie heeft de grunt uitgevonden?

Meestal wordt die eer aan Chuck Schuldiner van Death gegeven.

Hier trouwens een uitgebreide geschiedenis van de elektrische gitaar.

Martijn ter Haar (wmterhaar), Wednesday, 1 June 2005 06:07 (twenty-one years ago)

"Wat ik eigenlijk wil opmerken is dat we niet precies weten wie de uitvinder van wat is. Het blijft bij het opwerpen van namen. Daar kan je hele discussies over voeren, maar je weet het gewoon niet. Wie is de uitvinder van de soul?"

Bah! Postmodernistische vaagheid.
Het is juist heel interessant om te onderzoeken waar dingen hun oorsprong vonden. En er zijn wel degelijk mensen aan te wijzen die iets nieuws bedacht hebben en natuurlijk zijn er ook ontwikkelingen die je minder op één persoon kan terugvoeren, maar ook dat kan mooie verhalen en speculaties opleveren.

"Het is zo mooi om dingen gewoon niet te weten"

Aaargh ! Zonder nieuwsgierigheid geen leven.

Erik Verkoyen (monopoli), Wednesday, 1 June 2005 06:51 (twenty-one years ago)

jeroen, ken uw geschiedenis. alle mogelijke dj-namen staan hier.
moeder aller dj-namen

Waar ik nota bene zelf bovenstaande namen reeds had gepost. Excuses!

jeroen (jeroen), Wednesday, 1 June 2005 07:44 (twenty-one years ago)

Volgens mij heeft Monique wel degelijk een punt. Volgens mij riep Ralf niet tegen Florian vanaf een zolderkamer in Dusseldorf: "Hore doch,ich habe elektronische Musik erfunden!"

André (Andre Rozendaal), Wednesday, 1 June 2005 08:11 (twenty-one years ago)

kraftwerk, uitvinders van de drumcomputer met stokkies!!
wel bewust uitgevonden omdat ze van de duitse tv niet mochten playbacken.

joost heijthuijsen (joosth), Wednesday, 1 June 2005 08:34 (twenty-one years ago)

>>>Hammond de hammond, Theremin de theremin, Moog de moog, etc.

Ha, op die toer. Moment, pak ik het medisch handboek er ook even bij.


(heeft William Tell nu eigenlijk de appel uitgevonden of de Pijl&Boog-combinatie?)

Hotel Lives (Hotel Lives), Wednesday, 1 June 2005 08:52 (twenty-one years ago)

Monte Cazazza is de bedenker van de term Industrial Music. Hij was lid van Psychic TV, die volgens henzelf dan weer de Acid House heben uitgevonden.

Richard van Kruysdijk (Lodger), Wednesday, 1 June 2005 11:47 (twenty-one years ago)

Gisteren schafte ik de soul af.
Vandaag is het over met clubhouse.
Welke genres moet ik sparen?

Der Arnold (Lester Bangs), Wednesday, 1 June 2005 15:46 (twenty-one years ago)

Waarom?

Nicole (StarShine), Wednesday, 1 June 2005 16:40 (twenty-one years ago)

erratum:
ik had zonet een monique aerts- (of -ligt er net aan hoe je het bekijkt- bas verbeek) ervaring. kreeg van mijn collega's op de kop.
of peter slaghuis of dj rob heeft de gabber uitgevonden.

www.peterslaghuis.com, nota bene door zijn moeder bijgehouden, is een absolute tip.

joost heijthuijsen (joosth), Thursday, 2 June 2005 14:48 (twenty-one years ago)

om djrob.nl maar niet te vergeten....

Tomski (Tomski), Thursday, 2 June 2005 14:52 (twenty-one years ago)

Het was iig Aad de Mooy (van D-Shake) die de term gabber bedacht heeft voor het muziekgenre.

Bob (Audioneer), Thursday, 2 June 2005 16:00 (twenty-one years ago)

nee hoor!
kc the funkaholic gebruikte de term gabber het eerst als scheldnaam. daarna werd het door de gabbers, die toen nog niet gabbers heetten maar wel al bestonden, gebruikt als geuzennaam. D-shake gebruikte de naam dusdanig in een vpro-radioprogramma.
http://www.volkscultuur.nl/kb.php?doc=46585

joost heijthuijsen (joosth), Thursday, 2 June 2005 16:31 (twenty-one years ago)

ahh altijd gedacht dat het Aad was... sjees

Bob (Audioneer), Thursday, 2 June 2005 17:16 (twenty-one years ago)

De tijd dat er nog geen gabbers waren maar wel hardcorehouse, pakweg 1989-1992, wordt daarbij vaak uit het oog verloren. Het imago van kale koppen, aussies en speed in relatie met hardcorehouse is dus pas veel later ontstaan. Waardoor hardcorehouse mijns inziens nog steeds ten onrechte meteen daarmee geassocieerd wordt.

André (Andre Rozendaal), Thursday, 2 June 2005 19:20 (twenty-one years ago)

ik vind zelf dominator van human resource en natuurlijk energy flash van beltram echte pre-gabber.

joost heijthuijsen (joosth), Thursday, 2 June 2005 19:26 (twenty-one years ago)

venom is de uitvinder van de grunt, hoorde ik.

joost heijthuijsen (joosth), Friday, 3 June 2005 01:45 (twenty-one years ago)

Jezus, Joost! Ga slapen! Morgen weer veeeeeeeel werk aan de winkel.

Bas van Duren (BvD), Friday, 3 June 2005 01:48 (twenty-one years ago)

ga jij slapen! anders ga ik je bang maken. ik weet dat je om de hoek woont!

joost heijthuijsen (joosth), Friday, 3 June 2005 01:57 (twenty-one years ago)

Geloof me, niemand heeft ooit iets uitgevonden.

Der Arnold (Lester Bangs), Friday, 3 June 2005 02:08 (twenty-one years ago)

wellus!

joost heijthuijsen (joosth), Friday, 3 June 2005 02:16 (twenty-one years ago)

Olaf Molenaar heeft het Subjectivisme uitgevonden.

Mic B (Mic B), Friday, 3 June 2005 06:49 (twenty-one years ago)

Ik heb ooit op een regenachtige namiddag de termen indie-tronica, Vet Geluid en Watskeburt bedacht en wereldwijd geintroduceerd.
Sterker nog: Guuz H., Bas V. en Hotel Lives komen ook uit mijn koker.

Der Arnold (Lester Bangs), Friday, 3 June 2005 16:27 (twenty-one years ago)

Ik bedacht een tijd geleden Der Arnold

ragruijters (reinier gruijters), Friday, 3 June 2005 17:44 (twenty-one years ago)

ik bedacht op een zonnige zomerdag het denken.

joost heijthuijsen (joosth), Friday, 3 June 2005 23:38 (twenty-one years ago)

Ik bedacht ooit dit forum. Nu jullie weer ;-)

Ariën Rasmijn (Ariën), Friday, 3 June 2005 23:44 (twenty-one years ago)

op de eerste dag bedacht ik mijn brein,
op de tweede dag bedacht ik het heelal.
op de derde dag bedacht ik de aarde.
op de vierde dag bedacht ik mijzelf.
op de vijfde dag bedacht ik de vijfde dag.....

joost heijthuijsen (joosth), Friday, 3 June 2005 23:54 (twenty-one years ago)

Al Gore vond het internet uit. ;)

Ludo (Ludo), Saturday, 4 June 2005 09:05 (twenty-one years ago)

Op de zesde dag bedacht ik me dat er er ook rock 'n' roll niggers zijn.

Mic B (Mic B), Monday, 6 June 2005 03:12 (twenty-one years ago)

Om terug te komen op de vraag: de uitvinder van de (elektrische, geimproviseerde) gitaarsolo was Charlie Christian.

central scrutinizer (central), Tuesday, 7 June 2005 17:18 (twenty-one years ago)

Ik ben de uitvinder van dat domme gebaar wat je wel eens bij metalconcerten ziet.

Bas van Duren (BvD), Tuesday, 7 June 2005 17:21 (twenty-one years ago)

Niet liegen, dat is ingevoerd door Ronnie James Dio. Maar het komt gewoon ergens uit Italië en is het teken van het boze oog.

Martijn ter Haar (wmterhaar), Tuesday, 7 June 2005 17:26 (twenty-one years ago)

erratum:
bing crosby was de eerste solo-zanger voor een orkest.

joost heijthuijsen (joosth), Tuesday, 7 June 2005 21:36 (twenty-one years ago)

@Mic B: zoiets?
You once stated that "metal is nigger music", do you still believe this to be true?
Yes and no. I think the metal culture is nigger culture, in the sense that the traditional metal people look like, behave like and think like a bunch of "white niggers". It's (at least often) an extremely primitive, unintelligent and pointless subculture, like all rock 'n roll subcultures are. I too listened to metal music, but I never behaved like a nigger just because of that, and I don't understand what the point with this metal subculture is. Smoking pot or getting drunk, sleeping around and giving each other venereal diseases, partying all the time, going to concerts to meet other vacuum-heads, and so forth. What's the point? Even bush-niggers can be more sensible and constructive, and deeper than that.
The true attraction people have to this particular subculture is probably something else, like contempt for the modern world, fascination for death and the gothic, romanticism and even Pagan values, but it all becomes so very wrong when mixed with traditional rock 'n roll or heavy metal culture.
also sprach Varg Vikernes (Burzum)

Martijn Busink (twIXta), Tuesday, 7 June 2005 22:31 (twenty-one years ago)

Een mooi interview is dat. Deze quote mag ik ook graag citeren:
"Cooking too is looked upon with contempt. A (female and American) friend of mine pointed at the fact that women in the USA are actually more likely to slap a man's face if he asks her to cook dinner than for demanding a blowjob on their first date, and I think that says it well. All the "liberation" of women has done is to cause women to replace all the positive characteristics of women with the negative characteristics of men.

I have met Norwegian men who have had girlfriends who didn't even know how to mix lemonade or boil an egg -- and note the past form of the verb, have had girlfriends, as they obviously didn't bother to stay with them. The beauty of the women lured the men to them, but they had no other qualities, so they didn't manage to hold onto their men."

Martijn ter Haar (wmterhaar), Wednesday, 8 June 2005 06:47 (twenty-one years ago)

Dat "horned hand" gebaar komt uit de vrijmetselarij.

Lodger (Lodger), Wednesday, 8 June 2005 06:50 (twenty-one years ago)

Was eigenlijk bedoeld om het stamhoofd een veer in zijn reet te steken. Maar nu ik je toch spreek; wie heeft het kerken fikken precies uitgevonden?

Mic B (Mic B), Wednesday, 8 June 2005 06:56 (twenty-one years ago)

Dat "horned hand" gebaar komt uit de vrijmetselarij.

Misschien dat Mat Herben en z'n maatjes het ook wel eens gebruiken, maar het is toch echt een oud Italiaanse (Napolitaans) gebaar

Martijn ter Haar (wmterhaar), Wednesday, 8 June 2005 07:05 (twenty-one years ago)

kerken fikken: martin luther. terwijl hij een inktpot tegen de wand van de wartburg gooide.

joost heijthuijsen (joosth), Wednesday, 8 June 2005 07:23 (twenty-one years ago)

Dat verhaaltje gaat over de "horned hand" als amulet. 19e Eeuw lijkt me een beetje laat. Laten we zeggen: Italiaanse occultisten.

"This gesture is the satanic salute, a sign of recognition between and allegiance of members of satanism or other unholy groups. It is also called the Il Cornuto. In other 'circles,' whether displayed as a hand gesture or worn as an amulet, it is supposed to ward off evil (the evil eye)"

(Mat Herben, ach. Heb je het 1 Dollarbriefje al eens bekeken?)

Lodger (Lodger), Wednesday, 8 June 2005 09:32 (twenty-one years ago)

Ach het boze oog... het is toch een teken dat aangeeft dat je vrouw achter je rug om vreemd gaat? Ze zet je de hoorntjes op.

monique (monique), Wednesday, 8 June 2005 12:11 (twenty-one years ago)

Dat is dan weer the horny eye.

Lodger (Lodger), Wednesday, 8 June 2005 13:16 (twenty-one years ago)


You must be logged in to post. Please either login here, or if you are not registered, you may register here.