schijnrijm

Message Bookmarked
Bookmark Removed
Van Kooten de Bie konden het zo lekker. Religies laten rijmen op vlieggies. Coitus op Charles Mingus. Binnen het Nederlandse repertoire moeten er nog een aantal briljante taalkundige vindingen zijn. Welke?

joost heijthuijsen (joosth), Saturday, 30 July 2005 16:15 (twenty years ago)

Eén twee
Ok vooruit dan
Ik breng de binnenlands funk op verzoek
Die gaat erin als koek
Ik zet stoute rappers in de hoek
Want ik ben jullie meester weet je nog
Ik ben de man
Hiphop is een vak
En Extince is de vakman
Nou volgens menigeen
Ben ik de enige
De uitverkorene snap je
Der valt niet aan te tornen
Yo ik ben wreed goed
Het zit nou eenmaal in mijn bloed
Luister dan
Hitgevoelig als ABBA
En flexibel als Barbapapa
Geloof me nou
Ik swing de pan uit
Ik kom met vette hits
Ga daar maar van uit
Ik bedoel
Dit is niks voor de X
Ik doe dit al vanaf mijn melktanden
Vanaf de Aap Noot mies
En ik smeer mijn stembanden met spraakwater
Nou allemaal uit volle borst:
Spraakwater lest de dorst
Moet je horen
Machtige, krachtige,
Dokter van de spéachtige
Rijms die je bijblijven tot je 80ste verjaardag
Klinken mooier dan het oor
Yo Nederland is één en al oor
voor deze kletsmajoor
Doorboor jou geslotenheid met de openheid van een diafragma
Want je mag me
Ik zeg maar zo
Zeg maar niks
Ik ben de E X T I N C E ontdek me CD in je diskman
Op je tweewieler
Of op de villa 65
Cassettes in de vierwieler
Of driewieler
Want de e is overal
Heb je ook de buik vol van veel gescheer en weinig wol
dan drink je spraakwater
IJskoud spraakwater
Met kans op een Nederlandstalige kater
Door me spraakwater
Hei jongens ijsijsijsijskoud
Brrr consumptie verplicht he
Je weet het spraakwater
IJskoud spraakwater
Je hebt een Nederlandstalige kater
Door me spraakwater
Nou allemaal uit volle borst:
Spraakwater lest de dorst
Proost
Rappers zien me ruimstronks gebeuren
Want ik vertel in geuren en kleuren over alles wat ik mag bespeuren
Meisjes drillen met de billen
Want dit is hét geluid dat ze willen
Van Holland tot aan de Antillen
Wordt er geluisterd en gefluisterd
Over mij
Ik zweer het
Nee ze staan uren in de rij
Fans hebben alle kleuren van de regenboog
Extince kwam en de kijk-en-luistercijfers schoten pfjoew omhoog
Dus ik bedoel maar
Houd je koel daar
Bekritiseer nooit tevroeg
Ik heb genoeg teksten voor de boeg
Ik keek zag en overwon
En ik trakteer plattelandbewoner en jantje beton
Op spraakwater
(Zo
en nu gaan we allemaal zingen
Hé pé hé
Waarom zingen jullie niet
Ik kan helemaal niet zingen alleen maar krassen)
Weetjewel
Spraakwater
IJskoud spraakwater
Met kans op een Nederlandstalige kater
Door me spraakwater
Hei jongens ijsijsijsijskoud
Brrrr consumptie verplicht he
Je weet het
Spraakwater
IJskoud spraakwater
Je hebt gewoon een Nederlandstalige kater
Door me spraakwater
Nou allemaal uit volle borst:
Spraakwater lest de dorst
1 9 9 5 (5)
En ik kom (kom)
Wederom (om)
Met me vocale
Op de digitale schijf
En blijf schrijven
De ABN vloeit uit me pen
De rapper Extince is wie ik ben
En ik nader populariteit in looppas
Ik doe een danspas
Ik
Pak de microfoon
En breng de coalitische poespas
Ten gehore
Ik ben geboren
1420 weken geleden
En tot op heden nooit verloren
Het is zo wreed
Zo heet
De kaas loopt uit de soufflé
De media hapt toe als een Bouvier
Oe jee
Schrijvers verliezen al hun krachten
Rappers veranderen
Massaal van gedachten
Maar de kop van de nederhop
Maar plaats me nooit in een hokje
Spraakwater lest de dorst
Dus drink je drankje slik je slokje
Beetje bij beetje
Over één teug
Ik ben het levende bewijs dat de jeugd deugd
Drink spraakwater
Over
IJskoud spraakwater
Met kans op een Nederlandstalige kater
Door me spraakwater
Hei jongens ijsijsijsijskoud
Brrrr consumptie verplicht he
En je weet het
Spraakwater
Dus ijskoud spraakwater
Je hebt gewoon een Nederlandstalige kater
Door me spraakwater
Nou allemaal uit volle borst:
Spraakwater lest de dorst
Nog een keer
Spraakwater
IJskoud spraakwater
Je hebt een Nederlandstalige kater
Door me spraakwater
Hei jongens ijsijsijsijskoud
Brrrr consumptie verplicht he
Je weet het
Spraakwater
IJskoud spraakwater
Je hebt een Nederlandstalige kater
Door me spraakwater
Nou allemaal uit volle borst:
Spraakwater lest de dorst

Rick Buur (rick buur), Saturday, 30 July 2005 16:31 (twenty years ago)

Maar Van Kooten is mijn favoriet inderdaad:

Elk weekend gaan wij via Harderwijk met de NS in richting Zwolle
En dan kruisen wij de IJssel na de Treisberg in de buurt van Oldeneel
Vanaf daar zien wij hem staan, de Peperbus, die fraaie laat-gotieke bolle
Daar hep ie Zwolle en mijn hart begint te juichen in mijn dikke Haagse keel

Rick Buur (rick buur), Saturday, 30 July 2005 16:36 (twenty years ago)

en:

M'n neef zei: "Jij vuile pleurispoot,
wie neukt met IJsblok, die gaat dood."

Hij begon haar te ontkleden, trok zijn broek naar beneden,
en ramde zijn enorme lul in haar schede.

Rick Buur (rick buur), Saturday, 30 July 2005 16:39 (twenty years ago)

in het heelal
is het alle dagen carnaval
en het heelal is overal
- Eddy Wally

joost heijthuijsen (joosth), Saturday, 30 July 2005 16:53 (twenty years ago)

nog meer Eddy

Ik vond het fijn
In Amerika te zijn
Alles was zo big en high
En ik dacht amaai amaai

Ik spring uit een vliegmachine
Alleen maar om jou te zien

joost heijthuijsen (joosth), Saturday, 30 July 2005 17:04 (twenty years ago)

Dokter van de spéachtige

dacht altijd dat het 'drs. p-achtige' was

(jg) ((jg)), Saturday, 30 July 2005 17:07 (twenty years ago)

dacht altijd dat het 'drs. p-achtige' was

Dat dacht ik ook, sterker nog dat is het volgens mij ook gewoon. Want wie de neuk zou Dokter Van De Spé zijn, de vader van Lori of zo?

Hoewel ik Extince hogelijk waardeer vrees ik dat ie niet door Heinz Polzer's keuring zou komen. Die is nogal op vorm.

Martijn Busink (twIXta), Saturday, 30 July 2005 17:10 (twenty years ago)

Tuurlijk, dit is van het net geplukt en uitgeschreven door iemand die het niet allemaal verstaan had. Ik had zelf binnenlandse folk al in funk veranderd... diafragma-je mag me is ook een mooi rijmpaar...

Rick Buur (rick buur), Saturday, 30 July 2005 17:44 (twenty years ago)

Ik vind het rijm in spraakwater nogal vergezocht en krom.
Als we dan toch met oude nederhopmeuk aankomen dan vind ik deze veel beter (dit had natuurlijk gewoon een hit moeten worden!)

http://home.tiscali.nl/rubll/Represailles/lof.mp3

monopoli (monopoli), Saturday, 30 July 2005 17:50 (twenty years ago)

Binnenlandse folk?! Dat was een echte kenner, die dat neergepend heeft. :D

Martijn Busink (twIXta), Saturday, 30 July 2005 18:35 (twenty years ago)

Deze heeft "Doker Andes P-achtige".
Komt al in de buurt.
(En heeft ook 'poëtische poespas' voor het bizarre 'coalitische poespas' trouwens)

KoenS (Koens), Saturday, 30 July 2005 18:48 (twenty years ago)

het bizarre 'coalitische poespas'

Dat vind ik eerder een pleonasme dan bizar ;)

Martijn ter Haar (wmterhaar), Saturday, 30 July 2005 18:53 (twenty years ago)

Toen ik thuiskwam, was er geen brood meer in de kast
En je zei "ik kan niets voor je doen"
Nu heb je dan zelfs je ringen verpatst
En komt mij vragen om poen

Jaap (Jaap), Saturday, 30 July 2005 23:27 (twenty years ago)

jaja, het is Drs. P-achtig. en flexibeler dan Barbapapa.

Hotel Lives (Hotel Lives), Sunday, 31 July 2005 09:27 (twenty years ago)

Jiskefet - Heel geen vogel

De fret graaft door 't kippegaas
door oud papier en jonge kaas
zijn tanden knagen met grote haast
dat is voor de hygiene

dan krabt de fret zich op zijn kop
verdorie, is alles nu al op
de vacht nog maar even in het sop
en dan in de quarantaine

De gems klautert door berg en dal
maar 't is te glad en hij komt ten val
hij vervloekt zijn leven, spuwt zijn gal
en begint te chagerijnen

boven de boomgrens is de lucht te ijl
de hellingen doorgaans veel te stijl
straks ga ik natuurlijk voor de bijl
en krijg ik weer migraine

Rick Buur (rick buur), Sunday, 31 July 2005 09:30 (twenty years ago)

vlooien springen
merels zingen
poezen miauwen
koeien herkauwen
muizen piepen
deuren soms

(Marijke Boon)

StanM (StanM), Sunday, 31 July 2005 11:01 (twenty years ago)

Rozen als bewijs van trouw
Niemand op dees aard,
Is me zoveel waard
Rozen omdat ik veel van je hou

Hoger dan de hoogste bergen
Dieper dan de diepste zee
Helder als een ster
En ook net zo ver
Al mijn liefde breng ik voor je mee
Soms schijnt de zon
Dan weer de regen
Toch zal er liefde zijn
Zorgen die worden klein
Ik blijf je trouw
Trouw voor het leven
'k wil alles geven
Ik hou van jou

La la la la lala
La la la la lala
La la la la lala

(Rozen geef ik jou Maria - Jacques Herb)

AlexvdH (AlexvdH), Monday, 1 August 2005 10:43 (twenty years ago)

Rozen op trouwdag, dat is lang gelee
Toch mag je zo'n dag nooit vegeten
Nou, de drukte van 't leven dat brengt 't vaak mee
Dat moet je elkaar maar vergeven
Maar dit is de dag en wij vieren het feest
Op 't samenzijn zovele jaren
En hier zijn je rozen, het zijn er echt veel
Ik heb lang genoeg kunnen sparen

refrein:
Rode rozen, door mij gekozen
Voor de schat waar ik zoveel van hou
Rode rozen, door mij gekozen
Voor jouw liefde en je trouw
Heel je leven aan mij gegeven
En aan heel de kinderschaar
Daarom krijg je rode rozen
Een rode roos voor elk jaar

De roos van m'n leven was jij steeds, m'n schat
Ik heb ze geplukt in de jaren
Maar een roos met een doorntje kwam ook op ons dak
Maar dat zullen wij samen bewaren
Wij deelden steeds samen in lief en in leed
Laat ons nu samen verpozen
Ik ben heel alleen naar een winkel gegaan
Ik kocht daar voor jou deze rozen

refrein

Heel je leven aan mij gegeven
En aan heel de kinderschaar
Daarom krijg je rode rozen
Een rode roos voor elk jaar
Een rode roos voor elk jaar

(Rode Rozen - Jantje Koopmans)

Andre Kuijpers (Andre Kuijpers), Monday, 1 August 2005 11:20 (twenty years ago)

Maarre... zijn dan de complete teksten van die vondsten of is het aan de lezertjes de 'schijnrijm' (ik lees de hele tijd 'schijtrijm' http://jm.g.free.fr/smileys/co_jest.gif) eruit te vissen?

Martijn Busink (twIXta), Monday, 1 August 2005 11:33 (twenty years ago)

Zeven maten dansen
En dan voelen dat het elastiekje van je onderbroek begint te knellen
Zeven maten dansen
En dan schudden met je heupen om daarmee de stand van zaken te herstellen

Als je staat te dansen word je altijd wel wat losser
En dat is zoals u weet een natuurwet
Zeven maten dansen
En dan denken "komt het door dat elastiekje dat ik toch nog op het uur let"
Toch nog

De wetten van het denken zijn structuren
De wetten van het dansen ook
De wetten van het denken zijn structuren
Die van het dansen ook

Negen maten dansen
En dan denken "als ik nu eens met een lucifer zou prikken in haar billen'
Roept ze dan hard auw of vind ze dat gewoon heel flauw
Of zou ze, wat genant zou zijn, beginnen gillen

Als ik nu eens met haar lipstick
't Allermooiste plekje in haar nekje met een kruisje aan zou duiden
Zou ik imponeren door een vis te imiteren
Of een trekvogel op weg naar 't warme zuiden

De wetten van het denken zijn structuren
De wetten van het dansen ook
De wetten van het denken zijn structuren
Die van het dansen ook

Dertien maten dansen
En dan denken "als ik nu eens op dat mooie rose oortje knabbel"
Zou ze't apprecieren dan wel interpreteren
Als een aanloopje tot sexueel gegrabbel

De wetten van het denken zijn structuren
De wetten van het dansen ook
De wetten van het denken zijn structuren
Die van het dansen ook

(De 3 Hermannen)

Frank (Frank), Monday, 1 August 2005 11:47 (twenty years ago)

De eerste vraag was al niet echt duidelijk. Ging het nu om voorbeelden van schijnrijm (treffend woord trouwens) of briljante taalkundige vindingen ?
Daarna postte iemand integraal een technisch rammelende en verkeerd overgeschreven tekst en was deze draad helemaal reddeloos verloren.

In het geval van Lof is u bettelfielt is trouwens de hele tekst briljant.

monopoli (monopoli), Monday, 1 August 2005 11:52 (twenty years ago)

Deze laatste post was in reactie op Martijn

monopoli (monopoli), Monday, 1 August 2005 11:53 (twenty years ago)

De Gems - Jiskefet / Herman Koch

Tussen besneeuwde toppen en in dalen
Hoort men onmiskenbaar kakenmalen
Het is de Gems die daar zo kauwt
Op het voer waar hij van houdt
Van alle dieren is hij mij het dierst
Stoor hem niet, hij eet zijn gierst

***

De Donderdagman - Jef Elbers

Ik ben de donderdagman
En alle dagen van de week
Behalve donderdag dan
Voel ik mij zo ontzettend
Voel ik mij zo ontzettend
Voel ik mij zo ontzettend
Week

***

André Hazes - Eenzame Kerst

(...)
ik stal voor ons gezin
maar dat had toch geen zin
(...)

Toch een paar schijnbare schijnrijmpjes, me dunkt

ReneVanE (renevane), Monday, 1 August 2005 12:44 (twenty years ago)

Apropos Hazes:

(...)
ik vroeg drink je mee, dat vond jij oké
toen je proostend naar me keek werd ik zo week
(...)

Koning van de schijnrijm blijft natuurlijk Heinz Polzer:

(...)
Zij vond aan de bosrand een onbewoond huis
En voelde al aanstonds: hier is het niet pluis
Ze waagde een blik door het raam en wat bleek:
Daar lag het skelet van een al jaren vermiste
Handelsreiziger in toiletartikelen
Die in zijn jeugd een keer had gelogeerd bij zijn oom en tante in Bordeaux
En daar hadden ze bijna precies dezelfde lampekap als
In een cafeetje in Sneek
(...)

jeroen (jeroen), Monday, 1 August 2005 13:10 (twenty years ago)

Of eh:

Er is vruchtensla en tomatensla
Volkssla en aristocratensla
Aardappelsla en huzarensla
Kaassla en rottende-blarensla
Pottensla en kartonnetjessla
En kantinemaaltijdbonnetjessla
En de slavische dans die ik gadesla
Dit is een woordspeling, ha ha ha
De slaaaaaa

;-)

jeroen (jeroen), Monday, 1 August 2005 13:12 (twenty years ago)

Ach, en dan DuvelDuvel ook maar:
"jij geen schaap ik geen herder
geen verlosser niet je redder
gewoon de flexte rapper"

jeroen (jeroen), Monday, 1 August 2005 13:26 (twenty years ago)

Extince had ook nog Viervoeters, daar zaten ook wel aardige in.

Nou-en-offie en koffie
Hee Peet nokken en 10 minuten later liep ik vrolijk op m'n sokken

Michel (Michel), Monday, 1 August 2005 14:43 (twenty years ago)

'Nokken' en 'sokken' schijnt niet te rijmen, maar doet dat gewoon.

Martijn Busink (twIXta), Monday, 1 August 2005 15:38 (twenty years ago)

1-2-tje tussen Weemoedt en Spaan (weet niet meer wie welke):

En Juin
Worden alle Fransen bruin

In december
Eten ze nog camember

Martijn Busink (twIXta), Monday, 1 August 2005 15:40 (twenty years ago)

Deze draad wordt echt steeds vager. Misschien moet dat fenomeen schijnrijm eens gedefinieerd worden.

Is het gewoon slecht rijm ? (Het klinkt wel een beetje rijmachtig maar het klopt eigenlijk niet) zoals in:

"ik vroeg drink je mee, dat vond jij oké
toen je proostend naar me keek werd ik zo week"

Gaat het om rijmparen die leuk gevonden zijn (ook al kloppen ze rijmtechnisch niet helemaal) ?:

"Religies laten rijmen op vlieggies"

Of woorden die geschreven wel lijken te rijmen maar uitgesproken niet ?:

"En Juin
Worden alle Fransen bruin

In december
Eten ze nog camember"

Enne...laat Heinz Polzer maar niet horen dat jij hem de koning van de schijnrijm vind Jeroen, hij zou zwaar beledigd zijn. Hij is nogal streng in de leer wat rijm betreft. In het voorbeeld dat je geeft zit trouwens alleen maar heel gewone ordinaire rijm (huis/pluis bleek/Sneek)

monopoli (monopoli), Monday, 1 August 2005 15:59 (twenty years ago)

Ojajoh?

jeroen (jeroen), Monday, 1 August 2005 19:19 (twenty years ago)

Overige niet correcte rijmvormen die men nog wel eens tegen komt zijn: bastaardrijm (fair en ster), schijnrijm (poes en roest), oogrijm (zij staat er, en drinkt water). Verder wordt er nog wel eens aan 'rijmkracht' ingeleverd door gebruik van rijmwoorden die te veel overeenstemmen in betekenis zoals olijk/vrolijk en weifelen/twijfelen; men spreekt dan van slap volrijm.

joost heijthuijsen (joosth), Monday, 1 August 2005 20:29 (twenty years ago)

Peter Kops wist ook heel mooi sjansen en jus d'orange op elkaar te laten rijmen (uitgesproken met een "zuh" op het eind).

Jim Pacobs (Jim Pacobs), Tuesday, 2 August 2005 06:48 (twenty years ago)

Reclameklassiekers:
*Du Jardin, Du Jardin, dat gaat er altijd in
*Met een lamp van Van Veen voelt u zich the English Queen.

Eigenlijk is dat geen schijnrijm, maar oogrijm, maar toch.

central scrutinizer (central), Tuesday, 2 August 2005 06:59 (twenty years ago)

Weer Koot & Bie:
Jezus reed niet in een auto rond
Had geen motor onder zijne kont

central scrutinizer (central), Tuesday, 2 August 2005 07:02 (twenty years ago)

Finkers:
Maar dit alles doet niet ter zake
Hier voor het bruidspaar een lekkere cake

Andre Kuijpers (Andre Kuijpers), Tuesday, 2 August 2005 07:15 (twenty years ago)

Peter Smulders (wie?):

Oeoeoeoeoe, Knightrider
had ik jouw auto en je geld
ja, dan was ik ook n held
Oeoeoeoeoe, Knightrider
maar mn auto die is rot
en de turbo is kapot

Quint Kik (soulkik), Tuesday, 2 August 2005 07:52 (twenty years ago)

en voor don mercedes "wie schoot op jr ewing" verwijs ik door naar n andere thread...

Quint Kik (soulkik), Tuesday, 2 August 2005 07:53 (twenty years ago)

Nog zo'n reclameclassic:
Ik heb een knorrend maazje
Ik ga naar Bram Ladage.

(Van dezelfde componist als 'de sauzen van Calveee-heee' en 'Boeboe, bla, bla, wij maken domo-vla. Geweldige vent!)

central scrutinizer (central), Wednesday, 3 August 2005 08:44 (twenty years ago)

Vooral het Eddy 'Amaai Amaai' Wally-voorbeeld kan me erg bekoren.

Koen ter Heegde (Koen ter Heegde), Wednesday, 3 August 2005 12:59 (twenty years ago)

Ik heb een knorrend maazje
Ik ga naar Bram Ladage.

Weet ik wel meteen hoe je het uitspreekt (voor de niet-kenners: Bram Ladage heeft een patatimperium hier in Rotterdam e.o. Er is 'ladaasje' en een 'ladasj' school. Eerstgenoemden hebben blijkbaar gelijk.)

Martijn ter Haar (wmterhaar), Wednesday, 3 August 2005 13:02 (twenty years ago)

>zake; cake

Uit dezelfde school (van Ivo de Wijs):
Man wat moet ik schipperen
bij het bouwen van mijn kippperen
men ziet mij sterk vermageren
bij al dat achternageren

Nog een apart geval waarbij de inhoud niet pertinent fout is maar, vanwege de rijmdwang, niet meer logisch is:
Hij is een transsexueel
ja hij werkt in een bordeel
tussen negen en vijf
is hij een omgebouwd wijf.
(ZIJ lijkt me eerder een omgebouwde vent, maar dat rijmt niet)

Rick Buur (rick buur), Wednesday, 3 August 2005 17:24 (twenty years ago)

Bram zit ook op Utrecht CS toch? [/offtopic]

Nog maar wat P.Kops dan:

meisje meisje meisje
je hoeft niet zo te krijsen

ik spring van daar naar hier want ik kan alles
en niemand hoeft iemand uit te komen leggen wie er aan de bal is

KoenS (Koens), Wednesday, 3 August 2005 17:37 (twenty years ago)


You must be logged in to post. Please either login here, or if you are not registered, you may register here.