Literair Popblad met muziekschijfUitgeverij Nieuw Amsterdam begint in februari het literaire popkwartaalschrift Wahwah, dat elk nummer vergezeld laat gaan van een cd of dvd. Een van de redactieleden wordt columnist Jan Kuitenbrouwer, die het idee uitbroedde samen met de financier van de uitgeverij, Derk Sauer. Bron: NRC Handelsblad (en letterlijk ook in De Standaard, die als bron geeft: red.)
― Norbert Pek (Norbert Pek), Monday, 29 August 2005 10:37 (twenty years ago)
Gaat de voormalige drummer van Human Alert/King Me soms iedere drie maanden een gedicht aanleveren?
― monique (monique), Monday, 29 August 2005 10:51 (twenty years ago)
― Norbert Pek (Norbert Pek), Monday, 29 August 2005 10:55 (twenty years ago)
― Ludo (Ludo), Monday, 29 August 2005 10:58 (twenty years ago)
in het nrc van het weekend stond een iets uitgebreider artikel. ze wilden inderdaad, in vergelijking met payola, ook 'jongere' schrijvers vragen zodat het niet *altijd* over dylan en springsteen gaat. en als bewijs van de serieusheid van hun voornemen vermeldden ze dat niet alle redacteuren 40+ zijn, maar dat ze d'r ook eentje tussen hadden zitten van in de dertig. en dat ze bezig waren met een special over de dijk. heel erg hip en jong in ieder geval.
― (jg) ((jg)), Monday, 29 August 2005 11:16 (twenty years ago)
― monique (monique), Monday, 29 August 2005 11:23 (twenty years ago)
― Norbert Pek (Norbert Pek), Monday, 29 August 2005 11:25 (twenty years ago)
― monique (monique), Monday, 29 August 2005 11:28 (twenty years ago)
― Ludo (Ludo), Monday, 29 August 2005 11:31 (twenty years ago)
* het ding gaat wahwah heten* redactie: thomas verbogt ('die aan een boek over de dijk werkt'), jan k en twee redacteuren van de uitgeverij peter buwalda en jasper henderson * het moet 'bont' worden; reportages, beschouwingen, interviews, poëzie over rock, hiphop, r&b, country en jazz* het idee ontstond tijdens een zeiltochtje. * 'wahwah moet ook over de nieuwste popmuziek gaan'* verschijnt kwartaallijks met cd/dvd.
er stond een nóg uitgebreider stuk in het parool, maar daar kan ik digitaal gezien niet bij.
― (jg) ((jg)), Monday, 29 August 2005 11:38 (twenty years ago)
wahwah.nl is bovendien al in gebruik door, zo te zien, iets wat op een muziekwebsite lijkt...
― (jg) ((jg)), Monday, 29 August 2005 11:40 (twenty years ago)
― monique (monique), Monday, 29 August 2005 11:47 (twenty years ago)
― (jg) ((jg)), Monday, 29 August 2005 11:51 (twenty years ago)
― monique (monique), Monday, 29 August 2005 11:56 (twenty years ago)
― central scrutinizer (central), Monday, 29 August 2005 12:22 (twenty years ago)
― central scrutinizer (central), Monday, 29 August 2005 12:26 (twenty years ago)
Ouch..
― hiram (hiram), Monday, 29 August 2005 12:26 (twenty years ago)
― KoenS (Koens), Monday, 29 August 2005 12:26 (twenty years ago)
hahaha :Dhmm maar daarmee zou het blad op Aloha gaan lijken..
― Ludo (Ludo), Monday, 29 August 2005 12:49 (twenty years ago)
Gaat het een soort Hard Gras worden, maar dan voor muziek? Motteballen, pijprokende veertigers, vergeelde elpeehoezen, muffige zolderkamers. Waar zijn Mathijs van Nieuwkerk en Leo Blokhuis eigelijk? Is Payote niet een leuke naam?
― André (Andre Rozendaal), Monday, 29 August 2005 13:18 (twenty years ago)
Hij presenteert die kwisjes leuk hoor, maar hij is niet half de 'kenner' die zou verwachten.
― Martijn Busink (twIXta), Monday, 29 August 2005 13:32 (twenty years ago)
― JoB (JoB), Monday, 29 August 2005 13:49 (twenty years ago)
― Andre Kuijpers (Andre Kuijpers), Monday, 29 August 2005 14:00 (twenty years ago)
Ik krijg er jeuk van.
― Hanka (Hanka), Monday, 29 August 2005 14:11 (twenty years ago)
― Martijn ter Haar (wmterhaar), Monday, 29 August 2005 14:40 (twenty years ago)
― André (Andre Rozendaal), Monday, 29 August 2005 16:54 (twenty years ago)
― Ariën Rasmijn (Ariën), Monday, 29 August 2005 16:55 (twenty years ago)
*knipoogt even naar klaus voor de geleende referentie*
― Stonehead (Stonehead), Monday, 29 August 2005 17:26 (twenty years ago)
Toch maar even afwachten, misschien valt het mee...
― herman nijhuis (herman), Monday, 29 August 2005 17:59 (twenty years ago)
― Omar (Omar), Monday, 29 August 2005 18:29 (twenty years ago)
― Andre Kuijpers (Andre Kuijpers), Tuesday, 30 August 2005 05:39 (twenty years ago)
hier gaf ik op
― Rizz (Rizz), Tuesday, 30 August 2005 06:16 (twenty years ago)
We hadden onze muziek overigens 'space americana' gedoopt, omdat er nogal wat Guided by Voices en Pavement maar ook wat americana in zit. Komt na het optreden Wim Noordhoek (u weet wel, google maar even) naar ons toe: 'Jongens, dat is toch gewoon Liverpool wat ik hoor' :-)
Erg leuk.
― Leon (Leon), Tuesday, 30 August 2005 06:21 (twenty years ago)
― Joost Jan (Joost Jan), Tuesday, 30 August 2005 06:50 (twenty years ago)
Om Cyco Mike Muir te parafraseren: Tolerance's out, frustration's in.
― Martijn ter Haar (wmterhaar), Tuesday, 30 August 2005 06:55 (twenty years ago)
Ben ik de enige die sinds kort van deze term ineens een enorm zomergastengevoel krijgt?
― Andre Kuijpers (Andre Kuijpers), Tuesday, 30 August 2005 06:57 (twenty years ago)
― Norbert Pek (Norbert Pek), Tuesday, 30 August 2005 06:59 (twenty years ago)
Zeker de uitspraken van minstens 100 CDA'ers gemist de afgelopen paar jaar?
― Norbert Pek (Norbert Pek), Tuesday, 30 August 2005 07:00 (twenty years ago)
― Andre Kuijpers (Andre Kuijpers), Tuesday, 30 August 2005 07:18 (twenty years ago)
http://www.amazon.com/exec/obidos/tg/detail/-/0865475083/qid=1125390598/sr=1-2/ref=sr_1_2/104-3868179-5070307?v=glance&s=books
me onmiddelijk te abbonneren. En tot die tijd verwacht ik toch eigenlijk meer van het bekende zelfde.
― central scrutinizer (central), Tuesday, 30 August 2005 07:32 (twenty years ago)
― central scrutinizer (central), Tuesday, 30 August 2005 07:33 (twenty years ago)
Uitdrukkelijk vermelden dat er ook wel degelijk dertigers (!) bij worden betrokken, is voor mij al genoeg om te vermoeden welke kant dit opgaat. Al hoop ik uiteraard het tegenovergestelde.
― André (Andre Rozendaal), Tuesday, 30 August 2005 07:49 (twenty years ago)
― ronnie b (ronnie b), Tuesday, 30 August 2005 09:51 (twenty years ago)
― monique (monique), Tuesday, 30 August 2005 09:59 (twenty years ago)
― central scrutinizer (central), Tuesday, 30 August 2005 10:27 (twenty years ago)
― André (Andre Rozendaal), Tuesday, 30 August 2005 10:43 (twenty years ago)
― Andre Kuijpers (Andre Kuijpers), Tuesday, 30 August 2005 10:46 (twenty years ago)
― monique (monique), Tuesday, 30 August 2005 10:56 (twenty years ago)
― Jim Pacobs (Jim Pacobs), Tuesday, 30 August 2005 11:17 (twenty years ago)
― Martijn Busink (twIXta), Wednesday, 31 August 2005 14:04 (twenty years ago)
Ik kijk wel wat het word en als het niet teveel van van die Mojo/Uncut meuk is (al geloof ik daar gewoon niet in, dan krijg je van die "maar we hebben toch U2 en R.E.M.!?" tegenargumenten ;) dan wil ik Bas wel een plezier doen. :)
@Martijn: Wat is dat dan zo'n Banaanvis?
― Omar (Omar), Wednesday, 31 August 2005 14:16 (twenty years ago)
― Martijn Busink (twIXta), Wednesday, 31 August 2005 14:22 (twenty years ago)
toch bevatten ze de afgelopen jaren met regelmaat erg aardige overzichtsartikelen van artiesten/bands waar ik zelden over lees (coltrane/scott-heron/black flag/gun club om ns wat te noemen). en de cd's zijn dikwijls ook erg goed, dus als wahwah ook dit idee op t hetzelfde hoge niveau copieert (compilaties met favoriete tracks van clash/rhcps, tracks die elvis hebben beïnvloedt, beste cash covers), zeg ik: kom maar door!
― Quint Kik (soulkik), Wednesday, 31 August 2005 14:40 (twenty years ago)
Wat me doet denken: wat is eigenlijk niet overgeanalyseerd? :)
― Omar (Omar), Wednesday, 31 August 2005 14:57 (twenty years ago)
― joost heijthuijsen (joosth), Wednesday, 31 August 2005 15:07 (twenty years ago)
― Rizz (Rizz), Wednesday, 31 August 2005 15:10 (twenty years ago)
wat ik leuk vind aan mojo zijn die goed gedocumenteerde overzichtsverhalen en anecdotes, vaak gericht op één plaat of één bepaalde periode. t is me om t even welke band uit welke stroming. iets wat ik maar zo-zo ken, maar waarvan ik na afloop van t lezen denk: wat n goed verhaal, hier wil ik ook wel de bijbehorende muziek van horen. of: hee, veregeten dat ik die plaat in de kast heb staan, toch weer es afstoffen en luisteren. combinatie van vermaak en eye-openers, zeg maar
met die cd/dvd gaan ze misschien wel problemen krijgen; lijkt me qua clearen n dure aangelegenheid voor n blad dat alleen op nederlandse markt is gericht
― Quint Kik (soulkik), Wednesday, 31 August 2005 15:19 (twenty years ago)
Wat me tegenstaat aan het idee van een 'Literair poptijdschrift' is de pretentie die eruit spreekt, of die ik er in hoor. Het lijkt me zo'n vervelend tijdschrift worden waar ernstig en gewichtig gedaan wordt over popmuziek en waar de schrijver van een stuk belangrijker is dan het onderwerp van het artikel. Ik val wellicht over het begrip literair. Alsof bladen als OOR slechts lectuur zijn.
― monique (monique), Wednesday, 31 August 2005 15:21 (twenty years ago)
- Goed geschreven.- Andere invalshoeken dan de standaard intervieuws en die enkele reportage, die je doorgaans in de nederlandse popbladen aantreft. Denk eens aan onderzoeksjournalistiek, essayistiek etc.. - Geen fanzine met de blijheid van de EO-jongerendag, maar ook plek voor kritiek.
dan ben ik voor.
― joost heijthuijsen (joosth), Wednesday, 31 August 2005 15:28 (twenty years ago)
ben eind 90 op n lezing beland van de makers van payola; staat me bij dat r best interessante ideeën achter t tijdschrift stonden die mij toendertijd helemaal niet elitair voorkwamen. pleidooi voor n meer verhalende journalistiek was geloof ik de teneur. voor n ooit gezaghebbend tijdschrift bevat Oor mij te weinig artikelen met historisch besef (= waar je grondig uitzoekwerk aan af kunt lezen). dat zou ook in de gewone interviews meer naar voren moeten komen.
heb overigens t zelfde probleem met Radio 3FM: n goed verhaal
― Quint Kik (soulkik), Wednesday, 31 August 2005 15:38 (twenty years ago)
― monique (monique), Wednesday, 31 August 2005 15:55 (twenty years ago)
― Quint Kik (soulkik), Wednesday, 31 August 2005 16:02 (twenty years ago)
― vincent koreman (rax), Wednesday, 31 August 2005 16:07 (twenty years ago)
Maar de Nederlandse markt is gewoon te klein. Ik was ooit op pad met een paar Duitse journalisten. De een trok de hele wereld rond om bands te kijken en te interviewen. De ander was nog maar een stagaire en had al een eigen kamer en mocht al op snoepreisjes naar London. Ik zag geel van jaloezie. Ik wil ook drinken met John Garcia op zijn veranda, zijn auto in de prak rijden en daar een vet betaald verhaal overschrijven.
― monique (monique), Wednesday, 31 August 2005 16:11 (twenty years ago)
― joost heijthuijsen (joosth), Wednesday, 31 August 2005 16:12 (twenty years ago)
― vincent koreman (rax), Wednesday, 31 August 2005 17:26 (twenty years ago)
― joost heijthuijsen (joosth), Wednesday, 31 August 2005 17:28 (twenty years ago)
― Rizz (Rizz), Wednesday, 31 August 2005 17:55 (twenty years ago)
Het nieuwe blad lijkt me intussen ook aantrekkelijk. Het wordt natuurlijk een blad voor lezers. In de zin van: verhalen. Lezen.
Jammer alleen dat er een discje bijkomt (toch?), dat doet altiijd zo'n afbreuk. Ik lees graag een mooi, goed geschreven verhaal over kutmuziek. Als ik het maar niet hoef te horen, of te zien.
― jnhk (jnhk), Wednesday, 31 August 2005 19:16 (twenty years ago)
Alsof???
― Olaf K (Olaf K.), Wednesday, 31 August 2005 20:29 (twenty years ago)
Heh, grappig. De exacte woorden van Guus ten Hove een half uur geleden.
― Bas van Duren (BvD), Wednesday, 31 August 2005 22:03 (twenty years ago)
― Bas van Duren (BvD), Wednesday, 31 August 2005 22:04 (twenty years ago)
― central scrutinizer (central), Thursday, 1 September 2005 07:33 (twenty years ago)
― joost heijthuijsen (joosth), Thursday, 1 September 2005 07:42 (twenty years ago)
Absoluut waar. En het ligt ook niet aan de kleinheid van de Nederlandse markt. Ook de Britse poptijdschriften zijn de afgelopen jaren stuk voor stuk over de kop gegaan, terwijl er in Groot-Britannie 4x zoveel mensen wonen als hier, popmuziek een veel breder bereik heeft daar, en Engelstalige tijdschriften uiteraard ook buiten de landsgrenzen gelezen worden.
― KoenS (Koens), Thursday, 1 September 2005 07:53 (twenty years ago)
― Martijn Busink (twIXta), Thursday, 1 September 2005 08:28 (twenty years ago)
― monique (monique), Thursday, 1 September 2005 08:36 (twenty years ago)
― central scrutinizer (central), Thursday, 1 September 2005 08:45 (twenty years ago)
Die controlled circulation en personeelsbladen e.d. heb ik beroepshalve (eigenlijk niet) genoeg mee te maken. Die worden wel rondgestuurd maar volgens mij belandt minstens 80% met de banderol er nog om bij het oud papier.
― Martijn Busink (twIXta), Thursday, 1 September 2005 08:59 (twenty years ago)
― central scrutinizer (central), Thursday, 1 September 2005 09:04 (twenty years ago)
Toch denk ik niet dat een doodgraversblad winst hoeft te maken, itt een doorsnee popblad.
― KoenS (Koens), Thursday, 1 September 2005 09:29 (twenty years ago)
― Martijn Busink (twIXta), Thursday, 1 September 2005 10:20 (twenty years ago)
― central scrutinizer (central), Thursday, 1 September 2005 10:38 (twenty years ago)
― monique (monique), Thursday, 1 September 2005 10:40 (twenty years ago)
Volgens mij willen de mensen hier iig geen 'doorsnee popblad', maar juist iets wat dieper gaat/interessanter is en daar is doorgaans geen 'markt' voor.
― Martijn Busink (twIXta), Thursday, 1 September 2005 11:21 (twenty years ago)
Om de Hard Gras-vergelijking door te trekken: volgens mij wordt daar ook geen winst op gemaakt, en werken de meeste gastschrijvers daar ook aan mee voor een appel en een ei.
(De kwaliteit van HG fluctueert trouwens ontzettend, maar deze nog na te bestellen uitgave kan ik iedereen aanraden:http://www.hardgras.nl/archief/images/027hg.jpg)
― KoenS (Koens), Thursday, 1 September 2005 11:34 (twenty years ago)
― Guuz H (Guuz H), Thursday, 1 September 2005 11:40 (twenty years ago)
Maar toch zijn er veel meer succesvolle sportbladen dan popbladen.Waarmee we terugkeren op: Het Muziektijdschrift is ook een compleet achterhaald concept anno 2005...
― KoenS (Koens), Thursday, 1 September 2005 11:48 (twenty years ago)
Waarmee je flink tegen mijn zere Cambuurbeen schopt, Koens!
― André (Andre Rozendaal), Thursday, 1 September 2005 11:53 (twenty years ago)
― monique (monique), Thursday, 1 September 2005 11:54 (twenty years ago)
― KoenS (Koens), Thursday, 1 September 2005 12:13 (twenty years ago)
― antihero (antihero), Thursday, 1 September 2005 12:16 (twenty years ago)
― KoenS (Koens), Thursday, 1 September 2005 12:33 (twenty years ago)
― antihero (antihero), Thursday, 1 September 2005 12:37 (twenty years ago)
― central scrutinizer (central), Thursday, 1 September 2005 12:38 (twenty years ago)
― Martijn Busink (twIXta), Thursday, 1 September 2005 12:54 (twenty years ago)
― central scrutinizer (central), Thursday, 1 September 2005 13:49 (twenty years ago)
― joost heijthuijsen (joosth), Thursday, 1 September 2005 14:31 (twenty years ago)
― central scrutinizer (central), Wednesday, 14 September 2005 12:31 (twenty years ago)