The Clash to reform and tour?

Message Bookmarked
Bookmark Removed
The Clash to reform and tour?

Nearly 23 years since the release of the original group's swan song, Combat Rock, and a scant two years since the death of figurehead Joe Strummer, The Clash are reforming for another go at world domination. When guitarist Mick Jones walked away in late 1982, he knew it wasn't forever.

" I was talking to Paul just the other day, and we were saying how The Clash really defined us as people, not to just the world, but to ourselves as well. I thought we had proven all we had to prove, but when you look at how Joe really kept pushing that rock up the hill, it was really naïve for us to think we could ever stop."

Unofficially dubbed the Lightning Strikes (Not Once But Twice) Tour, The Clash will reform with Rancid front man Tim Armstrong for a series of dates through the United States, Canada, and concluding in the United Kingdom. No details as to when and where it will start, though Jones hinted, "I'd really like to visit New York City again."

Bay area punkers Rancid have been Clash fans for years, and have often seemed to embody the sound and spirit of The Clash. Armstrong's Hellcat label has included Strummer's Mescaleros on many of its budget priced compilations, though Armstrong is reticent to dub Rancid a "Clash tribute".

" There was one historical period when the Clash happened," quipped Armstrong, "and another where Green Day, Rancid, and the Offspring happened. And the people who think we're just copying the old stuff are the guys driving fuckin' BMWs with anarchy stickers on the bumpers."

Armstrong admits, though, that it is a "deep honor" to front the reformed Clash, and pledges to sport Strummer's classic mohawk when the tour gets underway.

"These are the songs I grew up with, and I plan to be as faithful to the spirit of my friend Joe as I can. I think Clash fans will be surprised. We rehearsed "London Calling" the other day, and it was f**cking amazing."

While no details have been released, Mick Jones believes the tour should commence sometime around Christmas 2005, wrapping up in the U.K. by next Spring. No comment was made about any future recording. "We'll cross that bridge when we come to it", Jones cryptically advised.

mvs777 (mvs777), Wednesday, 31 August 2005 09:01 (twenty years ago)

Ik verbied het...

Joost Jan (Joost Jan), Wednesday, 31 August 2005 09:12 (twenty years ago)

with Rancid front man Tim Armstrong

Klinkt als: Judas Priest-coverbandzanger Tim 'Ripper' Owens, die na vertrek van Rob Haaaaaaalford ineens bij JP mocht komen zingen (film Rockstar ging hier ook over).

Guuz H (Guuz H), Wednesday, 31 August 2005 09:34 (twenty years ago)

Best leuke film was dat trouwens.
Maar ik heb een zwak voor Jennifer Aniston, dus misschien was het wel een rotfilm. *zwijmelt*

central scrutinizer (central), Wednesday, 31 August 2005 10:45 (twenty years ago)

The Clash was vroeger al kut, dus erger kan het niet worden lijkt me.

vincent koreman (rax), Wednesday, 31 August 2005 13:54 (twenty years ago)

Hahaha...Vincent heeft de laatste tijd verrassend vaak gelijk. Was kut wordt nu nog kutter. Bravo.

Omar (Omar), Wednesday, 31 August 2005 14:20 (twenty years ago)

Of ze hebben hun tijd nuttig besteed en wat geleerd de afgelopen jaren, je weet nooit. :)

Rockstar was best vermakelijk idd. Ondanks Jenn. ;)

Martijn Busink (twIXta), Wednesday, 31 August 2005 14:30 (twenty years ago)

The Clash was vroeger al kut
laat Joost Zwagerman het maar niet horen.

Guuz H (Guuz H), Wednesday, 31 August 2005 14:47 (twenty years ago)

Wat wel jammer is, is dat The Clash niet Pete Doherty heeft gevraagd. Die Mick Jones probeert Babyshambles in de studio in elk geval wel te laten klinken als The Clash. Zouden ze het misschien niet aandurven?

monique (monique), Wednesday, 31 August 2005 14:54 (twenty years ago)

Joost wie? ooh die havoschrijver. die is ook kut.

vincent koreman (rax), Wednesday, 31 August 2005 15:30 (twenty years ago)

Laat Ronald G. het niet horen, Vincent...

ragruijters (reinier gruijters), Wednesday, 31 August 2005 18:59 (twenty years ago)

da's trouwens ook niet bepaald een Dostojevski hé...

vincent koreman (rax), Wednesday, 31 August 2005 19:07 (twenty years ago)

Ik ben het nu al een draad lang eens met Vincent. Tja, Vlaanderen heeft Lanoye en Brusselmans, wij dit duo. Wat hebben we misdaan?
Waarschijnlijk herkent Zwaag in de opgeklopte middelmatigheid van The Clash veel van zichzelf. Joost Zwagerman die over The Clash schrijft is overigens wel HET voorbeeld van Zappa's beroemde uitspraak over "people who can't write writing about people who can't play".

central scrutinizer (central), Thursday, 1 September 2005 07:50 (twenty years ago)

Als je alles en iedereen consequent kut vindt, zul je altijd wel een paar keer gelijk hebben natuurlijk.

Over The Clash heeft ie dat natuurlijk niet, maar die discussie heb ik al te vaak gevoerd. Mensen die niet inzien dat The Clash veruit de beste plaat uit de eerste punkgolf is, mensen die de brille van London Calling en Sandinista niet horen, mensen die van jazz houden omdat die lui "kunnen spelen", ze gaan het allemaal nooit begrijpen.

KoenS (Koens), Thursday, 1 September 2005 07:59 (twenty years ago)

KoenS heeft er weer eens kijk op.

The Clash wordt over algemeen niet helemaal op waarde geschat door mensen die meteen zijn gaan werken na Mavo-C.

Jaap (Jaap), Thursday, 1 September 2005 08:15 (twenty years ago)

Ik dacht dat de Clash zo working class was? :-D Maar goed: ik hou van jazz omdat die lui "kunnen spelen", maar ook erg van bandjes die dat nauwelijks konden zoals de Ramones, die natuurlijk de werkelijke beste platen hebben gemaakt van de eerste punkgolf. Dus ik zal het inderdaad wel nooit gaan horen. Ik hoor alleen maar middelmatige pop/rock waarbij de drummer steeds pijnlijk wegzakt en genante pogingen tot reggae, rock 'n' roll en disco.

central scrutinizer (central), Thursday, 1 September 2005 08:29 (twenty years ago)

Ik dacht zelf ineens aan The Undertones! maar misschien kan ik dat (1979) als 'tweede golf' kwalificeren.

Niks tegen The Ramones natuurlijk, maar dat is 1 (één) trucje. Een trucje dat The Clash ook beheerste, naast vele andere (zoals genante reggae en disco, maar daar hou ik juist wel van).
The Clash is mijn rockistische guilty pleasure :-P

KoenS (Koens), Thursday, 1 September 2005 09:33 (twenty years ago)

Niet over de Ramones beginnen hé. 1 trucje, pffff, dat zeggen alleen mensen die niks van de Ramones weten. Anders luister End of the Century even? daar staan wel 4/5 'trucjes' op.

The Clash is inderdaad een beetje studentenpunk ja. Niet te hard, niet te extreem, beetje tegen new wave aanschurkend. Wel de talk niet de walk...

vincent koreman (rax), Thursday, 1 September 2005 09:56 (twenty years ago)

Juist! Precies zoals ik het wil. Popgevoel erin. Fuck de 'walk', fuck rock'n'roll.
(al was The Clash natuurlijk harder en extremer dan Ramones, om over het saaie en logge Nevermind the Bollocks nog maar te zwijgen. De eerste Damned versloeg The Clash wel op snel- en felheid, maar niet op songs).

Zodra de Ramones andere trucjes gingen doen, was er meteen geen reet meer aan.

KoenS (Koens), Thursday, 1 September 2005 10:05 (twenty years ago)

al was The Clash natuurlijk harder en extremer dan Ramones
De sound van de eerste Clash-LP is enorm beinvloed door de Ramones. (Leg Janie Jones maar eens naast Blitzkrieg Bop). De Ramones speelden dan ook al punk toen Joe Strummer nog een middle class pubrocker was. Tegen de tijd dat the Clash z'n eerste LP uitbracht hadden de Ramones er al twee uit en waren ze bezig aan de derde en hadden ze in Engeland opgetreden. De relatie is dus eerder die van meester-volgeling dan van concurrende tijdgenoten.

central scrutinizer (central), Thursday, 1 September 2005 10:34 (twenty years ago)

Ja, lekker belangrijk. Joy Division is ook pas opgericht na (en naar aanleiding van) een Sex Pistols-optreden. Maar Unknown Pleasures is toch wel beter dan Bollocks?

KoenS (Koens), Thursday, 1 September 2005 10:42 (twenty years ago)

(en leg 'Rock'n'roll highschool' maar eens naast 'Surf City'. Speelden de Beach Boys al punk toen Joey Ramone nog Tjolk dronk? Nou dan)

KoenS (Koens), Thursday, 1 September 2005 10:45 (twenty years ago)

Johnny Ramone beweerde dat Strummer en Lydon na een optreden van The Ramones in Engeland hun hotelkamer waren binnengeslopen om met hun grote helden te praten. Een jaar later verschenen beider debuutplaten die volgens Johnny schaamteloze immitaties van The Ramones waren. En die ook nog veel meer indruk maakten / verkochten.

Maar ja, Johnny zei wel vaker rare dingen...

Jim Pacobs (Jim Pacobs), Thursday, 1 September 2005 11:06 (twenty years ago)

Het verschil:

'Rock'n'roll highschool' was een eerbetoon aan muziek uit een vervlogen periode door een band die daarvoor al een volstrekt eigen sound had neergezet.

'Unknown Pleasures' klonk volstrekt nieuw en anders dan 'Bollocks'.

'The Clash' klonk als een aftreksel van de eerste Ramones LP's, die destijds ook nog eens the flavour of the week waren.

central scrutinizer (central), Thursday, 1 September 2005 11:11 (twenty years ago)

Overigens vind ik juist dankzij dat Ramonesepigonisme die eerste Clash LP veruit het best te pruimen en neurie ik onder de douche met enige regelmaat White Riot, dus waar hebben we het over.

central scrutinizer (central), Thursday, 1 September 2005 11:20 (twenty years ago)

Maar Unknown Pleasures is toch wel beter dan Bollocks?

Hoe kom je daar nou bij? De fantastische sneer van Rotten en het duffe gemompel van die knakker die zich op mijn vierde verjaardag verhing maakt al een levensgroot verschil. En het hele oeuvre van JD is verder dan ook nog een slappe imitatie van 'Submission'.

Martijn ter Haar (wmterhaar), Thursday, 1 September 2005 11:30 (twenty years ago)

Ik vind juist de Clash-nummers waarmee ze zich uit het 1-2-3-4-stramien ontworstelden het best. "White man in Hammersmith Palais", "Safe European Home", "Spanish Bombs", de genante disco en niet te vergeten het fantastische "Hitsville UK", een eerbetoon aan muziek uit een vervlogen periode door een band die daarvoor al een volstrekt eigen sound had neergezet.

Bollocks heeft 4 briljante nummers en een hoop vulsel. En het klonk, zoals Captain Sensible dat prachtig verwoordde, als een stel b-kantjes van Bad Company met zang van Albert Steptoe.

KoenS (Koens), Thursday, 1 September 2005 11:44 (twenty years ago)

Het omarmen van reggae was erg in in punky england in 76 en ik kan nog steeds de experimenteerdrift op Sandinista wel waarderen (One More Time bv is een juweeltje).
Maar the Clash waren ondanks mijn waardering voor hun muziek meer trendvolgers dan trendsetters. The Ramones waren absoluut voorbeelden voor ze en in 75 vertrouwde Joe Strummer aan Hugh Cornwell (stranglers, toen ook hip) toe "I wanna have a band just like yours..."

Deze reunie (is Topper Headon clean of gaat Tory Crimes weer drummen?) zal best aardig zijn maar ik lig er niet wakker van. Daarentegen blijft London Calling (de dubbel elpee als geheel)megagoed.

vonx (vonx), Thursday, 1 September 2005 12:38 (twenty years ago)

Oh ja, on topic: vreselijk natuurlijk zo'n reunie.
Een beetje alsof je de overlevende Doors laat optreden met Ian McCullough als zanger.
Of nog erger, Ian Astbury.

KoenS (Koens), Thursday, 1 September 2005 14:26 (twenty years ago)

Het is waar dat The Clash meer noten op hun zang hebben dan een Sex Pistols of Ramones, maar dat maakt ze niet bepaald beter. Geef mij de Sex Pistols en Ramones anytime!

arnout (arnout), Thursday, 1 September 2005 15:40 (twenty years ago)

Geef mij Throbbing gristle en Cabaret voltaire anytime!

:D

Pieter Winkelaar (kratarknathrak), Thursday, 1 September 2005 15:50 (twenty years ago)

beste Koens, Surf City is weliswaar geschreven door het Genie Brian Wilson, maar toch echt uitgevoerd door JAN & DEAN. De snedige opmerking laat ik even achterwege, aangezien het zo al genant genoeg is.

vincent koreman (rax), Thursday, 1 September 2005 16:01 (twenty years ago)

Ja, lekker belangrijk.
Doe es een snedige opmerking? "[...] is kut" telt niet.

KoenS (Koens), Thursday, 1 September 2005 16:36 (twenty years ago)

Ik zag vandaag bij de H&M in Eindhoven t-shirtjes met de hoes van 'London Calling' erop afgedrukt. Weten zij iets wat wij nog niet weten?

jeroen (jeroen), Thursday, 1 September 2005 16:59 (twenty years ago)

das meer niveau The Clash: punkshirts van de h&m

vincent koreman (rax), Thursday, 1 September 2005 18:36 (twenty years ago)

Hee yo, heeft niemand ooit iets van optredens van The Clash gezien? Heeft nog nooit iemand naar Guns of Brixton geluisterd? Hoe is The Clash een pure punkband? Ik snap het niet.

Hotel Lives (Hotel Lives), Thursday, 1 September 2005 19:24 (twenty years ago)

The Clash is inderdaad een beetje studentenpunk ja. Niet te hard, niet te extreem, beetje tegen new wave aanschurkend. Wel de talk niet de walk...

Jij zegt het.

jeroen (jeroen), Thursday, 1 September 2005 19:39 (twenty years ago)

Armstrong pledges to sport Strummer's classic mohawk

???
Strummer ging toch altijd voor de classic rockabilly greaseball look, of ben ik nou gek?

hiram (hiram), Friday, 2 September 2005 10:52 (twenty years ago)

Nah, ten tijde van Combat Rock en de laatste Amerikaanse toernee (in de matige nadagen dus) had Strummer een heuse mohawk.

Maar 'classic', nee. Past ook veel beter bij die Rancid-gast zelf, en in zn belofte zal dan ook wel veel eigenbelang zitten - hoeft ie het haar de zijkanten van zn hoofd niet te laten groeien, speciaal voor de Tour.

KoenS (Koens), Friday, 2 September 2005 11:13 (twenty years ago)

de tour.

de Tour is iets anders.

KoenS (Koens), Friday, 2 September 2005 11:13 (twenty years ago)

Hij heet wel Armstrong.

central scrutinizer (central), Friday, 2 September 2005 12:10 (twenty years ago)

Le tour de dopage?

hiram (hiram), Friday, 2 September 2005 12:14 (twenty years ago)

Jaah, zit deze Armstrong momenteel niet voor straf in een afkickkliniek?

monique (monique), Friday, 2 September 2005 12:20 (twenty years ago)


You must be logged in to post. Please either login here, or if you are not registered, you may register here.