Vijfkwartsmaat in de popmuziek

Message Bookmarked
Bookmark Removed
Zojuist luisterde ik naar 'come on! feel the illinoise!' van Sufjan Stevens, maar toen ik wilde headbobben raakte ik hopeloos de maat kwijt!

Ineens kwam ik erachter dat het een vijfkwartsmaat is. Ik wil een mixCDtje maken met 5/4 nummers, maar ik ken er niet genoeg... hulp?

Ik heb:
Dave Brubeck - Take Five (natuurlijk!)
Autechre - Cichli
Pavement - 5*4=unity
Soundgarden - my wave
Tool - the grudge (volgens mij)
Nick Drake - Riverman

En sufjan dus.

Camiel (Camiel), Wednesday, 19 October 2005 00:08 (twenty years ago)

O, o, Symfo-alarm! ;-)

Locomotive Breath - Jethro Tull
Easter (alleen in het outtro) - Marillion
Morning Bell (Kid A versie) - Radiohead

Andre Kuijpers (Andre Kuijpers), Wednesday, 19 October 2005 07:39 (twenty years ago)

ehm... ik bedoel natuurlijk Living in the Past van Jethro Tull, niet Locomotive Breath.

Andre Kuijpers (Andre Kuijpers), Wednesday, 19 October 2005 07:40 (twenty years ago)

Ik hoop een beetje om de symfo heen te kunnen, daar wordt ik nooit blij van. Ik vind het vooral cool als het niet eens opvalt, zoals bij River Man.

Ik vond net dat de originele Mission Impossible tune in 5/4 is.

Camiel (Camiel), Wednesday, 19 October 2005 08:08 (twenty years ago)

Ocean Color Scene - Riverboat Song

Rick Buur (rick buur), Wednesday, 19 October 2005 08:18 (twenty years ago)

Bridge - Amon Tobin
Bastard - Ben Folds
5/4 - Gorillaz
The Righteous & The Wicked - Red Hot Chili Peppers
Rickets - Deftones
Just Like You Imagined - Nine Inch Nails
Hanging Tree - QotSA
Here Come the Bastards - Primus
Parsec - Stereolab
Welcome Home - Metallica

Andre Kuijpers (Andre Kuijpers), Wednesday, 19 October 2005 08:23 (twenty years ago)

(met dank aan een drummer die verder liever anoniem wil blijven)

Andre Kuijpers (Andre Kuijpers), Wednesday, 19 October 2005 08:23 (twenty years ago)

Iemand die het mooie Bastard van Ben Folds kent mag zichzelf best bekend maken hoor :-)

Norbert Pek (Norbert Pek), Wednesday, 19 October 2005 08:35 (twenty years ago)

Die kwam dan weer net van mezelf :)

Andre Kuijpers (Andre Kuijpers), Wednesday, 19 October 2005 08:40 (twenty years ago)

:) ben folds 5 /4 timing

"A good man is hard to find" van Sufjan Stevens ook.

Camiel (Camiel), Wednesday, 19 October 2005 08:49 (twenty years ago)

Andre, ik heb net even wat geluisterd uit het rijtje, maar er staan een paar fouten tussen.

Ik kan gewoon 4/4 meetellen met 'the righteous and the wicked'. Maar als Godsvruchtige christenen weten we natuurlijk allemaal dat de titel 'Righteous and the Wicked' uit Brief aan de Romeinen 5:4 komt, misschien is daar de verwarring ontstaan.
En For Whom the bell tolls is volgens mij ook geen 5/4, maar mischien mis ik ergens een brug ofzo.

Camiel (Camiel), Wednesday, 19 October 2005 09:31 (twenty years ago)

Er staat ook Welcome Home. :)

Die ken ik trouwens niet. Snap de ophef in de Westerse pop/rock cultuur ook nooit over oneven maatsoorten.

Martijn Busink (twIXta), Wednesday, 19 October 2005 09:42 (twenty years ago)

owja. Verhaspeld met morning bell, denk ik.

Camiel (Camiel), Wednesday, 19 October 2005 09:45 (twenty years ago)

http://s63.yousendit.com/d.aspx?id=36WWDKL34QXDM2CWW07ZDX9WOZ
Mailman John - GPbless

Robin Eppink (Adje), Wednesday, 19 October 2005 09:53 (twenty years ago)

Die ken ik trouwens niet.

Bedoeld wordt volgens mij het nummer dat beter bekend staat als 'Sanitarium'. Of dat in 5/4 is weet ik niet, heb nooit geteld.

Martijn ter Haar (wmterhaar), Wednesday, 19 October 2005 09:57 (twenty years ago)

Hij gaat wel in 5en maar dan uitgesmeerd over de gehele riff van het couplet (refrein en de rest is gewoon 4/4). Is geen offiële vijfkwarts volgens mij.

Hiram (hiram), Wednesday, 19 October 2005 10:02 (twenty years ago)

Andre, ik heb net even wat geluisterd uit het rijtje, maar er staan een paar fouten tussen.

Ah. Vandaar dat mijn bron anoniem wou blijven... :)

Andre Kuijpers (Andre Kuijpers), Wednesday, 19 October 2005 10:46 (twenty years ago)

All you need is love - The Beatles

J RG N (J RG N), Wednesday, 19 October 2005 10:54 (twenty years ago)

All you need is 7/8, of 4/4 afgewisseld met 3/4.

Maar wel odd timing, daar was me (voor ik dit googlede) nog nooit opgevallen...

Camiel (Camiel), Wednesday, 19 October 2005 11:07 (twenty years ago)

4/4 + 3/4 = 7/4 dus. Da's niet hetzelfde als 7/8.

Martijn Busink (twIXta), Wednesday, 19 October 2005 11:19 (twenty years ago)

pearl jam - last exit..

melvin wevers (melvin), Wednesday, 19 October 2005 12:04 (twenty years ago)

Maar wel odd timing, daar was me (voor ik dit googlede) nog nooit opgevallen...

het meeklappende en -deinende publiek bij Robert Ten Brink raakte er niettemin altijd danig van in de war.

(jg) ((jg)), Wednesday, 19 October 2005 12:07 (twenty years ago)

het meeklappende en -deinende publiek bij Robert Ten Brink raakte er niettemin altijd danig van in de war.

Dat lijkt me wel grappig om te zien.

Camiel (Camiel), Wednesday, 19 October 2005 12:16 (twenty years ago)

maar is Dave Brubeck jazz of pop?????

vonx (vonx), Wednesday, 19 October 2005 12:54 (twenty years ago)

Daar zit toch wel overlap in? Populaire Jazz?

Het is natuurlijk jazz.
Maar wat zijn de definities eigenlijk? Als pop van populair afkomt, dan is T5 wel zo bekend dat het bij de pop mag.

Camiel (Camiel), Wednesday, 19 October 2005 13:31 (twenty years ago)

[nerd alert]
mensen toch, een 10/8 (my wave, welcome home (sanitarium))is heel wat anders dan een 5/4 (take 5, seven days van sting, hanging tree). de tool-liedjes van met name lateralus wisselen overigens constant tussen allerhande oneven maatsoorten en zijn dus niet simpelweg als 5/4 te bestempelen.
[/nerd alert]

bas (bas), Wednesday, 19 October 2005 16:02 (twenty years ago)

4/4 + 3/4 = 7/4 dus. Da's niet hetzelfde als 7/8.

4/4 + 3/4 = 7/8 = twee maten achter elkaar waarvan de ene 4 tellen heeft en de ander 3.

7/4 is simpelweg één maat bestaande uit 7 tellen.

bas (bas), Wednesday, 19 October 2005 16:33 (twenty years ago)

Mag ik daar meteen ook op inhaken door '7-4 Shoreline' van Broken Social Scene te noemen? Die is zevenkwarts!

Jeroenjugend (jeroen), Wednesday, 19 October 2005 16:49 (twenty years ago)

Bas, is die riff van Welcome Home (Sanitarium) niet 'gewoon' 4/4 + 4/4 + 2/4? Zo'n lang(zaam) stuk muziek kan je toch nooit als 10/8 maatsoort noteren? Dan zou je in het solostuk 64e noten krijgen...

Hier:
http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_works_in_irregular_time_signatures#10.2F8
...staat 'ie (evenals My Wave) overigens als 5/4 óf 5/8. Goeie aanvulling ook voor het mixteepie, lijkt me :)

Hiram (hiram), Wednesday, 19 October 2005 17:33 (twenty years ago)

http://static.flickr.com/32/54097607_f190990d3c.jpg?v=0

Martijn ter Haar (wmterhaar), Wednesday, 19 October 2005 18:29 (twenty years ago)

(is uit het officiële Superunknown basboek)

Martijn ter Haar (wmterhaar), Wednesday, 19 October 2005 18:30 (twenty years ago)

De bewijslast stapelt zich op...

Hiram (hiram), Wednesday, 19 October 2005 18:36 (twenty years ago)

is Metallica - St. Anger niet (deels) 5/4?

-ray- (stefray), Wednesday, 19 October 2005 19:05 (twenty years ago)

Hier:
http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_works_in_irregular_time_signatures#10.2F8
...staat 'ie (evenals My Wave) overigens als 5/4 óf 5/8. Goeie aanvulling ook voor het mixteepie, lijkt me :)

Hmzz...dit ziet er voor mij uit als mijn anonieme bron z'n bron. :)

Daar ga ik 'm eens even mee confronteren...

Andre Kuijpers (Andre Kuijpers), Wednesday, 19 October 2005 19:24 (twenty years ago)

[i]Alcohol (turn and fall)[/i] van The Baptist Generals.

Michiel (Migchiell), Wednesday, 19 October 2005 20:46 (twenty years ago)

Ik had gehoopt dat [i] mooie schuine letters zou opleveren.

Michiel (Migchiell), Wednesday, 19 October 2005 20:47 (twenty years ago)

On topic:

Will You Smile again for me - ...Trail Of Dead. Het intro dan.

Marty Innerlogic (marty innerlogic), Wednesday, 19 October 2005 21:55 (twenty years ago)

Bas, is die riff van Welcome Home (Sanitarium) niet 'gewoon' 4/4 + 4/4 + 2/4? Zo'n lang(zaam) stuk muziek kan je toch nooit als 10/8 maatsoort noteren? Dan zou je in het solostuk 64e noten krijgen...

daar heb je wel gelijk in ja. maar 5/4 was het zeker niet ;-)

het basboek van my wave mag dan 5/4 hebben staan, als drummer tel ik toch echt tot 10 per elke maat. heeft ook een heel andere swing dan bijvoorbeeld een hanging tree. beide erg lekker om te spelen trouwens.

voor een heerlijk groovende 7/8 luister je trouwens het best naar pushin' forward back van temple of the dog.

bas (bas), Wednesday, 19 October 2005 22:09 (twenty years ago)

Kijk. Dit bedoelde Zwagerman dus waarschijnlijk.

Hotel Lives (Hotel Lives), Friday, 21 October 2005 06:52 (twenty years ago)

Wat is dat toch voor raar idee, alsof het slecht/obsessief is om iets van muziektheorie te weten. Alsof een schrijver/literatuurliefhebber zich niet verdiept in vertelperspectieven, stijlfiguren etc.

central scrutinizer (central), Friday, 21 October 2005 07:14 (twenty years ago)

Opgegroeid met, en nog steeds regelmatig ruchenitsa's en zeybeks pompend, vind ik oneven maatsoorten niet echt een issue. Iig niet dat ze oneven zijn. Een simpel walsje, 3/4, is ook oneven. ;) Het is niet meer dan het verschil tussen een wals of een mars, wat mij betreft. We gaan toch ook niet lijstje maken van liedjes in Cmin?

De ene westerling denkt dat het zwaar avantgarde is (de symfo fan) en de ander vindt het technische patserij (de liefhebber van 'echte liedjes') terwijl het in het Oosten gesneden koek is. Daar kan elke boerenlul uit de voeten met 5, 7, 9 en 11 kwarts of achste maten.

Martijn Busink (twIXta), Friday, 21 October 2005 07:29 (twenty years ago)

Maatsoorten zijn m.i. ook erg een kwestie van notatie. Ik tel in elk geval altijd gewoon blokjes van 2, 3, of 4 en bouw daar alles uit op.
En hetzelfde geldt voor harmonie en toonladders. Een heel complex akkoord is vaak gewoon simpel akkoord 1 over simpel akkoord 2 heen gespeeld (en waarschijnlijk ook ooit zo bedacht). En in plaats van "jazz melodisch mineur" denk ik gewoon aan een lullige majeurladder met 1 noot een vakje lager. Je kunt dingen snel complexer maken dan nodig!

central scrutinizer (central), Friday, 21 October 2005 07:44 (twenty years ago)

[voor de liefhebber]Zo las ik laatst dat Monk zelf de door hem gepopulariseerde am7b5 gewoon een Cm6 met de 6 in de bas noemde. En Dizzy destijds ook. En Pat Martino geeft zelf toe dat hij over zo'n Am7b5 gewoon in c mineur soleert. Dan kunnen de theorieboeken wel uitleggen dat het iets anders is en dat de Locrische modus eroverheen hoort, maar wie geloof je dan? Ik weet het wel [/voor de liefhebbers]

central scrutinizer (central), Friday, 21 October 2005 07:54 (twenty years ago)

Dit bedoelde Zwagerman dus waarschijnlijk.

dit bedoelde zwagerman absoluut niet. dit is gewoon muzikantengeneuzel, en dat is ook wel eens leuk.

bas (bas), Friday, 21 October 2005 08:00 (twenty years ago)

Precies, en het kan nog 300x erger.

Hou het simpel, ja. Ik denk ook altijd simpelweg 'in vijven' of 'in zevenen', als ik überhaupt al denk tijdens het spelen. Hoorde laatst traditionele muziek uit de Balkan (vraag me niet wat), volgens mij in 9/8, een soort dronkenmans-swing die inderdaad heel natuurlijk gespeeld werd. Die zitten echt niet te tellen ondertussen.

Hiram (hiram), Friday, 21 October 2005 08:03 (twenty years ago)

Ik zit niet te tellen als ik m'n balkan plaatjes draai, dat tap ik mee zonder te tellen. Tellen is alleen bij omkeringen en spelen met acccenten enzo. En soms tap/neurie ik complexere dingen (7 + 9 en dat soort dingen) dingen mee en raak ik pas in de problemen als ik ga tellen.

De vlottere zijn vaak makkelijk dan een supertrage zeybekiko (te vinden in Griekse rembetika), da's 9/4, maar zo traag dat je wel erg goed moet opletten wanneer na de 3 2'tjes die 3 weer komt.

Martijn Busink (twIXta), Friday, 21 October 2005 08:10 (twenty years ago)

Opgegroeid met, en nog steeds regelmatig ruchenitsa's en zeybeks pompend, vind ik oneven maatsoorten niet echt een issue

Het wordt hier toch ook niet als een issue voorgedragen.
Maar een 5/4 is vrij ongebruikelijk in 'westerse' popmuziek (de symfo dus even buiten beschouwing gelaten).

Camiel wilde graag even wat input voor z'n verzamelaartje.
Dat de Zwagerman-discussie hierbij aangehaald wordt slaat dan natuurlijk weer helemaal nergens op.

Andre Kuijpers (Andre Kuijpers), Friday, 21 October 2005 08:10 (twenty years ago)

Bij Wiki P. kan Camiel, zo is gebleken, ruimschoots aan z'n trekken komen, dus wij leuteren nog even gezelig door, sorry hoor...

Hiram (hiram), Friday, 21 October 2005 08:17 (twenty years ago)

Zo bedoelde ik het niet, leuter vooral verder! :)

Maar Martijn gaf het idee dat we hier een hele issue van de westerse vierkwarst- en/of hoempanorm afwijkende maatsoorten zouden maken.
Dat wilde ik even weerleggen. That's all.

Andre Kuijpers (Andre Kuijpers), Friday, 21 October 2005 08:44 (twenty years ago)

Zijn er ook niet-muzikanten die van Rush houden, vraag ik me wel eens af? Voor drummers is het uiteraard verplichte kost, maar een plaat als Moving Pictures staat werkelijk bomvol kippenvelliedjes, vreemde maatsoorten of niet. That is, als je Die Stem trekt, natuurlijk.

Hiram (hiram), Friday, 21 October 2005 09:03 (twenty years ago)

Misschien ventileerde ik een grief waar hier nog niemand in deze draad zich nog schuldig aan gemaakt heeft. :)

De tirannie van de discobeat heeft vrees ik wel wat mensen afgestompt, net als dat met dank aan autotuners ook het laatste restje microtonaliteit uit de Westerse muziek word verbannen. Je krijgt nu dat mensen die echt kunnen zingen als 'vals' worden afgedaan terwijl de 'goeie' zangers klinken als een robot.

Martijn Busink (twIXta), Friday, 21 October 2005 09:17 (twenty years ago)

rush heeft eigenlijk maar af en toe oneven maten, en dan vooral vroeger. verdomd veel 4kwarts maten, als je veel rush liedjes weer eens luistert.

bas (bas), Friday, 21 October 2005 09:19 (twenty years ago)

Waar ik trouwens bij aanteken dat de autotuner in ook oostwaarts overuren draait, merkte ik aan een DVD-tje met Bulgaarse diva's wat ik laatst in handen kreeg.

Martijn Busink (twIXta), Friday, 21 October 2005 09:21 (twenty years ago)

Het viel mij vooral op dat ik een nummer al vaak gehoord had, maar me nog nooit gerealiseerd had dat het 5/4 is. Zo is het soms pseudoavantgarde en dikdoenerij (sympho), maar soms heel natuurlijk ('a good man is hard to find' van Sufjan Stevens). Ik denk niet dat Nick Drake toen hij aan River Man schreef bedacht "ja, 5/4, dat is interessant', maar meer dat het er zo kwam uitrollen.

Ik vind het leuk om iets meer bewust te zijn van wat er leuk is aan andere maatsoorten, wanneer het goed klinkt en wanneer als overbodige dikdoenerij. Ik denk dat een mixCDtje maken en dat een paar keer luisteren meer inzicht biedt dan een discussie zoals die hier.
Zodoende.

We gaan toch ook niet lijstje maken van liedjes in Cmin?
Waarom niet? Dat vind ik ook best interessant. Dan kun je zien of de Cmin muziekanten in een bepaalde richting duwt, ofdat het juist heel veelzijdig is, etc.

Je kunt dingen snel complexer maken dan nodig!
Als ik zometeen de formule heb gevonden voor de ideale popsong, dan piepen jullie wel anders, MUHUHAwhahwahahahaha!!

That is, als je Die Stem trekt, natuurlijk.
I wonder if i speaks like an ordinary guy...

Camiel (Camiel), Friday, 21 October 2005 09:52 (twenty years ago)

rush heeft eigenlijk maar af en toe oneven maten, en dan vooral vroeger. verdomd veel 4kwarts maten, als je veel rush liedjes weer eens luistert.

't Is veel toegankelijker dan vaak gesuggereerd wordt, ja (zeker eind 70 / begin 80), maar misschien zijn wij als drummers wel een beetje bevooroordeeld, vandaar dat ik benieuwd ben wat niet-muzikanten er van vinden. Nix waarschijnlijk, maar ik vind dat ze nu eindelijk maar eens wat creds voor hun 'goeie liedjes' moeten krijgen i.p.v. voor hun instrumentbeheersing. Landgenoot en symhpoliefhebber Carl Newman is vást ook fan.

Ach vooruit, dan maar even helemaal, omdat 'ie zo leuk is:

"What about the voice of Geddy Lee,
how did it get so high?
I wonder if he speaks like an ordinary guy.
'Well I know him, and he does'
And you're my fact-checkin' cuz..."

Hiram (hiram), Friday, 21 October 2005 09:57 (twenty years ago)

Oei, zie nu dat ik de levensgevaarlijke opmerking 'drummers i.t.t. niet-muzikanten' maak... Inkoppertje!

Hiram (hiram), Friday, 21 October 2005 10:45 (twenty years ago)

Waarom niet? Dat vind ik ook best interessant. Dan kun je zien of de Cmin muziekanten in een bepaalde richting duwt, ofdat het juist heel veelzijdig is, etc.
Het is in elk geval zo dat de kruistoonsoorten (bijv g, d, a, e) favoriets zijn in gitaarrockkringen, omdat daar veel losse snaren in gebruikt kunnen worden. En als je begint in E (laagste noot op gitaar) en dan omhoog gaat krijg je van die typische E G A riffs als Loose van de Stooges en Purple Haze van Hendrix (die dan weer een vakje lagers temde maar goed). In bijvoorbeeld F kom je zulke schema's meteen veel minder tegen. Al wordt er veel getransponeerd om zangers ter wille te zijn. Kort en goed: je hebt typische E-nummers.
En die Byrds- Big Star jingle jangle sound, da's typisch G/Em op de gitaar: G, Em7, Dsus4, A7sus4,Cadd9, dat zit allemaal heel prettig ten opzichte van elkaar op de gitaar. Wonderwall bijvoorbeeld (of stemmen die ook lager, oasis?). Echte G-nummers heb je dus ook.

En zo'n epische rockballad met akoestisch gitaar intro en aflopende bas (type babe i'm Gonna leave you) is typisch Am werk.

(In jazz zijn toeters dominant en daarom tref je daar veel meer moltoonsorten als F, Bes etc aan (uit mijn hoofd: tenorsax en trompet zijn in Bes gestemd, alt in F?))


central scrutinizer (central), Friday, 21 October 2005 10:57 (twenty years ago)

Ook veel funk is in E, lekker slappen met die losse lage snaar. Play that funky music, Superfly.
Wat juist interessant zou zijn in de E mixCD zijn de nummers die de verwachtingen omzeilen, en juist niet naar G en A gaan.
En zijn deze nummers dan beter of slechter dan de 'typische E nummers'? MAW, zijn de typische E-nummers er omdat het op de gitaar makkelijk uitkomt, of omdat ze voor het menselijk gehoor het meest aangenaam zijn (ik denk dat laatste)?

Maar misschien is dit inderdaad meer iets voor een muzikantenforum. Je kunt dingen ook doodanaliseren.

Camiel (Camiel), Friday, 21 October 2005 11:31 (twenty years ago)

BTW, ik heb wel een aantal wetten geleerd voor 'aangenaam in het gehoor liggen (de I IV V accoordontwikkeling etc), maar toch blijf ik de hoop koesteren dat je daar omheen kan, en dat schoonheid niet te vangen is in regeltjes.

Camiel (Camiel), Friday, 21 October 2005 11:35 (twenty years ago)

En als je je gitaar in open G stemming zet (DGDGBD) klinkt ineens alles wat je speelt als The Rolling Stones.

Ik speel dan ook liever niet in die stemming, maar dit terzijde.

Andre Kuijpers (Andre Kuijpers), Friday, 21 October 2005 11:43 (twenty years ago)

Schoonheid is niet te vangen in regeltjes. Voorbeelden te over.

'Lekker in het gehoor' liggen dingen die je kent, voor een Ghanees of een Peruaan (die niet al te veel MTV gezien heeft) klinkt die I-IV-V progressie helemaal niet 'lekker'. Er zijn complete tradities waar überhaupt geen akkoorden worden gebruikt en die hele westerse harmonieleer irrelevant is. Als je daar in opgegroeid bent klinkt alle harmonisatie vreemd.

Martijn Busink (twIXta), Friday, 21 October 2005 11:49 (twenty years ago)

Schoonheid is niet te vangen in regeltjes.
Dank je. Daar was ik naar op zoek. Vandaar de 5/4 mixtape. Hij is al voor 4/5 af.

Camiel (Camiel), Friday, 21 October 2005 11:52 (twenty years ago)

Hij is al voor 4/5 af.

;-)

Jeroenjugend (jeroen), Friday, 21 October 2005 11:54 (twenty years ago)

That is, als je Die Stem trekt, natuurlijk

"...a cross between Donald Duck and Robert Plant"
(The Rolling Stone Record Guide)

Rick Buur (rick buur), Friday, 21 October 2005 12:02 (twenty years ago)

t is in ieder geval echt niet rock n'roll. laat dat even voorop staan...

Hotel Lives (Hotel Lives), Friday, 21 October 2005 14:57 (twenty years ago)

t is in ieder geval echt niet rock n'roll.

5/4? Muzikantengeneuzel? Rush? Donald Duck?

Hiram (hiram), Friday, 21 October 2005 15:15 (twenty years ago)

Machinehead - Davidian (waarin de eindrif zo nu en dan van een 4/4 een 4/5je wordt gemaakt)

van een 7/8e heb ik ook nog wel een voorbeeldje hoor ;-)

T van 't Veer (T-tusz), Friday, 21 October 2005 17:07 (twenty years ago)

Hey Ya! van Andre 3000/Outkast, let op het refrein, volgens mij wordt dat een 6/4

AlexvdH (AlexvdH), Sunday, 23 October 2005 16:08 (twenty years ago)

4/4 met een 2/4 er doorheen.

Bas van Duren (BvD), Sunday, 23 October 2005 17:56 (twenty years ago)

Welke deskundige kan mij vertellen in welke maatsoort Mexican Standoff van Elbow geschreven is? 6/4? 3/4? Geen idee... Mooi slepend nummer.

ragruijters (reinier gruijters), Sunday, 23 October 2005 18:00 (twenty years ago)

Gewoon 4/4 met een triolen-feel.

Bas van Duren (BvD), Sunday, 23 October 2005 20:02 (twenty years ago)

Kunnen we niet ook een draadje beginnen over modulaties?

Jeroenjugend (jeroen), Monday, 24 October 2005 06:34 (twenty years ago)

Jeroen, doel je op deze? Een draadje naar aanleiding van "Fell off the floor, man" van de beste band die Belgie ooit heeft voortgebracht.

Camiel (Camiel), Monday, 24 October 2005 12:59 (twenty years ago)

Ja, wat is het verschil eigenlijk tussen moduleren en transponeren? Nooit begrepen.

Drumber (hiram), Monday, 24 October 2005 13:21 (twenty years ago)

Moduleren is gewoon simpelweg van toonsoort veranderen binnen een bepaalde song. Transponeren is in feite hetzelfde, al zeg je dat meestal als je een complete song in een andere toonsoort wilt zeggen. Ook zit er meestal op synthesizers/keyboards een transpose-knop die alles automatisch verhoogd of verlaagd al naar gelieve.

Bas van Duren (BvD), Monday, 24 October 2005 14:14 (twenty years ago)

Een digi-capo!

Hiram (hiram), Monday, 24 October 2005 14:49 (twenty years ago)

Voor moduleren: zie/hoor ook Tonny Eyk.

Jeroenjugend (jeroen), Monday, 24 October 2005 17:31 (twenty years ago)

MAW, zijn de typische E-nummers er omdat het op de gitaar makkelijk uitkomt, of omdat ze voor het menselijk gehoor het meest aangenaam zijn (ik denk dat laatste)?
Een combinatie: het is makkelijk spelen en ligt makkelijk in het gehoor, en dat zijn toch de twee dingen waar de gemiddelde pop/rockliedjesschrijver op uit is.

BTW, ik heb wel een aantal wetten geleerd voor 'aangenaam in het gehoor liggen (de I IV V accoordontwikkeling etc), maar toch blijf ik de hoop koesteren dat je daar omheen kan, en dat schoonheid niet te vangen is in regeltjes.
Het gaat niet zozeer om regeltjes voor wat je mag spelen als om de wiskundige grondslagen van de westerse muziek. Zie (over doodanalyseren gesproken) bijvoorbeeld http://www.patmartino.com/ en dan "nature of the guitar". Overigens speelt Martino ondanks al die wiskunde heel instinctief en pragmatisch gitaar, kennis en bezielingen hoeven elkaar dus niet te bijten.
"Gemakkelijk in het gehoor liggen" is overigens m.i. heel wat anders dan schoonheid. Het is de spanning tussen consonantie (makkelijk in het gehoor) en dissonantie (moeilijk) die muziek interessant maakt. een gewone I-IV-V bevat wat spanning op de dominant (V),die naar de I wil oplossen. Altereer je die v door er bijvoorbeeld een #Vmelodisch mineur voor te substitueren, dan heb je iets wat absoluut niet makkelijk in het gehoor ligt maar wel geweldig spannend klinkt.

Overigens @ Martijn: zonder culturele verschillen te willen veronachtzamen kom je bepaalde principes wel van oudsher in verschillende culturen tegen. (denk aan de pentatonische toonladders in China, de Blues en Ierse volksmuziek). het is dus niet helemaal een postmodern-kwestie-van-cultuur-verhaal (maar ook geen het komt allemaal neer op 1 principe verhaal).


central scrutinizer (central), Tuesday, 25 October 2005 07:40 (twenty years ago)

En ten slotte: volgens mij is moduleren wanneer een muziekstuk naar een andere toonaard overgaat en transponeren de handeling die de muzikant of arrangeur verricht wanneer hij een bestaand stuk muziek naar een andere toonaard "vertaalt". Dus Giant Stpes van Coltrane moduleert de hele tijd, en als je Rebel Rebel in G wilt spelen ipv in E, moet het transponeren.

central scrutinizer (central), Tuesday, 25 October 2005 07:43 (twenty years ago)

Nou ja, ik denk dat veel westerlingen oosterse muziek 'kattengejank' vinden mede door de microtonaliteit (naast de melisma's, maar daar komen de Beyoncé's van deze wereld dan weer wel mee weg). Dus een zekere cultivering komt er wel bij kijken, niets postmoderns aan.

Neemt niet weg dat dissonantie en consonantie wel universeel zijn, simpelweg door vrij kille logica van hoe geluidsgolven en frequenties zich gedragen natuurlijk.

Martijn Busink (twIXta), Tuesday, 25 October 2005 08:39 (twenty years ago)

Zouden oosterlingen dan ook melodieen horen in krolse katten? (zoals voor ons vogelzang soms verbazingwekkend melodisch kan klinken?)
Een onderwerp op zich: muzikale dieren. Ik heb op tv wel eens bonobo-apen horen zingen, dat was heel mooi. En vogels uiteraard. Iemand meer voorbeelden?

central scrutinizer (central), Tuesday, 25 October 2005 09:37 (twenty years ago)

Dolfijnen, walvissen, Animal Collective...

Hiram (hiram), Tuesday, 25 October 2005 10:12 (twenty years ago)

Zouden oosterlingen dan ook melodieen horen in krolse katten? (zoals voor ons vogelzang soms verbazingwekkend melodisch kan klinken?)

Opgevoed met oosterse muziek als ik ben hoor ik het iig niet... een krolse kat zingt volgens de regels van de maqams of ragas.

Maarrrrr, Eno en Messiaen hebben natuurlijk wel dergelijke zaken behandeld, dus het kan best muziek zijn, maar niet die traditie. :)

Martijn Busink (twIXta), Tuesday, 25 October 2005 10:17 (twenty years ago)

Are consonant intervals music to their ears? Spontaneous acoustic preferences in a nonhuman primate.

McDermott J, Hauser M.

Perceptual Science Group, Department of Brain and Cognitive Sciences, MIT NE20-444, Cambridge, MA, USA. [email protected]

Humans find some sounds more pleasing than others; such preferences may underlie our enjoyment of music. To gain insight into the evolutionary origins of these preferences, we explored whether they are present in other animals. We designed a novel method to measure the spontaneous sound preferences of cotton-top tamarins, a species that has been extensively tested for other perceptual abilities. Animals were placed in a V-shaped maze, and their position within the maze controlled their auditory environment. One sound was played when they were in one branch of the maze, and a different sound for the opposite branch; no food was delivered during testing. We used the proportion of time spent in each branch as a measure of preference. The first two experiments were designed as tests of our method. In Experiment 1, we used loud and soft white noise as stimuli; all animals spent most of their time on the side with soft noise. In Experiment 2, tamarins spent more time on the side playing species-specific feeding chirps than on the side playing species-specific distress calls. Together, these two experiments suggest that the method is effective, providing a spontaneous measure of preference. In Experiment 3, however, subjects showed no preference for consonant over dissonant intervals. Finally, tamarins showed no preference in Experiment 4 for a screeching sound (comparable to fingernails on a blackboard) over amplitude-matched white noise. In contrast, humans showed clear preferences for the consonant intervals of Experiment 3 and the white noise of Experiment 4 using the same stimuli and a similar method. We conclude that tamarins' preferences differ qualitatively from those of humans. The preferences that support our capacity for music may, therefore, be unique among the primates, and could be music-specific adaptations.

Martijn ter Haar (wmterhaar), Tuesday, 25 October 2005 10:52 (twenty years ago)

http://www.csew.com/cottontop/images/ctop1.gif

Ziet er best muzikaal uit. :D

Martijn Busink (twIXta), Tuesday, 25 October 2005 11:03 (twenty years ago)

http://www.20six.fr/pub/ImperatorMacNuggets/chinchilla.jpg

Chinhilla's hebben ook heel bijzondere oren.. Maar ik weet niet meer wat er dan precies zo bijzonder was.. Leek het meest op die van de mens ofzo? Heel raar.

Ludo (Ludo), Tuesday, 25 October 2005 11:07 (twenty years ago)

van binnen dan he. Hoewel die beroemde Afrikaner tweeling..

Ludo (Ludo), Tuesday, 25 October 2005 11:10 (twenty years ago)

Ziet er best muzikaal uit. :D

George Clinton, iemand?

Jeroenjugend (jeroen), Tuesday, 25 October 2005 11:37 (twenty years ago)

Ik dacht meer aan de Beethovens enzo...

Martijn Busink (twIXta), Tuesday, 25 October 2005 11:53 (twenty years ago)

Doug Pinnick anno 1989.

Hiram (hiram), Tuesday, 25 October 2005 12:45 (twenty years ago)

Kweet nie hoor, die Pinnick had al lang grijs geweest als ie er niks aan gedaan had, ik heb mij recentelijk verbaasd over zijn leeftijd (die me nu alweer ontschoten is).

Martijn Busink (twIXta), Tuesday, 25 October 2005 12:59 (twenty years ago)

http://www.geocities.com/SunsetStrip/Street/4329/video/sb3.jpg

Depeche mode's Martin Gore in de clip van Somebody. Precies een cotton top tamarin.

Camiel (Camiel), Wednesday, 26 October 2005 18:51 (twenty years ago)

Oh, dit is interessant, gaat over sitar muziek, embryonale ontwikkeling en transcriptiefactoren (laatste is waar ik zelf onderzoek naar doe.):

Prenatal auditory enrichment with species-specific calls and sitar music modulates expression of Bcl-2 and Bax to alter programmed cell death in developing chick auditory nuclei.

Alladi PA, Roy T, Singh N, Wadhwa S.

Department of Anatomy, All India Institute of Medical Sciences, Ansari Nagar, New Delhi 110029, India. [email protected]

Postnatal auditory stimulation influences early perceptual learning. Previously we reported morphological effects of prenatal auditory stimulation by species-specific and sitar musical sounds on the chick brainstem auditory nuclei-nucleus magnocellularis and nucleus laminaris. At hatching, these two nuclei of auditory enriched embryos showed higher neuronal numbers, amongst other morphological changes. There were also increases in synaptophysin and syntaxin1 expressions in the sound enriched groups and modulation of the developmental expression of transcription factors c-Fos and c-Jun. We hypothesized that prenatal auditory enrichment may have reduced embryonic apoptosis in these nuclei with possible alteration of molecular mechanisms enhancing the postsynaptic neuron's ability to survive. In the present study, therefore, we examined apoptotic cell death by TUNEL technique and Bcl-2 expression using immunohistochemistry and immunoblotting. In the controls, a peak percentage in the TUNEL-positive cells was noted in the auditory nuclei at embryonic day 12, which was reduced at embryonic day 16. Bcl-2 immunoreactivity decreased from embryonic day 8 to embryonic day 12 overlapping the period of embryonic cell death in these nuclei. The stimulated groups, however, showed fewer apoptotic neurons and higher Bcl-2 level than that in the controls. On the other hand, Bax immunohistochemistry showed correlated reverse changes compared to Bcl-2 expression. Thus prenatal extra-acoustic stimulation appears to alter Bcl-2 and Bax expression to support cell survival and differentiation, thereby augmenting the development of auditory nuclei.

Martijn ter Haar (wmterhaar), Wednesday, 26 October 2005 19:36 (twenty years ago)

Dat leest weg als een setlist van Carcass!

Hiram (hiram), Wednesday, 26 October 2005 19:42 (twenty years ago)

Kwam nog een verdwaald setje tamarins tegen...
http://www.cocteautwins.com/html/theband/band/1984_5.jpg

Hiram (hiram), Sunday, 30 October 2005 11:04 (twenty years ago)

http://kore.mitene.or.jp/~jamboree/My%20Pictures/limahl.jpg

naranjito (Koens), Sunday, 30 October 2005 11:56 (twenty years ago)

In de NRC van vandaag: mannetjesmuizen zingen ook. Was nog nooit iemand opgevallen omdat ze het op een ultrasone frequentie doen. Hier kan je naar de in frequentie verschoven muizenzang luisteren.

Martijn ter Haar (wmterhaar), Tuesday, 1 November 2005 19:59 (twenty years ago)


You must be logged in to post. Please either login here, or if you are not registered, you may register here.